Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temporary Items

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 18:54

hej!
Vilket jädra program är det som skapar denna mapp?

Tycker det vore en utmärkt framtida funktion i OSX att program som skapar mappar utan att man bett dem (eller i huvudtaget program som skapar filer) lägger in programnamnet under filens comments (visa info --> kommentarer)

Jag har 4st Partitioner... och på samtliga förutom systemdisken så dyker det upp en "Temporary Iteams" mapp... som är tom, typ jämt..

Vore underbart att känna att det är man själv som har makten över sin burk.. hehe

[ 04. februari 2003, 22:30: Meddelandet ändrat av: ivar ]

Jag vet den där känslan.
Brukar inte IE köra med sånt?

Jag vet inte om den browsern gör det i OS X men just temp files brukade tillkomma i OS 9, har jag för mig.
Rätta mig om jag har fel.

Var någonstanns hittar du denna/dessa mappar?
Den exakta ~/Vägen/Temp.files Folder alltså?

/G

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 19:20

Väldigt lät sökväg

/Volumes/"alla utom systemdisken"/Temporary Folder/

heheh...
alltså direkt på varje partition .. eller frågan är förresten om den dyker upp på min swap-partition.. har för mig det, men nu blir jag lite osäker.

Hur som helst, den dyker upp på min Users partition och på min Downloads partition.

Tror också det är MS som ligger bakom, troligen IE ... kan det annars röra sig om typ Entourage? (enda MS programmet jag har utöver IE)

Gillar inte att göra er ledsna men det är faktiskt MacOS 9 som gör detta.Om du menar mappen som heter "Temporary Items" och ligger på root nivå på disken. Den är osynlig om du "Bootat" i nian men syns klart och tydligt i om du startat ett Classic program en enda gång på datorn. Om inte Classic är igång så är det bara att kasta men det kommer att skapas en ny nästa gång du startar ett program i Classic eftersom programmen behöver en "temp" katalog.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 19:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Gillar inte att göra er ledsna men det är faktiskt MacOS 9 som gör detta.

Ajaj, detta gör saken mer mystiskt... har inte haft OS9 på någon enda partition på över ett år
har formaterat åtskilliga gånger så det finns inte ett spår av OS9 kvar kan jag meddela...

Wierd!
Du menar att du har en folder (som heter Temp.files) under ALLA mappar i systemet (förutom system mappen) ? :rolleyes:
Skumma bananer är allt jag kan komma med och det är inte mycket!

Om ovan är fallet går jag bet. Låter som något är bra på tok.

Passar vidare frågan till någon mer kunnig.

/G

[ 04. februari 2003, 20:24: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Bara en nyfiken fråga till sist...
Vad heter filerna i Temp.foldern? En massa siffror bara?

/G

Kan det inte vara så att du har TinkerTools eller liknande och klickat sta på "Show hidden and System files"?

EDIT: Stavfel

[ 04. februari 2003, 20:28: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 21:58

Tja
Får alltså en, en enda, mapp som hter "Temporary Items" som lägger sig direkt i ´grundmappen´ för varje volym, förutom swappen och systemdisken.

Jag har ett helt nyformaterat system och har inte lagt in något särskilt förutom USB Overdrive (för att slippa OSX mouseacceleration).

Har alltså inte tinkertool, inte classic... nästan ingenting alls faktiskt
Vilket slår mig att jag borde försöka göra uteslutningsmetoden då jag har så få program installerade...
jaja, hoppas någon vet, men jag ska försöka ta reda på det iaf.

Gambit, inte Temp.files utan "Temporary items" .. usch nu blir jag osäker på om den hette "Temporary files" eller "Temporary items" .. men bör vara items varianten...

OK. Nu får du bestämma dig. Ligger den under i root nivå (/) eller /"Volumes/"alla utom systemdisken"/Temporary Folder/" Du lämnar olika besked i dina inlägg

Om den ligger i /Volumes så kan det vara ett tidigare monterat filsystem som lämnar skräp. Om inte så har jag ingen aning förutom att jag skulle kolla vem som är ägare av dessa mappar och när de skapats.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 22:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Tja
Får alltså en, en enda, mapp som hter "Temporary Items" som lägger sig direkt i ´grundmappen´ för varje volym, förutom swappen och systemdisken.

Är det detta du syftar på? att det låter som jag pratar om en enda mapp hos root?

Well, kanske var dåligt formulerat men jag menar precis som i samtliga tidigare inlägg att mappen(en mapp för varje partition som den förekommer på) ligger direkt när man dubbelklickat på en partition från skrivbordet...
Ska jag fixa screenshot för fy sjutton vad dålig jag är på att förklara

Då jag bara har en enda användare på datorn så var det logiskt nog denna som skapade mappen och gruppen var "staff". Alltså, något program (tror jag) som jag använder skapar mappen på samtliga partitioner förutom system- och swappartitionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 22:33

yeeeee !!
märkte att mappen "Temporary Items" inte synts till på ett tag trots att jag använt safari, proteus, entourage och några andra program...
men direkt efter att ha startat ircle så dök mappen upp...

think we got a winner!

