Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst internet-Dlink+mac - går det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en router (DI-624+) och en USB adapter /(nätverkskort (DWL-122)
Tanken var att jag skulle sätta upp ett trådlöst nätverk. På Inwarehouse hemsida står det att detta nätverkskort stöder OSX.
Jag måste säga att jag är väldigt besviken på hur det fungerar. Installationen lägger in ett program i systeminställningar som heter wireless adapter. Här kan man ibland läsa att det inte finns någon trådlös enhet. Datorn hittar då alltså inte nätverkskortet. När den väl hittar nätverkskortet står det ofta att jag lagt in ett felaktigt WEP-lösenord, vilket helt enkelt är fel. Det är en busenkel kombination av 5 bokstäver och siffror och om man loggar in i routern ser man att lösenordet står kvar där och är det samma som i den mac jag försöker ansluta.
Om inte detta problem uppstår kan man se att det finns nätverkskontakt, men macen får ändå ofta ingen ip-adress. Det verkar ibland hjälpa att i programmet "wireless adapter" välja show networks och klicka på "connect".
Det verkar som om det enda sättet att vara helt säker på att anslutningen skall funka är att ha grejerna i samma rum. Inte ens med öppna dörrar, 5 meters avstånd och en byrå av trä emellan
kan man vara säker.
Jag har ringt Dlinks support och fått bekräftat att deras stöd för mac inte är det bästa.
Han gav mig rådet att byta kanal, men det har inte hjälpt.
1000 spänn i sjön. En UTP-kabel hade kostat 150 och garanterat funkat bättre. Får man verkligen sälja så usla produkter?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-30 21:48

Har du lösenordet skrivet i HEX eller i ASCII, eller är det kanske tom. en blandning?

Ursprungligen av theoo:

Har du lösenordet skrivet i HEX eller i ASCII, eller är det kanske tom. en blandning?

Jag har provat bådadera:

HEX = 0 - F
Ascii = de flesta tecken man kan kan tänka sig.

Jag har även provat att stänga av WEP.
Det verkar vara DHCP som inte funkar.
Jag lyckades få kontakt med dlink routern när jag satte en statisk ip-adress, men då fungerar ju inte internet i alla fall eftersom det inte finns någon DNS.
Det blir lite komplicerat. Jag har dynamisk ip adress (och alltså DHCP) från BBB. Den trådlösa routern ligger efter BBBs modem. Jag vet inte hur jag kan vidarebefordra namnupplösningen till ett statiskt nät för den trådlösa routern.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-30 23:23
Ursprungligen av fcerha:

Jag har provat bådadera:

HEX = 0 - F
Ascii = de flesta tecken man kan kan tänka sig.

Oki. Vet inte riktigt hur d-linken beter sig när man skriver in för få tecken. Egentligen ska det ju va en väldans massa tecken, (i alla fall om du kör WEP). Du skulle kunna prova att generera en kod på tex. den här sidan.

Ursprungligen av fcerha:

Jag har även provat att stänga av WEP.
Det verkar vara DHCP som inte funkar.
Jag lyckades få kontakt med dlink routern när jag satte en statisk ip-adress, men då fungerar ju inte internet i alla fall eftersom det inte finns någon DNS.
Det blir lite komplicerat. Jag har dynamisk ip adress (och alltså DHCP) från BBB. Den trådlösa routern ligger efter BBBs modem. Jag vet inte hur jag kan vidarebefordra namnupplösningen till ett statiskt nät för den trådlösa routern.

Är DHCP aktiverat?
DNS för din uppkoppling blir samma som gateway (192.168.0.1 i default)

>Oki. Vet inte riktigt hur d-linken beter sig när man skriver in för få tecken. Egentligen ska det ju va en väldans massa tecken, (i alla >fall om du kör WEP). Du skulle kunna prova att generera en >kod på tex. den här sidan.

I ascii-läget tog den bara emot 5 tecken faktiskt. Jag tror att det var tio tecken som gällde för hex. Jag försökte med mitt personnummer, men kom på att jag inte är tillräckligt bra på att räkna om från dec till hex

>Är DHCP aktiverat?

har provat både med och utan

>DNS för din uppkoppling blir samma som gateway (192.168.0.1 i default)

Tack för denna mycket värdefulla info!

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 07:34

Di-624+

Hej!

