Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon Digital Ixus - Image Capture

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tagit lite ledigt och är hemma så jag har inte tillgång till mina CD skivor. Jag installerade inte Developer Tools på min senaste installation av OS X och skulle behöva lite hjälp med att få min Ixus att fungera i OS X.

Jag hittade följande info och undrar om någon kunde prova detta och skicka mig den modifierade filen.

In the /System/Library/Image Capture/Devices/Type4Camera.app/Contents folder, there is a file called info.plist which contains all the USB IDs for the devices supported by this driver. Enabling support for the IXUS V is simply a matter of adding a new entry for the IXUS´s ID, which can be found using the Apple System Profiler.
2. Open this plist file with Property List Editor (included on Apple´s Developer Tools CD) or a text editor. You will likely need to use a utility such as Pseudo to open it with root access.
3. Scroll down to the bottom of the <dict> section. Add another <dict> entry with the following data: product:0x3052 and vendor:0x04A9.
4. Save the file.

Jag har en vanlig Ixus och tror att den borde heta 0x3047

Jag får upp följande i System profiler:
Prod. ID: 12359 ($3047)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag har tagit lite ledigt och är hemma så jag har inte tillgång till mina CD skivor. Jag installerade inte Developer Tools på min senaste installation av OS X och skulle behöva lite hjälp med att få min Ixus att fungera i OS X.

Skaffa en USB-kortläsare istället för att hålla på med Canons program för uppkopplingen mot IXUSen. En kortläsare kostar några hundra men är värd vartenda öre. Kortet med bilderna dyker upp som en disk.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-30 02:55

USB-kortläsare + Canons program i all ära,men jag tror Micke W vill använda den inbyggda funktionen i OS X, vilket även jag är intresserad av...

Kika på http://www.apple.com/macosx/whatyoucando/applications/imagecapture.html

och

http://www.apple.com/macosx/theater/imagecapture.html

Verkar helt suveränt!!!

Citat:

Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
USB-kortläsare + Canons program i all ära,men jag tror Micke W vill använda den inbyggda funktionen i OS X, vilket även jag är intresserad av...

Och det kan han göra med en Sandisk SDDR-31 USB-kortläsare. Den finns med på Apples lista över "supported devices".

  • Oregistrerad
  • 2001-09-30 12:41

Hmm ni vet inte om Fujifilm Finepix 1300 fungerar med det nya systemet för digital kamera i macosx 10.1, 1400 modelen står med på apples sida iaf

När jag tar ut ett Smart Card från min Nikon kamera och sätter in det i min FireWire Smart Card läsare så dyker det upp på min dator som en hårddisk med namnet Unlabeled. När jag öppnar Unlabeled/DCIM/100NIKON så ligger alla mina bilder där, det är bara att dra över mappen 100NIKON om jag vill ha rubbet och för att göra sortering på datorn.

Om jag startar programmet "Image Capture" med option "Build web page", så startar ett skript som laddar ner valfria bilder och ett program som "bygger webbsidor", praktiskt och bra.

Jag skulle vilja styra detta senare skript så att det skapade websidor från en mapp i st f direkt från kameran. Tyvärr verkar det inte gå med Image Capture direkt utan att trixa genom att använda ett SmartCard som hårddisk och lura programmet så att det tror att det är en kamera ansluten.

Kan man nå dessa skript direkt utan att gå via Image Capture?

Nu har jag ändrat i filen enligt instruktionerna ovan och min Ixus fungerar alldeles utmärkt med Image Capture i OS X.

  • Medlem
  • 2001-10-07 11:25

Hej,

skulle du kunna skicka filen till mig, [email protected]?

Tackar,

Martin

Nämen oj! Jag insåg just att Image Capture funkar med min EOS D30! Jädrar så bra det här kan bli - att man automatiskt kan tilldela ICC-profiler gör livet mycket lättare.

Nu ska jag börja hacka på script som gör underverk - bara jag kommer på hur man gör det.

[ 08-10-2001: Meddelandet ändrat av: Per Ejeklint ]

1
Bevaka tråden