Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Telia och Netgear WGR 614 v.2

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-09-07 07:35
Ursprungligen av Polonius:

Tack för svar.

Men dock, om man läser denna tråd noggrannt (vilket jag förstår att man inte gör om man inte verkligen är intresserad av denna specifika router, och hur många är det?) så finns lite mer information. För det första spelar det ingen roll om de byter ut routern. En här fick den utbytt (var det sugplopp?) men samma fel kvarstod. Dock fick han till det ändå, genom att stänga av någon funktion, DHCP-server. Detta skulle jag vilja göra, men jag vet inte hur. Om jag bara kryssar ut använd som DHCP-server så går det inte att ansluta alls. Vilka fler inställnignar skall göras för att enbart använda routern som antenn (eller vad det nu stod beskrivet)?

Hehe, kanske märks att jag är DESPERAT.

Nå, jag skulle nog ändå utgå ifrån att netgear har stora problem med sina grejor, det är ju fullt rimligt att anta att samma problem existerar på flera routrar, oavsett om dom är nya eller ej. (Jag vet att linksys hade dylika bekymmer med sina första WRT54G v1 varianter, men det har man löst firmwaremässigt).

När du nu får en 169-adress, beror detta på att dhcpn slutar svara, eller 'tappar' du anslutning till det trådlösa nätet? .. dvs blir den där fina airport ikonen uppe till höger helt vit istället för att indikera anslutning genom svarta streck?

Om du ställer in din ip-adress manuellt, med rätt ip, nätmask, gateway och dns - så torde du inte behöva någon dhcp alls, och då kan du slå av den tjänsten. (I dlinks fall brukar det vara något i stil med 192.168.0.x som ipadress, 255.255.255.0 som nätmask och 192.168.0.1 som gateway och dns , men dom inställningarna torde du finna i routern, eller i din dator, sekunden innan nätet dör).

En herre i tråden pratar om att slå 'använda routern som en brygga' .. och jag är lite osäker på om det faktiskt fungerar .. rimligtvis finns det en inställning i routern som heter 'bridge only' .. då torde du får ditt externa teliaip till din lokala dator, det kan fungera på en dator - eventuell, men det känns rätt trist att ha en router som inte fungerar som en router? Jag hade nog valt att koppla modemet direkt till datorn istället för att dona med just den biten.

(I värsta fall, om det bara är den trådlösa biten du är ute efter kan jag sälja dig min begagnade fungerande airport express för en billig penning?)

Ursprungligen av azral:

En herre i tråden pratar om att slå 'använda routern som en brygga' .. och jag är lite osäker på om det faktiskt fungerar .. rimligtvis finns det en inställning i routern som heter 'bridge only' .. då torde du får ditt externa teliaip till din lokala dator, det kan fungera på en dator - eventuell, men det känns rätt trist att ha en router som inte fungerar som en router? Jag hade nog valt att koppla modemet direkt till datorn istället för att dona med just den biten.

Jo, det var jag som lyckades med den biten. Jag vill minnas att jag sket i wan-porten och gick på en vanlig tp-port. Precis som du beskriver det så passerade bara signalen genom routern och datorn tilldelades ip-adressen som isp:n förmedlade.

Visst är det trist att inte kunna använda routern som router, men jag förlitade mig på macosx inbyggda brandvägg. Det hade varit ännu tråkigare att behöva 'hooka' upp datorn till dsl-modemet så fort jag ville tjorfa/mejla.

Det fungerade för mig (trots att det inte fanns någon 'bridge only').

peace

Min netgear-router är helt och hållet grundkonfad, med undantag av att jag valt region och annat SSID i mina settings.

Samma för mig, fungerar klanderfritt om jag kör med tp-sladd samtidigt som jag kör wifi, men det tar inte speciellt lång tid förrän wifi-uppkopplingen dyker om jag drar tp-sladden. Jag har som sagt provat med att köra 10.3.0 och uppkopplingen dyker i alla fall. Samma dag som jag fick lina mot telia istället för mot spray så började bekymren, så det känns ganska nära till hands ändå...

Har på pin kiv beställt bredbandsbolagets 10 Mb tjänst (hade som många andra strul med Telia i början, så det känns fräscht) så det lär väl visa sig om om det är Telia eller inte.

fy 17

Mitt senaste försök;

Eftersom det är total avsaknad av 802.11-nät häromkring har jag inte drivit min uppkoppling med kryptering, men jag har nu provat för att se om det blir någon skillnad. WPA fungerar precis som det gör nu, uppkopplingen dyker med jämna intervall. Med WEP igång, dyker däremot uppkopplingen relativt sällan, så nu får det vara på det viset.

Är det någon på 99mac som har de här problemen med vanlig ap-station?

Senast redigerat 2004-10-14 00:28

Nu har jag konstaterat att det är helt oberoende av kryptering eller inte, det verkar relaterat till vila/vissa applikationer (solarseek, acquisition, azureus, bittorrent).

Någon som vet om det kan vara telia som (med framgång i sådana fall) lyckats implementera någon sorts 'ful-surf-filter'?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-14 14:25

Men sugplopp: har vi inte klarat av att Telia inte kan påverka din trådlösa koppling bakom routern? Jag trodde att vi vara klara med den biten. Telia kan, på sin höjd, göra något så att din router inte kan skicka trafiken vidare ut på Internet men inte göra något åt ditt interna nätverk.

