Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dela nätkoppling mha OSX?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är vad jag har:

• En blåvit standard G3 som kör OSX 10.1.4

• En svart standard PBG3 som kör 9.2.2

• En hubb 10/100

• En Chellouppkoppling (den vanliga med endast ett ip)

Hur ska jag göra för att ha båda datorerna inkopplade till nätet samtidigt? Jag har förstått att det finns något som heter natd som berör detta. Jag har dock inte någon som helst aning om vad man ska göra. Här är de program som jag testat, samt vad som hände:

IPNetShareX 1.0b3
När jag startade detta program dog all nätverkskoppling. När jag sedan stängde av det var det fortfarande dött. Efter omstart funkade det igen.

geeRoute 1.0b1
När jag installerade detta program dog all nätverkskoppling. När jag avinstallerade det och startade om funkade det igen.

Vid testtillfället var OSX-maskinen direkt kopplat till kabelmodemet. Ingen hub, ingen Powerbook inkopplad nånstans.

Jag har hört att det SKA gå att fixa detta. Någon som har koll?

Jag har för mig att jag fick samma problem med IPNetShareX, så jag laddade ner IPNetRouter istället, och körde på en dator med OS 9.1, vilket fungerade problemfritt. Jag hade en hub, två datorer och Telia adsl. Du kan ju prova IPNetRouter på PowerBooken.

En annan lösning är att satsa på en hårdvarubaserad router, tex D-link 804, som även har en inbyggd 4-portars 10/100 switch.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 10:33

Tvekar på att det går att dela kopplingen utan att köra dubbla nätverkskort.

För mig så funkar GeeRoute felfritt, hade några enstaka problem i början med att datorerna som routades via datorn med geeroute på tappade kontakten med nätet. Men sedan dess har det fungerat hur bra som helst. Jag delar upp mitt 512kbit adsl på 4 datorer utan problem.
(Jag har en enkel liten 5 portars 10mbits hub som alla datorerna är inkopplade i varav adsl:et går in till uplink-porten.)
Har för övrig testat IPNetShareX och jag hade också problemet att nätverket dog helt när jag slog på det. Det började också funka när IPNetShareX slogs av.
Inga omstarter hjälpte emot detta...

[ 16 Maj 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Dave Lister:
(Jag har en enkel liten 5 portars 10mbits hub som alla datorerna är inkopplade i varav adsl:et går in till uplink-porten.)

Så du har alltså inte dubbla nätverkskort? Provade själv GNAT men fick det inte att fungera utan valde en fysisk router istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 11:07

Har kört IPNetRouter för x (föredetta gNat) utan några som helst problem. Det är lite trix att få igång den med att nätkopplingen ligger nere tills du ställt in det rätt.
Du kan dela uppkoppling på bara ett nätverkskort utan problem.

Allt går, det är enkelt, om man gör rätt... Kan hjälpa till om nån vill?

/glemme

Också Brickhouse hanterar detta.

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Också Brickhouse hanterar detta.

//Mikael

Om man redan har en enkel "bredbandsdelare" kan man dessutom "routa" via tex Brickhouse för att få ytterligare en "firewall" i serie för att öka säkerheten?

Gott folk!

Stort tack för hjälpen - nu funkar det. Och inte bara hjälpligt, det funkar FANTASTISKT BRA!

Lösningen bestod i en blandning av geeRoute, koppla ethernetsladdar i rätt ordning och starta upp utrustning i rätt ordning. Tror jag. Fan vet. Men nu funkar det så jag är nöjd och glad.

1
Bevaka tråden