Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Sonys HVR-Z1E i FCP-5

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-08-31 05:54

Jag har köpt Sonys HVR-Z1E HDV-kamera men har bara FCP 4,5 så jag kan bara titta på testerna i iMovie HD där det ser uselt ut, speciellt vid panoreringar. Är det någon som vet hur det fungerar i FCP-5? Det måste vara bättre.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-31 14:53

Kan inte säga hur FCP 5 är, men FCP 4.5 kan köra "HD". Prova där.

/Dodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 15:16
Ursprungligen av pict:

Jag har köpt Sonys HVR-Z1E HDV-kamera men har bara FCP 4,5 så jag kan bara titta på testerna i iMovie HD där det ser uselt ut, speciellt vid panoreringar. Är det någon som vet hur det fungerar i FCP-5? Det måste vara bättre.

Stödet för HDV är bättre i FCP 5 än i iMovie HD. iMovie HD (och FCE HD) använder sig av Apples Intermediate Codec vilket försämrar materialet en del. Så är inte fallet i FCP 5 där det är "native".

Om du vill testa så varför inte gå förbi någon av butikerna och ta med dig kameran? Macoteket kör ju tex. en del video nu för tiden. Annars kostar en uppgradering till FCP Studio 5 (i sammanhanget) inte mycket, 5 196:- exkl moms enligt Apple Store.

Ursprungligen av Dodo:

Kan inte säga hur FCP 5 är, men FCP 4.5 kan köra "HD". Prova där.

Tyvärr har 4.5 inte stöd för HDV utan du måste köra en ganska osmidig plug-in för att få in materialet.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-08-31 15:30

Jag vet att jag kan testa i olika butiker, tack för tipset.
Vad jag är intresserad av är om någon egna erfarenheter och vill uttala sig om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 16:03
Ursprungligen av pict:

Jag vet att jag kan testa i olika butiker, tack för tipset.
Vad jag är intresserad av är om någon egna erfarenheter och vill uttala sig om det.

Min erfarenhet är att det inte är så många som testat HDV och FCP 5 ännu, därav mitt tips om att glida in i en butik och testa själv.

Jag håller på med ett projekt just nu i hdv i FCP 5. Jag tycker att det ser väldigt fint ut. Flyter på bra också min powermac G5:a. Lite tungt kanske det går men hade förväntningarna på det också.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-09-06 21:49

Tack för det. Hur är det med strobbningen. Ser panoreringar bra ut? Det är det jag undrar mest.
Någon sa att vattenvågor blev fula t ex.

Jag har massor av vatten i min film.. fors, kanotpaddling, simning allt detta ser bra ut men ett klipp där jag pannar snabbt när en löpare springer förbi ser riktigt dåligt ut.. Det blir massor av jitter.. Har försökt batcha om den klippet men får inte till det.
Annars tycker jag att mitt material är väldigt fint

1
Bevaka tråden