Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två mikrofoner på en pd 170?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 23:32

Hej!

Jag har filmat ett bröllop med en PD 170. Filmaren satte fast en vanlig mick på kameran samt kopplade en extra mikrofon externt. Nu är jag ingen fena på ljud så jag undrar hur man får in båda mikrofonerna in i datorn? Har lyckats få en ljudkälla med två spår. Men det är nog kamerans egna mikrofon som man fäster på. Jag är inte nöjd med det ljudet och hoppas på att ett bättre ljud finns att utnyttja i bandet. Kan det vara så att jag kan få ljudet från den externa mikrofonen från bandet? Jag har ingen aning om hur jag skall gå till väga för att få in det ljudet i datorn.

På min sony vx 1000 (som jag inte använde den här gången) har jag bara lyckats med att få ett ljud, antingen kamerans egna mick eller den externa. Inte båda samtidigt.

Tacksam för alla hjälp!

Mvh
onas

PD170 har bara två kanaler, så beroende på hur kameran var inställd (vid inspelningen) så har du förhoppningsvis fått med den externa micen. Tror inte du kan "hitta" några fler kanaler!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 01:08
Ursprungligen av Peterji:

PD170 har bara två kanaler, så beroende på hur kameran var inställd (vid inspelningen) så har du förhoppningsvis fått med den externa micen. Tror inte du kan "hitta" några fler kanaler!

Ok, då förstår jag hur det är upplagt. Verkar som att den inte var inställd för att lägga en mick i vardera kanal då tyvärr.

Tack för det snabba svaret!

/Jonas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-26 10:09

Vänta lite. Det kanske inte är kört.
Vad använder du för program för att tanka in?

Det kan också vara en inställning i te x FCP. Många gånger kan det låta som att man bara har fått in en kanal om man tar in ljudet fel.
Om du kör FCP så kan det vara så att du tankar in materialet i stereo så kan det låta som om du bara har ett sorts ljudspår. Tar du in det genom att ställa "clip settings" på "Audio format" på Ch "1+ Ch 2". Då kan du (om du har gjort rätt vid inspelningen) få två olika ljudspår.

Testa i alla fall.
/Dodo

1
Bevaka tråden