Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och intel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-09-28 08:20

att Apple internt gör Intel builds av darwin
är allmänt känt men tror ni på rykterna om att de också har ett fungerande osx x86 ?

Vad jag förstår är det ganska lite i OS X som är PPC-specifikt. Kärnan, Java etc kan lika gärna köras på Intel. Altivec-optimeringar är förstås enbart för PPC och Carbon, Classic, AFP mm kräver dock troligen PPC, i alla fall vad gäller kodning.

Apple experimenterar säkert internt, för att vara på den "säkra sidan", om något skulle inträffa. Men räkna inte med att OS X släpps för x86 anytime soon...

[ 28-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-28 23:23

Gick det inte några rykten för ett tag sedan att Darwin inte "gick" särskilt bra på x86, däremot funkade den bättre på Sparc och Alpha...

Fast drömmen vore väl en PowerMac med IBM Power4 under huven, den torde snurra cirklar runt allt vad Wintelvärlden lyckas åstadkomma.

Ja också slipper man all dyr olja för uppvärmning av huset

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-29 23:49

Jag har en PC som står för uppvärmingen just nu, så det blir ingen större skillnad

För att svara på originalfrågan i tråden så har Apple släppt officiella kommentarer från Darwinteamet angående x86.
länk

[ 29-09-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Gick det inte några rykten för ett tag sedan att Darwin inte "gick" särskilt bra på x86, däremot funkade den bättre på Sparc och Alpha...

Fast drömmen vore väl en PowerMac med IBM Power4 under huven, den torde snurra cirklar runt allt vad Wintelvärlden lyckas åstadkomma.

Alpha är död och nerlagd, och Ultra Sparc III är inte alls så snabb som du verkar tro (den klår inte x86). Och IBM Power4 blir alldeles för dyr för att vara intressant. Så som det ser ut idag finns det inte mycket mer att välja på än Intel/AMD om man skall byta.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-30 09:40

Alpha är död och nerlagd, och Ultra Sparc III är inte alls så snabb som du verkar tro (den klår inte x86).

Jag har inte sagt att vare sig Alpha eller Sparc är snabbare än x86, jag citerade bara ett rykte som var i omlopp, det ryktet sa att de biulds som dom hade gjort inte gick bra på x86.

Däremot så sa jag att Power4 är snabb och det vore dessutom troligen tämligen enkelt att anpassa OS X till den. Men jag håller fullständigt med om att den är för dyr (åtminstone i den nuvarande formen, fast man får väl drömma lite...).

Ska man porta Mac OS X bör man låta bli gamla x86. Däremot kan ju portningar till IBM Power4, Itanium och liknande vara intressanta.

Däremot kommer jag att rynka på näsan åt en x86-version av Mac OS X, eftersom det är sämre än en version för Itanium och liknande (förutom PowerPC G4 och G5).

x86 är alldeles för gammalt för att vara rätt satsning.

Ärligt talat, OS X för Itanium? Du hittar ingen som lägger de pengar som krävs på en Itanium-server med OS X.

OS X är bra och duger för de flesta, men det har fortfarande en lång väg att vandra. Det är viktigt att förstå...

Om man nu till varje pris ska porta OS X till någon Intel-processor bör man ta Itanium/IA-64, eftersom det är en arkitektur med en potential x86 inte har (såvida man inte menar klockfrekvens-potential).

Annars är ju PowerPC-versionen den idealiska. Någon x86-version ser jag ingen som helst anledning att ta fram. Då kan man ju lika gärna porta OS X till Z80:-)

1
Bevaka tråden