Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man BRA skärmdumpar i OSX

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 14:37

Jovisst är det Tiger - 10.4.2 - uppdateras regelbundet!

Det var verkligen skumt... är systemet uppdaterat eller nytt från scratch?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 16:32

Uppdaterat från Panther.
Men kollade just makens iMac G5 (och den har ju förstås Tiger med i systemet), samma sak där, Tiff vid skärmdumpning.Men kanske det är en fransk variant? Båda är köpta här i Frankrike.
Spelar mig ingen roll vad det är för format, men undrar av nyfikenhet om det finns lokala variationer mellan olika länder?

Ursprungligen av Bonnie:

...Spelar mig ingen roll vad det är för format, men undrar av nyfikenhet om det finns lokala variationer mellan olika länder?

Mysteriet tätnar... :eek:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-31 17:14

hmms, för mig blir det .png

Antagligen något med PNG licensiering som inte gick bra i frankrike eller så..

Ursprungligen av bogg:

Antagligen något med PNG licensiering som inte gick bra i frankrike eller så..

PNG är en öppen standard från W3C och är fritt att använda.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-01 00:16
Ursprungligen av Kristofer:

PNG är en öppen standard från W3C och är fritt att använda.

Har du ju rätt i...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 20:39

Mirydh, bra widget, tack för tipset!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-31 21:33

Är det bara jag som använder det utmärkta lilla gratisprogrammet FreeSnap?
Ladda ner, använd, och spara i vilket format du vill (utom .gif):
http://www.efritz.net/software.html

Annars kan man ju lägga särmen direkt på skannern.

Då jag undrar ungefär samma sak så skiter jag i att tråden är lite till åren kommen:

Hur ändrar man formatet som OS X sparar skärmdumpar i?
Har sökt på forumet men hittar bara hänvisningar till diverse program.
Borde väl finnas ett enkelt sätt att byta formatet, utan att behöva gå in i terminalen och nörda?
Flippat runt bland en massa inställningar utan att hitta nått relevant, börjar bli irriterad på mitt OS...

Ursprungligen av kitesurf:

Då jag undrar ungefär samma sak så skiter jag i att tråden är lite till åren kommen:

Hur ändrar man formatet som OS X sparar skärmdumpar i?
Har sökt på forumet men hittar bara hänvisningar till diverse program.
Borde väl finnas ett enkelt sätt att byta formatet, utan att behöva gå in i terminalen och nörda?
Flippat runt bland en massa inställningar utan att hitta nått relevant, börjar bli irriterad på mitt OS...

1. PNG är default. Går att ändra med nördiga terminalkommandon eller diverse program.

2. I verktygsmappen (gå-menyn i Finder) ligger programmet Skärmavbildning. Gör du klippen där så kan du spara som tiff.

3. Om du istället kopierar klippet i Skärmavbildning och klistrar in i Förhandsvisning (eller annat bildprogram) så kan du spara i godtyckligt format.

Summa summarum. Absolut enklast är att skriva in dom där raderna i terminalen och sen har du jpeg eller vad du vill framöver. Klipp och klistra går också.

defaults write com.apple.screencapture type jpg

ÄNDRING: terminalkoden ovan ska vara en rad bara, inte två som det såg ut på sidan där jag googlade fram det.

TILLÄGG: Du behöver logga ut eller starta om innan ändringen träder i kraft. De program man kan använda sig av kan ändra klippformatet utan behov av detta. Funkar t ex med shotChoice som nämns ovan.

Senast redigerat 2007-07-18 20:57

Använd shotChoice. Med det kan du enkelt välja vilket bildformat du vill använda.

Stort tack, fungerade utmärkt. Sparade terminalkommandot i samlingen av sådana. Nördigt men bra att ha

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-29 21:49
Ursprungligen av kitesurf:

Stort tack, fungerade utmärkt. Sparade terminalkommandot i samlingen av sådana. Nördigt men bra att ha

För oss mindre nördiga (läs lata att ta till oss det som finns inbyggt i OS X...:tveksam: ) så finns utilities som:

Easy Crop

FlySketch

En uppsjö av andra fina funktioner finns också i båda program och skärmdumpar är knivskarpa enligt mig (inget proffs inom grafik dock)

My 0,02 €

Bevaka tråden