Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter på nya filer och mappar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 13:12

Hej !

Det är en sak jag inte får ordning på när det gäller rättigheter. Har två användare på datorn. Det har gått bra att i 10.4 och Visa info göra så att båda användarna får läs och skrivrättigheter på dokument m m.

Men när nya dokument skapas så får bara den egna användaren läs och skrivrättighet. Går det att få till så att båda användarna alltid får läs och skrivrättigheter på nya filer och mappar som skapas? I alla fall i Home-kabinetten.

Mvh Olof

Det är att gå emot grundtanken av två olika användare.
Du kan använda dig av den Publika mappen, saker som hamnar där i kan andra titta i.
Någon generell inställningar för att ändra detta beteende finns inte utan det blir till att dyka ner i Terminalen.

sudo umask 020

Det kanske kan hjälpa. Det gör att alla nya mappar/dokument kan läsas och skrivas av alla, precis all.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är att gå emot grundtanken av två olika användare.
Du kan använda dig av den Publika mappen, saker som hamnar där i kan andra titta i.
Någon generell inställningar för att ändra detta beteende finns inte utan det blir till att dyka ner i Terminalen.

sudo umask 020

Det kanske kan hjälpa. Det gör att alla nya mappar/dokument kan läsas och skrivas av alla, precis all.

Detta kommer inte att funka av flera anledningar: För det första så skall du absolut inte använda sudo här, det startar ett subshell, kör umask som kommer att påverka resten av programmen som startas i det shellet och sedan avslutar direkt. Resultatet är att ingenting kommer att hända. Det andra felet är att även om du inte använder sudo kommer umask enbart att påverka de program du kör i den terminalen ända tills stänger det fönstret.

Ursprungligen av Oloff:

Hej !

Det är en sak jag inte får ordning på när det gäller rättigheter. Har två användare på datorn. Det har gått bra att i 10.4 och Visa info göra så att båda användarna får läs och skrivrättigheter på dokument m m.

Men när nya dokument skapas så får bara den egna användaren läs och skrivrättighet. Går det att få till så att båda användarna alltid får läs och skrivrättigheter på nya filer och mappar som skapas? I alla fall i Home-kabinetten.

Mvh Olof

Så bör du inte göra. Precis som det skrevs tidigare så går det emot grundtanken med att ha olika användare. Lösningen är att du skapar en mapp någonstans och sedan skapar en användargrupp som dessa två användare är med i. Sedan ger du gruppen läs- och skrivrättigheter till den mappen samt sätter setgroup-biten på mappen att nya filer i den får den gruppen istället för användarens grupp.

Antag att gruppen heter "grupp". Skapa då mappen med "mkdir mapp". Sätt grupprättigheten med "chgrp grupp mapp", sätt rätt rättigheter: "chmod 775 mapp" (eller 770 om ingen annan skall få läsa), sätt setgroup-biten: "chmod g+s mapp".

Detta borde funka. Berätta gärna hur det gick då jag inte kontrollerat att jag inte skrivit fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 08:16

Vad händer om man har två olika användare som använder sig av en extern disk att spara gemensamma filer på, dom torde väl kunna läsas av bägge ?

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 10:15
Ursprungligen av lokedhs:

Så bör du inte göra. Precis som det skrevs tidigare så går det emot grundtanken med att ha olika användare. Lösningen är att du skapar en mapp någonstans och sedan skapar en användargrupp som dessa två användare är med i. Sedan ger du gruppen läs- och skrivrättigheter till den mappen samt sätter setgroup-biten på mappen att nya filer i den får den gruppen istället för användarens grupp.

Antag att gruppen heter "grupp". Skapa då mappen med "mkdir mapp". Sätt grupprättigheten med "chgrp grupp mapp", sätt rätt rättigheter: "chmod 775 mapp" (eller 770 om ingen annan skall få läsa), sätt setgroup-biten: "chmod g+s mapp".

Detta borde funka. Berätta gärna hur det gick då jag inte kontrollerat att jag inte skrivit fel.

Det skall jag testa. Det går inte att använda gruppen "Admin" ? Båda användarna har Admin rättigheter.

Tack för tipset. Återkommer när jag testat.

Ursprungligen av Oloff:

Det skall jag testa. Det går inte att använda gruppen "Admin" ? Båda användarna har Admin rättigheter.

Tack för tipset. Återkommer när jag testat.

Det går naturligtvis, men då kommer även alla andra admin-användare att komma åt filerna, men det är kanske precis det du vill?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 13:57
Ursprungligen av lokedhs:

Det går naturligtvis, men då kommer även alla andra admin-användare att komma åt filerna, men det är kanske precis det du vill?

Finns det fler än de två konton jag själv lagt upp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 14:00
Ursprungligen av Oloff:

Nej, om det inte är en kontorsdator, där nätverksansvarig är admin...

/Tangen

Ursprungligen av Oloff:

Det vet väl inte jag. Det är ju du som administrerar datorn. Sedan så skapar ju vissa program konton också.

Ja du kan ställa in på externa enheter att inte bry sig om rättigheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 08:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja du kan ställa in på externa enheter att inte bry sig om rättigheter.

Gut!

Jag tyckte väl att det fungerade hemma utan trixande
''
/Tangen

1
Bevaka tråden