Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta fil från AppleWorks till Word (el. .pdf)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-08-28 10:50

... Pdf eller Word... Går det? Och hur?

Snälla guida mig.
Har gjort nämligen en liten broschyr som mina kolleger behöver trycka från Win-dator.

Dorra

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-28 10:59

Ja, du kan antingen spara i Wordformat eller "skriva ut" som PDF.

Präxis - "spara som PDF" finns inbyggt i OSX:s utskriftsdialog. Kör du OS9 finns PrintToPDF som shareware - sök på www.versiontracker.com.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-08-28 13:04

Men det är det som verkar inte finnas. Har försökt "spara som" men där finn ingen word eller pdf filalternativ .. känner mig verkligen vilse...

Dorra

Ursprungligen av johan_tanying:

Präxis - "spara som PDF" finns inbyggt i OSX:s utskriftsdialog. Kör du OS9 finns PrintToPDF som shareware - sök på www.versiontracker.com.

...eller Adobe Acrobat som ger PDF som alternativ i "spara som fil". Eller så kan man konvertera en PS-fil med Acrobat eller GhostScript (som är gratis).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-28 13:13

Använder du Mac OS X och senaste AppleWorks?
Kolla i Pop-up-menyerna i utskriftsdialogen om du kör Mac OS X 10.3.

Om du använder Mac OS X 10.4 så finns det en speciell PDF-knapp i utskriftsdialogen.

Kör du Mac OS 9 så får du istället spara i Word-format.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2005-08-28 14:05

Nu så... TACK Macus!!! Jätte tack.

Gjorde som du sa... alltså "skrev" ut pdf och sen skrivit ut det på test och bränn CD-rom som mina kolleger kan använda.

Däremot kan jag inte spara som word document... vet inte varför jag inte har detta i filalternativ. Men jag sörjer inte för detta då Word på Mac och Word på Win skiljer sig i detaljer faktiskt. Och pdf är pdf och utskriften blir exact samma från Mac som från Windows.

Tack snälla en gång till för din tid
Dorra

PS
Kör Panther på PowerBook.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-28 14:56
Ursprungligen av Dorra:

Däremot kan jag inte spara som word document... vet inte varför jag inte har detta i filalternativ. Men jag sörjer inte för detta då Word på Mac och Word på Win skiljer sig i detaljer faktiskt. Och pdf är pdf och utskriften blir exact samma från Mac som från Windows.

Du behöver kanske uppdatera AppleWorks till version 6.2.7?

Jag kan spara i Word för Windows hos mig.

Ursprungligen av Macus:

Du behöver kanske uppdatera AppleWorks till version 6.2.7?

Jag kan spara i Word för Windows hos mig.

Jag har 6.2.9 och kan bara spara som AppleWorks samt gamla ClarisWorksformat (under OSX 10.3.9).

1
Bevaka tråden