Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX på en gammal G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 14:16

Hej,

Jag köpte nyligen en Mac Mini och jag rådiggar OSX Tiger, som datorn kom med. Men nu undrar jag om jag kan installera OSX, alltså från installationsskivorna jag fick med Mac Mini, på min gamla G4-burk jag har stående i min studio? Kan jag då behålla och fortfarande använda OS9.2 som redan finns på datorn och som jag främst använder till musikapplikationer eller måste jag välja mellan OSX eller OS9.2? OSX vill jag ha på G4:an för att surfa på, kolla mail, köra iTunes mm mm, dvs inte till musik eftersom jag då måste uppgradera alla musikprogram och pluggar. OS9.2 vill jag använda enbart för musik. Hur går jag tillväga för att installera OSX på G4:an? Jag har två hårddiskar, System och Audio, vilken ska jag välja för OSX isf? Förändrar detta på något sätt prestandan för de musikapplikationer jag använder under OS9, jag har ganska mycket minne på G4:an, 1280 Mb? Om jag nu installerar OSX på datorn, hur väljer jag sedan om jag vill öppna OSX eller OS9.2? Är det bra att säkerhetskopiera alla filer på datorn innan jag installerar OSX? Finns det någon möjlighet att paja datorn, dvs. få den att börja bugga och bli besvärlig, genom att installera OSX?

Är mycket, mycket tacksam för svar!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 15:06
Ursprungligen av Amphibian:

Hej,

Jag köpte nyligen en Mac Mini och jag rådiggar OSX Tiger, som datorn kom med. Men nu undrar jag om jag kan installera OSX, alltså från installationsskivorna jag fick med Mac Mini, på min gamla G4-burk jag har stående i min studio? Kan jag då behålla och fortfarande använda OS9.2 som redan finns på datorn och som jag främst använder till musikapplikationer eller måste jag välja mellan OSX eller OS9.2? OSX vill jag ha på G4:an för att surfa på, kolla mail, köra iTunes mm mm, dvs inte till musik eftersom jag då måste uppgradera alla musikprogram och pluggar. OS9.2 vill jag använda enbart för musik. Hur går jag tillväga för att installera OSX på G4:an? Jag har två hårddiskar, System och Audio, vilken ska jag välja för OSX isf? Förändrar detta på något sätt prestandan för de musikapplikationer jag använder under OS9, jag har ganska mycket minne på G4:an, 1280 Mb? Om jag nu installerar OSX på datorn, hur väljer jag sedan om jag vill öppna OSX eller OS9.2? Är det bra att säkerhetskopiera alla filer på datorn innan jag installerar OSX? Finns det någon möjlighet att paja datorn, dvs. få den att börja bugga och bli besvärlig, genom att installera OSX?

Du kan göra på 2 sätt. Endera installerar du OSX på den andra partitionen alltså håller OS 9 och X på skillda eller så gör du det inte bägge går ann. Apple rekomenderade under OSX10.1-.2 om jag kommer ihåg rätt att ha dem på samma partition. Jag vet inte varför men en underleverantör här för Apple rekomenderar annorlunda och det gör jag med. Du kan välja vilken som skall starta fån inställningarna->startskiva i både osx och os9. Den du valt fungerar som default start system. Om du vill annorlunda för tillfället så kan du hålla ner alt vid uppstart och då får du välja vilket system som ska starta. Sen kan du ju köra OS9 program under classic i OSX vilket kräver att OS9 är installerat men det kanske inte är nåt vidare att rekomendera i ditt fall. Jag har dock haft problem ibland med att ha bägge systemen. På den tiden jag hade bägge installerade kunde on OSX uppdatering skapa problem. Men man märkte inget innan man startat upp i OS 9 och ville byta tillbaka till OSX då plötsligt hittades inte OSX systemet mera. Underlig och vet inte riktigt 100% på vad som orsakade detta. Men se upp.

Ursprungligen av Amphibian:

Hej,

enklast är att köpa en extern billig Firewiredisk och installera osx på den sedan behöver du bara välja den som startskiva så hey presto OSX utan att det påverkar dina andra diskar alls. Möjligtvis så kanske mac mini installationsskivorna ställer till det dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 15:17

Det är inte tillåtet att ha din kopia av Mac OS X 10.4 på fler en en dator i taget. En dator en licens.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 15:30
Ursprungligen av acke:

Det är inte tillåtet att ha din kopia av Mac OS X 10.4 på fler en en dator i taget. En dator en licens.

Jaha, det visste jag inte. Vad synd...

Tack ändå, allihopa, för era svar!

Ursprungligen av acke:

... förutom om man har "Familjepaketet", då är det upp till 5 datorer.
"Familjepaketet" kostar 1995skr.

Ursprungligen av acke:

Hmm, juridik och paragrafrytteri... Ärligt, vem bryr sig? Tänk om man har kanske bara några få Macar hemma privat, vem förlorar på det egentligen? Snarar en vinst för alla.

• Medlem
  • 2005-08-31 17:03

Oavsett om det är bra eller inte är det avtalsbrott. Hur man lättast kringgår licensavtal diskuterar vi inte här.
Mod

Det är väl inget avtalsbrott om han har familjepaketet?
Det vet väl inte vi vad Amphibian har för avtal!
Och vad spelar det för roll om han lägger in det i sin gamla dator.
Mer än en och annan som försöker leka polis här i strängen!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-01 06:41
Ursprungligen av sventa46:

Det är väl inget avtalsbrott om han har familjepaketet?
Det vet väl inte vi vad Amphibian har för avtal!

Han fick den med sin Mac mini och tänkte använda Installationsskivan/Reperationsskivan för att installera det, det är ganska klart att han inte har familjepaket.

Sen "Vem bryr sig", ärligt, vem bryr sig om jag tankar ner 10000 Mp3or, 3000 filmer och alla kommersiella program i världen?

Antagligen inte många privatpersoner, men då apple till viss del sponsrar denna sida med reklam och saker så ska du nog se att det inte dröjer länge innan dom drar tillbaka det om det tillåts snack om olagligheter på detta forum.

• Medlem
  • 2005-09-01 12:38

Sventa46 tyckte det var löjligt att kväsa snacket om avtalsbrott, bogg högg emot. Nu räcker det.

Mod

Avtalsbrott eller ej - det går inte att installera maskinspecifika systemskivor på andra datorer )i detta fall en mini-skiva på PM)... End of story.

Sen tillbaka till G4an: Om du tänker följa rådet att installera OSX på en extern firewiredisk är det bra att kolla om det funkar på din dator först. Första generationens G4 (Yikes med PCI-grafik) klarar inte av att boota från extern disk. Jag har en sån...

Rekommendation: Om din nuvarande startskiva är original betyder det sannolikt 10GB, 5400 RPM och futtigt cacheminne. Byt ut denna till en 120GB (mer kan inte formateras inuti en gammal G4) med 8MB buffert och 7200 RPM. Partitionera i två eller fler delar (20GB till OS9 för system och program brukar räcka, 100 GB till OSX om du tänker lägga in stora iTunesbibliotek etc). Installera dina (självklart lagliga) operativsystem. Nu går allt mycket rappare - en snabb disk gör underverk i gamla trötta G4or.

Alltså en partition per system, det är modellen på gamla datorer som fortfarande kan boota upp i 9an. Du pajar absolut ingenting i OS9.

Sen kan du köpa till en fläskig extern FW-disk om 250-400GB för alla dina backuper.

1
Bevaka tråden