Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn vill inte läsa Tiger-skiva

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen efter lång tvekan har jag köpt Tiger.

Och nu problemet, jag matar in skivan och den är där inne och snurrar i en minut ungefär sen kommer den ut utan att någonting har hänt.
Alla mina andra cd och dvd funkar, men inte Tigern.
Hjälp, vad ska jag göra?

mvh/Tyrre

• Medlem
  • 2005-08-30 21:33

Ändrar rubriken (från "Min Tiger vill inte") enligt följande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=16

Mod

Har du dvd-läsare i datorn?

edit: sorry, såg inte att du redan har testat andra dvd-skivor. Kan det vara så att du försöker med en bundlad skiva till en helt annan dator? (Fy skäms! )

Nej, den är köpt idag på macoteket i Linköping.

• Oregistrerad
  • 2005-08-30 21:47
Ursprungligen av Tyrre_TT:

Nej, den är köpt idag på macoteket i Linköping.

Vad har du för dator då? Alla är väl inte "Tiger kompatibla".

• Medlem
  • 2005-08-30 21:57

de flesta datorer borde iaf kunna läsa skivan. Gå tillbaka och säg att den inte går att läsa. (Vad har du för dator?)

Jag har en iMac globe 17". 768 MB minne, 1 GHz PowerPC G4 Processor och den är med superdrive.
Mitt OS nu är10.2.8

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 08:47
Ursprungligen av Tyrre_TT:

Jag har en iMac globe 17". 768 MB minne, 1 GHz PowerPC G4 Processor och den är med superdrive.
Mitt OS nu är10.2.8

Om den läser andra DVDs måste det ju faktiskt vara något fel med just den skivan om nu inte iMacen behöver någon firmware uppgradering först. Men skivan borde i vilket fall gå att läsa in. Gå till butiken med den och be att få testa att läsa den på någon maskin där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 15:23

Har du provat att ssätta in den, snabbt starta om och hålla ned c-knappen på tangentbordet? Ett fultrick som kanske kan straffa sig om DVD:n inte fungerar helt men det kan lika gärna vara några sådana konstigheter. Har faktiskt löst detta problem genom att starta om.

Ursprungligen av acke:

Har du provat att ssätta in den, snabbt starta om och hålla ned c-knappen på tangentbordet? Ett fultrick som kanske kan straffa sig om DVD:n inte fungerar helt men det kan lika gärna vara några sådana konstigheter. Har faktiskt löst detta problem genom att starta om.

Jag har testat men jag får samma resultat, den kommer ut igen.

Jag hade samma problem med min dual 1,8GHz PowerMac.
Jag ringde till Apple och klagade och de skickade en ny skiva som inte heller den funkade.

Sen tog jag saken i egna händer och satte mig vid en annan Mac och gjorde en kopia rakt av av Tiger originalskivan och stoppade i kopian och den funkade, så installerade jag från den istället. Helsjukt kasst!

Två veckor senare släppte Apple en firmware-uppdatering för DVD-spelaren och efter den uppdateringen så funkade originalskivan. Så de verkar ha fixat problemet i a fall.

Ursprungligen av tobiwan:

Jag hade samma problem med min dual 1,8GHz PowerMac.
Jag ringde till Apple och klagade och de skickade en ny skiva som inte heller den funkade.

Sen tog jag saken i egna händer och satte mig vid en annan Mac och gjorde en kopia rakt av av Tiger originalskivan och stoppade i kopian och den funkade, så installerade jag från den istället. Helsjukt kasst!

Två veckor senare släppte Apple en firmware-uppdatering för DVD-spelaren och efter den uppdateringen så funkade originalskivan. Så de verkar ha fixat problemet i a fall.

Jag har ringt Apple, och dom skickar en ny men det tar mellan 7-10 dagar det är lång tid när man redan har betelt och allt.

Låna en TigerDVD från en kamrat, du har ju moralisk rätt till din Tigerinstallation.

Gör en kopia på din Tiger på en DVD-r skiva och installera därigenom. Totalt lagligt.

Ursprungligen av Sajbermaku:

Gör en kopia på din Tiger på en DVD-r skiva och installera därigenom. Totalt lagligt.

Jag har gjort en kopia nu och allt är okay

Tack för all hjälp mvh/tyrre

1
Bevaka tråden