Jag har själv en DI-624+ som har strulat otroligt mycket sen jag köpte den,

Har du lagt in senaste firmware? jag har kört på en version från ryska d-link men som verkar ha kommit upp på svenska sidan:

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVWDrsbU9f8nJUIKOZQSsqla/O31g24UoR9hr8oLJohPaVk5jQrECs=

Ursprungligen av kamikaze:

Hej!

Jag har själv en DI-624+ som har strulat otroligt mycket sen jag köpte den,

Har du lagt in senaste firmware? jag har kört på en version från ryska d-link men som verkar ha kommit upp på svenska sidan:

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVWDrsbU9f8nJUIKOZQSsqla/O31g24UoR9hr8oLJohPaVk5jQrECs=

Jag var också dum not att försöka spara pengar när jag köpte en sådan. Mitt problem var att uppkopplingen hängde sig efter ett tar. Tiden jag kunde köra blev kortare och kortare och efter några veckor kunde jag inte köra alls. Jag ringde till deras support och fick en ny. Även denna uppvisade samma underliga problem.

Till slut så blev jag så sur att jag köpte en Airport Express istället och sedan dess har allting funkat helt perfekt.

Man får känslan av att detta med trådlöst nätverk är en form av experimentverksamhet. Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Tänk om allla apparater hade samma låga tillförlitlighet. Kylskåp, bilar TV-apparater och brödrostar. "Tryck på knappen, vänta riktigt länge och se vad det blir idag".

Mina apparater (DI624+ och DLW 122) verkar ju fungera om man har allt i samma rum. Men vad är poängen med det?

Vad kostar en airport express? Var kan jag hitta den?

Ursprungligen av fcerha:

Man får känslan av att detta med trådlöst nätverk är en form av experimentverksamhet. Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Tänk om allla apparater hade samma låga tillförlitlighet. Kylskåp, bilar TV-apparater och brödrostar. "Tryck på knappen, vänta riktigt länge och se vad det blir idag".

En klen tröst kanske, men det finns basstationer som är betydligt bättre. Tycker snarare att det mest bara finns en plats där d-link hör hemma, och det är långt ner i papperskorgen. Linksys och Netgear gör båda väldigt pålitliga prylar, kan själv varmt rekommendera de förstnämnda.

Citat:

Vad kostar en airport express? Var kan jag hitta den?

Den är lite dyrare, ca 1200, men då får du samtidigt airtunes och skrivaranslutning. Du kan bland annat hitta en på applestore, klicka dig dit via någon av annonserna här så får 99mac dessutom lite provision.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 10:45
Ursprungligen av Samuel K:

Tycker snarare att det mest bara finns en plats där d-link hör hemma, och det är långt ner i papperskorgen.

Så sant. D-links saker är verkligen skräp. Funkar bara ganska pålitligt till de mest enkla uppgiter som enkel router. Även där så kan man aldrig känna sig riktigt säker på att det funkar bra.

Ursprungligen av Samuel K:

En klen tröst kanske, men det finns basstationer som är betydligt bättre. Tycker snarare att det mest bara finns en plats där d-link hör hemma, och det är långt ner i papperskorgen. Linksys och Netgear gör båda väldigt pålitliga prylar, kan själv varmt rekommendera de förstnämnda.

Den är lite dyrare, ca 1200, men då får du samtidigt airtunes och skrivaranslutning. Du kan bland annat hitta en på applestore, klicka dig dit via någon av annonserna här så får 99mac dessutom lite provision.

Det viktiga är räckvidden, faktiskt. Huset där jag installerar nätverket är som ett mindre hyreshus. Jag skulle vilja att det gick att ansluta till lägenheterna intill och på våningen under.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-08-31 08:37

DI624 har förresten ett problem med värme. Ställ den på högkant, utan att täppa igen hålen som kommer mot underlaget.
Sen finns det rykten om att nätaggregatet inte räcker till... detta ska tydligen gå på garantin.

Att uppdatera firmware är enligt min erfarenhet en riskabel historia. Gjorde det med den senaste firmwaren, och livet va frid och fröjd. Men sen upptäckte jag att DHCPn strulade. Om inte Dlinken hann med att ge min burk en adress, kunde den få en adress av BBBs DHCP-server. Grubbla på den ett tag!!! Läskigt är det iaf.

1
Bevaka tråden