Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

A4 som förval?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är jag bara korkad eller finns det inget sätt att ställa in förvald pappersstorlek i OS X?

Det är ju jättetrist att behöva ändra från US Letter till A4 varenda gång man ska skriva ut nåt...

/Per

  • Oregistrerad
  • 2001-09-27 12:29

Nope, verkar inte gå. Det är nog dax att mobilisera styrkorna och bomba Apples feedback.

Det lilla men trevliga programmet TinkerTool ska klara av detta, men endast i Mac OS X 10.1 och uppåt. http://www.bresink.de/osx/TinkerTool2.html

Nej jag har redan kolla TinkerTool. Det fixar inte detta, vare sig i gamla eller nya versionen.

Det här är allvarligt!

Nu har jag grävt fram var förvald pappersstorlek lagras, men tyvärr vet jag inte hur man ska kunna ändra det... det ligger kodat i en kompilerad rsrc-fil.

Annars har jag skalet till en PreferencePane som skulle sitta fint!

Äh, vi får väl vänta på att skivan med svensk lokalisering kommer. Då borde A4 vara förvalt.

Jag har någonstans i bakhuvudet att om man väljer pappersstorlek i utskriftsformat med kommando eller ctrl tangenten nedtryckt så sparas detta.

Prova!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-30 12:27

Det är alt-knappen som ska vara nedtryckt när man klickar på ok.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Acke:
Det är alt-knappen som ska vara nedtryckt när man klickar på ok.

Nej det där finns bara i gamla versioner av Mac OS ju. Funkar inte i OS X. Jag har provat massor av kombinationer och ingen funkar.

Men om man ställer in t.ex. Holländska som språk, då får man A4 som förval! Samt lite roligare menyer.

[ 30-09-2001: Meddelandet ändrat av: Per Ejeklint ]

Mmm...det är sånt här man oroar sig för. Det får inte bli för mycket sånt här...då vänder "Svensson" på den berömda svansen och tassar tebax till trygga Classic.

Jag hoppas verkligen att vi inte pratar om version 10.1 här!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Jag hoppas verkligen att vi inte pratar om version 10.1 här!

Jo. Tyvärr. Vi pratar om 10.1 och 10.0. Förvald pappersstorlek är hårdkodat till det språk du väljer att köra. Urkorkat men sant.

Nu har fått 10.1 och jag har inga problem med att förvälja A4 när jag använder AppleWorks 6.2. Det fungerar tom att välja att fler än ett dokument skall skrivas ut.
Mina skrivare är kopplade med egna fasta IP-nummer.

PS, jag kunde skriva ut denna sidan också i Explorer, A4 var redan valt!

Under File/Print/Printer så måste jag välja om jag skall ha ngn annan printer än "default" det räcker inte med att välja under File/Page Setup.

Saffran, menar du verkligen att du lyckats spara A4 som förvald storlek? Då kör du alltså inte engelska som språk...

Det enda sättet jag (och en massa andra människor på nätet) har funnit är att ändra språk till något europeiskt.

Det är ngt som är lurigt, jag fick ändra till A4 efter omstart men annars verkar det att gå bra. Så här gör jag:
File/Page Setup
Format for: XXX.XXX.XXX.XXX
Paper Size: A4
Settings: Summary
OK

Kanske är det så att man sparar genom att klicka på OK?

Sedan sitter det A4, ett tag i alla fall.

Först måste jag välja printer och därefter pappersstorlek. Denna inställning ligger kvar så länge som jag ligger kvar i mitt dokument. Om jag skapar ett nytt dokument och väljer Utskriftsformat, så har den gått tillbaka till Any Printer/Generic, men om jag väljer Skriv ut så ligger min förvalda skrivare kvar där. Lite knepigt men den gör faktiskt det och varför skall jag gå in i utskriftsformat om jag inte vill ändra? Bugg eller bara knepigt, man kanske vänjer sig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2001-10-01 22:58

Hittade det här i dag på Macfixit

Terry Brady offers this mostly untested fix for enabling a default paper size other than US Letter. He writes:

"This hack appears to work for me, but there may be negative consequences that I haven´t yet determined. Essentially what I did was to delete the US Letter and US Legal page descriptions from this file:

´/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/
PrintCore.framework/Versions/A/Resources/PaperInfo.xml´

Editing the file requires invoking sudo from the command line.

Using PropertyListEditor (included with the Developer Tools), delete the first two ´com.apple.print.subTicket.paper_info_ticket´ objects (which correspond to US Letter and US Legal respectively) and then rename the subsequent ones so that they´re numbered from 1 to 4 instead of 3 to 6. Number 1 will now be A4."

En aningen krångligt,kanske???

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pekka Martikainen:
En aningen krångligt,kanske???

Jag snurrade runt i går kväll och letade efter /Users/jag/Library/Preferences/xxx.plist (property list=inställningfil) som styr pappersval. Någon sådan fanns inte. Jag kan inte förstå varför de lagt den här inställningen i ett Framework. Den plist som faktiskt finns för Print Center säger inte ett ljud om pappersstorlek. Konstigt! :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-02 11:23

Jag testade preference editorn på http://www.bresink.de efter att folk hade tipsat om tinkertool. Om man gör en sökning så hittar man att enda stället med Letter är:
Registered Defaults>NSPaperType>Letter. Tyvärr så får man inte ändra detta värde. Någon som vet hur man når denna inställning/fil på något annat sätt?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-19 11:06

Kolla här:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011018124937144

Kanske kan det vara något?
Funkade för mig! (20/10)

[ 19-10-2001: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

[ 20-10-2001: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

[ 20-10-2001: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Ibland är lösningen för uppenbar... Lägg till fler språk under "International". Aktivera "British English" och lägg den före "English" i listan. Logga ut/in och voilá, nu är A4 förvalt. Inga råddiga hack i resursfiler behövs.

Håll utkik via Software Update förresten. Vilken dag som helst (i morgon?) kommer svenskt språkpaket för 10.1 enligt en åf som råkade läcka lite.

Jaha, det var alltså därför du hade problem och jag inte och vi förstod inte varandra? Någonstans läste jag om en engelsman och en amerikan som båda hade problem med sina förval då borde jag ha fattat varför. Men nu vet jag!

Men det är ett vanligt problem, så vanligt att min ena skrivare, en HP i menyn har en valbar automatik som trollar bort felvalen vid skrivaren!

Det känns ändå dåligt att man inte ska kunna byta förval. Rimligen ska väl även amerikaner kunna köra A4 som förval om dom vill...

Så är det ju med all automatik. Man vill ibland koppla ur den och köra manuellt.

1
Bevaka tråden