Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac som webserver

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har funderingar på att använda en eMac som webserver då jag har en uppkoppling som tillåter detta. Frågan är vad prestandan räcker till. Det är 1.25 ghz, 768 mb ram etc...

Linan är på 24 mbit ned och 1 mbit upp.
Vore glad och höra hur ungefär mycket den skulle klara av, det ska vara ett community med mysql och php.

Mikael

Allt beror självklart på belastningen på servern.
Så det är svårt att säga men en mindre community ska den nog orka med.
Testa blir det för tungt så får du söka andra lösnigar.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Allt beror självklart på belastningen på servern.
Så det är svårt att säga men en mindre community ska den nog orka med.
Testa blir det för tungt så får du söka andra lösnigar.

Tack för ditt svar men vad är egentligen själva flaskhalsen om det skulle gå trögt?
Webhotell lär ju inte klara av det mycket bättre för de brukar väl ha typ samma lina?
Datorn då, räcker den för massa mysql-interaktion?

Bästa är som sagt att testa

Ursprungligen av smozle:

Webhotell lär ju inte klara av det mycket bättre för de brukar väl ha typ samma lina?

Ett webbhotell har inte samma lina, långt ifrån. Ett webbhotell köper sin bandbredd direkt från en backbone. Vi köper till exempel 100Mbit för 35.000:- / mån från Telenor. På köpet får man då 500 IP-nummer egna C-nät etc, skall man ha bandbredd och är mån om uptime är det en co-location eller hyra av server hos en leverantör som gäller. Det går inte att bara titta på bandbredd och tro att man har "lika snabb" uppkoppling som ett webbhotell när man betalar 400:- / mån.

Flaskhalsen är bl.a. eMacens långsamma hårddisk.
Linan är inte problemet skulle jag tro utan det är servern.

.

Nåja så långsam är inte eMac 1.25Ghz hårddisk, tror du tänker på de äldre modellerna som hade betydligt långsammare hårddiskar. Sen går det ju alltid att komplettera med en Firewiredisk.

Ursprungligen av jazzper:

Nåja så långsam är inte eMac 1.25Ghz hårddisk, tror du tänker på de äldre modellerna som hade betydligt långsammare hårddiskar. Sen går det ju alltid att komplettera med en Firewiredisk.

Det ör fortfarande en 5400 rpm disk.
Skillnanden mellan 7200 och 5400 är stor i hastighet.

Att byta till Firewire disk säger inte att du får en 7200 rpm disk i det chassit.

eMac är en budget maskin vilket gör att jag skulle tveka att ha den som server.

Men som jag sa från början: Allt beror på belastningen.
En query här och där och serva en lite besökt hemsida kommer den fixa utmärkt.
Men den skulle inte orka med en någorlunda välbesökt sida. Eller jo den kommer visa sidorna det är inte det men användaren kommer tycka sidan är långsam.

Sedan sa Daniel S ett sanningens ord också.

Det ör fortfarande en 5400 rpm disk.
Skillnanden mellan 7200 och 5400 är stor i hastighet.

Att byta till Firewire disk säger inte att du får en 7200 rpm disk i det chassit.

eMac är en budget maskin vilket gör att jag skulle tveka att ha den som server.

De flesta 1.25Ghz eMac har 7200 varvs hårddiskar det är de äldre emacarna som har 5400 varvare.
Visst är eMac en budgetdator men innehåller samma teknik som en Powermac G4 så nog duger den till mindre serverjobb.

Nästan alla Firewirechassin säljs idag med 7200varvs diskar undantaget fickmodellerna.

i Emacen som jag berättade om så är det 7200-disk så den bör inte vara flaskhals.. snarare minnet

Linan är inte problemet skulle jag tro utan det är servern.

Jag skulle vilja påstå att linan kommer att vara flaskhalsen. En eMac borde inte ha några större problem att fylla 1 Mbit. Lite beroende på hur komplexa databas-queries vi talar om och om det är många och varierande filer som ska skickas.

Både Apache och MySQL kan fås att cachea ganska effektivt och då blir hårddiskhastigheten inte av så stor betydelse. Men om databasens totala storlek växer över vad som kan hållas i RAM eller om det är väldigt många olika filer som ska skickas vid varje given tidpunkt så kan det givetvis bli bekymmer.

Då räcker disken till.
Så nog ska den klara ett mindre server jobb det tror jag säkert den gör.

Testa! Det är enda sättet som kommer visa om det kommer fungera eller inte!

eMacen är inte heller byggt för att stå och gå dygnet runt.
Nu säger säkert någon men det gör ju min eMac! Jag tror mig veta att du sover ibland och då passar datorn på att göra det samma.
En server ska finns tillgänglig 24/7/365 och det ställer krav på hårdvaran på helt andra sätt än en vanlig klientmaskin.

Jag tror jag använder min gamla pc istället som webserver. Vad för unix/linux ska man installera då? Vill ju ha mysql, php, phpmyadmin och apache.

Den datorn är rejält med kräm i; 3 ghz Intel Hyperthreading, 2 gb DDR, 10.000 rpm disk etc.. det borde väl kunna klara av många mysql-interaktioner? Troligtvis är det väl linan på 10 mbit båda hållen som inte kommer räcka...

Vad säger ni om detta istället?

emac 1.25Ghz, 1GiB RAM körde jag en webbserver på.
2Mbit/2Mbit uppkoppling och ca 200 medlemmar på sidan.

Inga som helst problem, allting flöt på riktigt smooth

En som testat och det funkar!

Men PCn skulle klara det riktigt bra. Vilken Linux? Oj vilka typer av äpplen gillar du?
Ta den du kan.

Jag har aldrig kört Linux men Mandrake ser bra ut

Jag kan rekomendera Ubuntu som dist utifall du helllre vill köra Linux.
Smidig och bra nybörjar dist men ändå många avancerade funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 22:05

Varför inte bsd. Samma grund som mac os x så har man grottat en del i det så är freebsd inte så olikt.

/glemme

1
Bevaka tråden