Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4: Statiska IP nummer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under DHCP inställningarna i Server Admin går det att ställa in statiska DHCP namn för datorer i ett nätverk.
Jag har precis satt upp en 10.4 server som är OD/PDC och ansvarar för bl.a. DHCP.
Det finns en maskin till som agerar web/ftp server och jag tänkte ge den ett statisk DHCP nummer jag lägger in dess MAC-adress och vilket IP-nummer den ska ha.
Jag har sedan testat att läsa om DHCP uppgifterna och även att starta om maskinen men trots detta så får inte maskinen det nummer jag specificerat under DHCP inställningarna på servern.
Varför?
Är det en bugg eller vad gör jag för fel?

Vad är det för server? Om det är en Xserve (eller annan med multipla nätverkskort) kanske du läst av fel MAC-adress?
Annars skulle jag koppla in en protokollanalysator och se vad som försiggår...

Det är en klientmaskin med ett nätverkskort.
Jag plockar MAC-adressen från DHCP/Clients fönstret.

Protokollanalysator isch vad jobbigt... måste finnas ett enklare sätt. Hoppas jag....

OK.

Har DHCP-servern i OS X någon logg? Den borde ju logga något någonstans om vem som får vilken adress när. (Jag har inte kört någon OS X server själv så jag vare sig vet eller kan testa. Kan bara DHCP generellt...) Kanske säger console loggen i klienten (web/ftp-servern) något?
Jag tolkar det som att den får någon av de andra adresserna. Får den det lär den iofs inte logga mycket. För om den ogillar den adress den får lär den inte få någon annan bara för det. Vilket betyder att den accepterar adressen. Så det låter ju i så fall som att DHCP-servern väljer fel.
Kan det vara så att DHCP-servern har någon cache där den ser vad datorn fick för IP innan du gjorde dessa inställningar, och att denna cache kanske lever kvar? Den borde heta något med "lease" i så fall.

Du hade alldeles rätt. Det verkade vara cachen som spökade.
Efter 4 timmar så fungerar det som det ska.

Tack!

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-28 09:46

Det var antagligen klienten som såg att den hade ett giltigt lease kvar, därför frågade den bara servern om den kunde fortsätta med samma lease. "Renew DHCP lease" på klienten borde ha löst problemet.

Ja, eller båda i kombination. Kul att det löste sig iaf.

Kan meddela att "renew dhcp release" inte hjälpte eller omstart av maskinen, men de 4 timmarna hjälpte.

1
Bevaka tråden