Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX i gammal ibook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-05 13:11

Säkert ett gammalt välkänt problem men hittade inte direkt svaret:

En bekant till mig har en drygt 4 år gammal ibook, första vita modellen, en G3 med okänd klockfrekvens. Har 9.2 installerat, vill minnas att den kom med 9.1. Vågar jag rekommendera honom att installera Tigern i den?

  • Medlem
  • 2005-07-05 13:19

Det tycker jag nog. Det finns ju inga program att köpa till OS 9 längre, så man kan väl säga att den plattformen är rätt död. Hellre en lite långsammare, levande plattform, än en snabb och död.

Maxat minne är nog bra också.

hade en polare med en ibook g3 som installerade tiger på...han tyckte det var lite för seg, så han gick tillbaks till 10.3.9 som flyter på mycket bättre för honom.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-05 14:00
Ursprungligen av gustaf08:

hade en polare med en ibook g3 som installerade tiger på...han tyckte det var lite för seg, så han gick tillbaks till 10.3.9 som flyter på mycket bättre för honom.

Ibooken har max minne och används mest med MS Office, mest word. Dessutom Internet Explorer, har glömt vilken version, säkert 5.0 eller något därborta. Photoshop är inte aktuellt, ej heller Quark.

Problemet uppstod när han köpte en ny skrivare, drivrutinen ville inte spela med 9.2 så han tvingades lämna igen skrivaren.

Men är det så att Panthern är snabbare än Tigern på en G3?

Kör in OSX i den vetja!

  • Medlem
  • 2005-07-05 13:39

Jag tycker nog att det beror lite på vad han har den till. På en seg dator skulle jag gissa att tex Photoshop 7 bättre i OS9 än Photoshop CS i OSX. Office 2001 i OS9 är något snabbare än Office 2004 i OSX.
Och nu mitt trumfkort: QuarkXPress rullar betydligt bättre i OS9 än i OSX.

Annars är surfning ett elände i OS9.

Men tryck i maximalt med internminne och en snabb hd så blir det nog bra.

Panter har inte lika höga systemkrav som tiger har så, den skulle gå lite bättre med en äldre dator, så ahh

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-08 09:16

Det föll på att ibooken hade endast CD-ROM, den kunde inte läsa Tiger-skivan. Kan man kopiera Tiger-DVD:n till en extern hårddisk och sedan installera från den?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 10:15

Mot ett tillägg brukade Apple göra systemet tillgängligt på CD skivor. Vet ej om de har fortsatt med det, men det är ganska sannolikt att det fortfarande är möjligt.

Annars såg jag att en bekant med ett blått dasslock (den första generationens iBook) hade OSX 10.3.9, så det skall nog gå bra

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-07-08 16:00

Har skickat inköpsbeviset och kreditkortsnumret till Cork, väntar på en kasse med CD-skivor i Tigerformat.

Jag tänker testa att gå från Panther till Tiger på gammal ibook

Panther flyter på bra på en (vit) Ibook med G3 500MHz, 640mb ram och nu skall jag testa hur Tiger fungerar på denna dator. Återkommer med resultatet.

Ursprungligen av Stig R:

Säkert ett gammalt välkänt problem men hittade inte direkt svaret:

En bekant till mig har en drygt 4 år gammal ibook, första vita modellen, en G3 med okänd klockfrekvens. Har 9.2 installerat, vill minnas att den kom med 9.1. Vågar jag rekommendera honom att installera Tigern i den?

Jag hade en sådan iBook (min far har den nu) och har kört OS X på den i flera år. För varje ny version fram till och med 10.3 har den bara blivit kvickare. 10.4 vågar jag däremot inte lova att den går ännu snabbare, jag hade blandade erfarenheter av hastigheten när jag la in 10.4 på min förra iBook (G3/800) och då kanske det är ännu värre på G3/500.

Maximera minnet om det inte redan är gjort, gör väldigt mycket för prestandan.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-09-03 17:49

Efter att till sist ha fått CD-skivor med Tiger och andra bitar fallit på plats, har jag precis blivit klar med uppgraderingen.

Tyvärr gjorde jag misstaget att installera Tiger ovanpå OS 9.2.1 det gick inte att få igång just någonting alls av det gamla . Efter uppgradering till 9.2.2 blev det värre, det gick inte ens att byta startskiva (hade bootat i OS9). Jag kastade då Tigern och installerade om en ny Tiger. Då räckte inte hårddiskutrymmet.

Efter många timmars trixande är nu allt klart och det fungerar riktigt bra. Fick hjärtat i halsgropen när Outlook Express hade tappar bort alla arkivmapparna med alla gamla mail. Men dom återfanns senare i Entourage, vet inte hur de kom dit.

Det enda som saknas är lösenorden i mailen, lite spill får man kanske räkna med.

1
Bevaka tråden