å andra sidan, efter att ha slängt mappen, stängt ircle och startat ircle igen... så dök mappen inte upp...
Borde jag misstänka swapcop för dessa mystiska beteenden? "Temporary Items" kanske har med minneshanteringen att göra... .vm äsch, vad vet jag. Skriv någon som vet !!

Temporary Items används av OS 9. Om den stör dig så kan du göra den osynlig med något 3-parts program...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 22:59

Så den dyker upp fastän jag inte har OS9 installerad?

Jag får också en "Temporary Items" i rooten på mina partitioner. Och jag har inte haft inne OS 9 på ett bra tag.

Jag för så på min scratchdisk när jag använder Photoshop eller kopierar stora mängder data.. Inget classic eller TinkerTool här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 01:16

Jag har fått upp den igen nu.

Kan skriva exakt vilka program jag använt.

engångs grej:
Swapcop, flyttade swapfilerna till separat partition

OnlyMortal varje gång jag vill lira quake3
quake3 ,varje gång jag vill lira quake3, obviously

ircle för irc
proteus för icq
safari för surfning

sen tror jag inte att jag använt ett enda program mer sen formateringen typ.. text edit men ja, ni förstår...
är det möjligt att vi har funnit ett svart hål som man försvinner in i om man finner svaret..

... och därför finns ingen levande idag som vet svaret

dags att sova

natti

Jag sätter fyra spänn på only_mortal.

LimeWire skapar en "Temporary Items" på min X-partition, där hamnar avbrutna nedladdningar. Hmmm, hittar inget i inställningarna för LimeWire hur man ändrar plats för avbrutna nedladdningar. Men det är ju inget större jobb att slänga mappen efteråt.

Nej, nu är jag ute och cyklar. "Incomplete" heter den mapp LimeWire skapar, inget annat. Ursäkta.

Jag fick en sådan fil häromdagen och det enda som låg i den var /Temporary Items/501/Temporary Items/cache.lck vilket jag tolkar som Explorer.

Vill man ha bort eländet och inte vågar radera den kan man på egen risk försöka följande i terminalen:

cd /
sudo pico .hidden

Pico är en textredigerare i terminalen, filen som öppnas verkar vara en lista över filer och mappar i root som är osynliga. Lägg till "Temporary Items" om du vågar. Spara med ctrl+o bekräfta med enter och avsluta pico med ctrl-x.

Logga ur och logga in igen. Mappen blev osynlig på min dator, men jag har ingen aning om det kan få obehagliga konsekvenser i framtiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 14:15

min Temporary Items är jämt och ständigt tom ... provar jämt öppna den för att se vad för slags filer som ligger i den... men tom tom tom

Citat:

min Temporary Items är jämt och ständigt tom ... provar jämt öppna den för att se vad för slags filer som ligger i den... men tom tom tom

Min var också tom, tills jag kollade i terminalen då låg där underbibliotek och en cache-fil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 15:05

[as1-5-6:/] ivar% cd /Volumes/Users/Temporary Items/501/Temporary Items/

[as1-5-6:Temporary Items/501/Temporary Items] ivar% ls -a
. ..

Så ser tydligen min "Temporary Items" struktur ut ... slog mig aldrig att prova leta med terminalen (orutinerat!).

Ska låta mappen få stanna ett tag nu och se om det dyker upp cache prylar.. kanske går att öppna cachefilen och leta efter någon form av nyckelord.

ivar = Sherlock Holmes. Lycka till!

[ 05. februari 2003, 16:00: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Det finns en del program som behöver denna folder för att fungera. Jag stötte på detta för några veckor sedan men kan inte komma ihåg vilket.
I vilket fall som helst så är mappen som jag skrev för OS 9 (enligt Apple lista). Det kan vara så att vissa kolsyrade program skapar (behöver) denna mapp.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det finns en del program som behöver denna folder för att fungera. Jag stötte på detta för några veckor sedan men kan inte komma ihåg vilket.
I vilket fall som helst så är mappen som jag skrev för OS 9 (enligt Apple lista). Det kan vara så att vissa kolsyrade program skapar (behöver) denna mapp.

Men 501 är mitt id i OS X, så det borde vara ett program i X som gjort mappen. OS 9 program kan inte gärna veta det.

I vilket fall så undersökte jag filen cache.lck som fanns i mappen. Den innehöll texten "CachePS" samt tre tecken som inte fungerar att klistra in i ett webbformulär.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 19:34

Hur ser jag min användares ID ?
Jag lär väl också vara 501 gissar jag, om det nu är det mappen står för.

Annars köper jag Mickes inlägg... att det är kolsyrade program som hafsar fram mappen.

Mappen dyker upp på ALLA partitioner förutom systemdisken för mig nu...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sven Eriksson:
Men 501 är mitt id i OS X, så det borde vara ett program i X som gjort mappen. OS 9 program kan inte gärna veta det.

Jodå, du har samma beteckning i OS 9 (501), och i tidigare system också har jag för mig.

Citat:

Hur ser jag min användares ID ?
Jag lär väl också vara 501 gissar jag, om det nu är det mappen står för.

Det brukar vara nummret på den första användaren, den som skapas vid installationen. Du kan kolla det i Netinfohanteraren under users.

Bevaka tråden