Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte köra "High Quality" i Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-29 13:11

Jag har ett istittande problem med Final Cut Pro på en Dubbel G4/500. På maskinen så går det inte att välja "high quality" på playbacken i timelinen. Detta är minst sagt enormt irriterande. Jag kan som bäst köra "medium", eller i FCP5 köra "dynamic", men "high quality" är utgråad/ej markerbar.

Notera att problemet finns både i MacOSX 10.3.x och MacOSX 10.4.x med både Final Cut Pro HD 4.5 och Final Cut Pro 5.0.x. I förrgår installerade jag både OS och FCP från strach (Tiger/FCP5) och felet finns kvar. Problemet har plågat mig och denna maskin ett tag nu och jag vill gärna få det löst. Fattar inget vad den har emot mig

Jag har givetvis även prövat standarden att ta bort prefs och POA-cache filerna.

HÅRDVARA:
- PowerMac G4 Dual 500 Mhz
- 640MB RAM
- 20 + 120GB HD
- Radeon 8500 64MB AGP kort

MJUKVARA:
- MacOSX Tiger 10.4.2
- Final Cut Pro 5.0.2
- QuickTime 7.0.1
- Senaste ATI Drivrutinerna

Jag utgår från att det har funkat fin fint för dig innan? Annars skulle man ju kunna tänka sig att maskinen är lite trött kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 12:42

Jo, jag vet att maskinen är lite på den "trötta sidan" men att köra med high-quality har funkat fint på typ en Dual 450 G4 i FCP3 vet jag. Men just denna Dual 500 har "plågats" av detta så länge jag kan komma ihåg...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-31 14:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, jag vet att maskinen är lite på den "trötta sidan" men att köra med high-quality har funkat fint på typ en Dual 450 G4 i FCP3 vet jag. Men just denna Dual 500 har "plågats" av detta så länge jag kan komma ihåg...

FCP3 requirements
OS X v10.1.1 or Mac OS 9.2.2
300MHz or faster G3 or G4 processor
256MB of RAM (384MB recommended for G4 realtime effects),
500 MHz or faster single or dual processor Power Mac G4 or PowerBook G4 required for G4 real-time effects.

FCP4 HD requirements
OS X v10.3.2 or later
350MHz or faster G4 or G5 processor
384MB of RAM
RT Extreme single 500mhz or faster, 512 Ram
QT6.5+

Du borde vara inom gränserna för FCP4 men bara med en hårsmån när de gäller minnet...slå på processor indikatiorn o se om båda propparna används.
Har du något minnesrealaterat problem med datorn i övrigt? Program som kraschar, datorn hänger sig, etc??

Är problemet kvar om du enbart kör realtid utan extern preview?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-31 14:51

Tja.
Vad händer när du kör "dynamic RT"? Får du hög kvalité då?
Nu tänker jag bara högt, men kan det vara så att FCP 5 gör hårdvaru test på burken och stryper där efter?
Bara en tanke, jag har aldrig hört något liknade så det skulle kunna vara något som apple har kokat ihop lite för sig själv.

/Dodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 19:30

Du borde vara inom gränserna för FCP4 men bara med en hårsmån när de gäller minnet...slå på processor indikatiorn o se om båda propparna används.
Ska kolla detta! Men som sagt ligger jag över gränsen och den gränsen MÅSTE ju innebära DV i full kvalité

Har du något minnesrealaterat problem med datorn i övrigt? Program som kraschar, datorn hänger sig, etc??
Inga som helst problem.

Är problemet kvar om du enbart kör realtid utan extern preview?
Problemet kvarstår om jag kör med Dynamic RT, utan Dynamic RT och även om jag helt stänger av RT-motorn i FCP.

Go figures...

Vad händer när du kör "dynamic RT"? Får du hög kvalité då?
Som sagt... Spelar ingen roll vad jag kör där.

Nu tänker jag bara högt, men kan det vara så att FCP 5 gör hårdvaru test på burken och stryper där efter?
Absolut, visst gör Apple/FCP det. I FCP3 som var första RT-versionen kunde man gå in och hacka en text-fil för mer realtidseffekter i maskinen. Kan vara ett sådant problem med det verkar galet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-31 20:16

Blir de någon skillnad om du i "Timeline Settings" ändrar Compressor till DV-PAL, DVCPRO-PAL, DVCPRO50-PAL, etc??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 11:29

Körde en 8-bit Uncompressed Sequence igår och där fanns samma fel... Kan köra "LOW" eller "DYNAMIC" där, men inte high. Så himla bizzart!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-01 14:04
Ursprungligen av Erik.dv:

Körde en 8-bit Uncompressed Sequence igår och där fanns samma fel... Kan köra "LOW" eller "DYNAMIC" där, men inte high. Så himla bizzart!

bizzart??? Nja vet-i-katten, snarare rimligt, 25Mb/sek okomp. vs. 3,6Mb/sek DV

Testade du de jag frågade tidigare i tråden?
DV ~ 3,6Mb/sek
DVCPro ~ 3,6Mb/sek
DVCPro50 ~ 7Mb/sek

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 11:30

Förövrigt har jag testat att köra exakt samma kopia av Final Cut Studio och OSX Tiger på en PB/867 och där funkar det. Även den har 640MB RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 16:09

Nej, det är jätteskumt. Den ska ju inte gå ner i kvalité bara för datorn inte klarar av att spela upp det. Om jag vill gå "per frame" och se en film i högstakvalité, som jag kan i ex. QT player, ska jag så klart kunna det. Som sagt funkar allt på en PowerBook som är ungefär lika snabb som G4:an.

Har inte testat andra codecs än DV25 och UC 8-bit nej, kan göra det när jag kommer hem (har inga större förhoppningar och det hjälper inget :/)

1
Bevaka tråden