Jag har tidigare med en router från SMC (Barricade AWBR 2004) haft liknande problem med att jag tappade kontaken efter vila, men verkade bara ha att göra med Pismo och/eller Airport 11Mbps. När jag skaffade min PBG4 Alu få "försvann" problemet, så jag kan inte berätta vad det berodde på.

Du bör alltså inrikta dig på att monitorera vad som händer precis innan du sätter burken i vila och vad som händer vid uppvaknandet. Jag har sett att i /Library/Logs/Console/<username>/console.log skrivs det lite info om diverse händelser. Bla så rapporterar kernel status för airport. Kanske kan vara en inkörsport till ditt problem?

Citat:

Men sugplopp: har vi inte klarat av att Telia inte kan påverka din trådlösa koppling bakom routern? Jag trodde att vi vara klara med den biten. Telia kan, på sin höjd, göra något så att din router inte kan skicka trafiken vidare ut på Internet men inte göra något åt ditt interna nätverk.

Jag har tidigare med en router från SMC (Barricade AWBR 2004) haft liknande problem med att jag tappade kontaken efter vila, men verkade bara ha att göra med Pismo och/eller Airport 11Mbps. När jag skaffade min PBG4 Alu få "försvann" problemet, så jag kan inte berätta vad det berodde på.

Du bör alltså inrikta dig på att monitorera vad som händer precis innan du sätter burken i vila och vad som händer vid uppvaknandet. Jag har sett att i /Library/Logs/Console/<username>/console.log skrivs det lite info om diverse händelser. Bla så rapporterar kernel status för airport. Kanske kan vara en inkörsport till ditt problem?

Jag har inte klarat av någonting - naturligtvis hade inte den här tråden funnits då.

Faktum;

* Mitt airportnätverk har börjat koppla ned sig utan anledning.
* Problemen började samma dag (!) som jag bytte isp från Spray till Telia.
* Det finns inga direkta samband mellan vila och nedkoppling - ibland kan jag väcka datorn från vila och uppkopplingen finns där.
* Det finns inga direkta samband mellan aktiva program och nedkoppling - även om jag tycker att nedkopplingarna kanske blir mer frekventa med p2p-program igång. Ibland fungerar även det felfritt.
* Jag har kört nätverket utgående från en ren pantherinstallation utan säkerhetsuppdateringar eller ap-uppdateringar - det kopplar ned sig i alla fall.
* Jag har testat varenda tänkbar konfigurering av både nätverksinställningar och router; ingen skillnad.
* Jag har skyllt på Netgear - de har skickat mig en fabriksny router; ingen skillnad.
* Jag har kört varje möjlig firmware i routern; ingen skillnad.

Det som är nytt sedan jag fick problemen är Telia - är det så konstigt att jag misstänker att det har med Telia att göra?

Det är ju inte utan att det känns lite trist.

Senast redigerat 2004-10-14 18:01

Nu har jag läst igenom tråden helt och hållet. Med tanke på apipa diskussionen så har jag konfigurerat både system och router manuellt vad beträffar ip-nummer och allt sånt, det tog väl tio minuter så var kopplingen nere...

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 18:01

D-Link DI-604
D-Link DI-624+

Uppdatering av routrarnas firmware tog helt bort mina DHCP/APIPA-problem. Alla DHCP-enheter behåller sina adresser.

Jag har fått en firmwareuppdatering mejlad till mig från Netgear support som ska vara fräschare än den som finns på deras web-sida, problemen kvarstår. Tills dess att jag uppdaterade osx till 10.3.sex. Nej, man får inte, men med wep påslaget har jag inga problem (det har hänt några få gånger under veckan och det är illa nog egentligen, men det är myyyycket bättre nu), så jag skäms inte så vansinnigt mycket.

uppdatering på läget!

Nu har jag gjort en liten ändring igen. Jag läste att någon tipsade om att peka på routern som dns-server i nätverksinställningarna. Jag provade och nu har jag uppkoppling i 1.5 dygn utan dyk.

Peppar, peppar...

Hur då menar du att du gjorde?

Ursprungligen av sjovall:

Hur då menar du att du gjorde?

Jag tror att jag skrev routerns ip-adress i fältet för dns-servrar i systeminställningarna, men det fungerade inte heller.

Min router är helbäng. Jag har inga problem med dykningar längre, jag har stängt av dhcp servern i routern. Den fungerar som en antenn till adsl-modemet inget annat. Lite trist att ha en brandvägg/router som bara är en antenn, men jag är supertrött på telia/netgears tjafs om att det är för att jag kör mac som jag har problem.

Ursprungligen av sugplopp:

Min router är helbäng. Jag har inga problem med dykningar längre, jag har stängt av dhcp servern i routern. Den fungerar som en antenn till adsl-modemet inget annat. Lite trist att ha en brandvägg/router som bara är en antenn, men jag är supertrött på telia/netgears tjafs om att det är för att jag kör mac som jag har problem.

Jag har exakt samma problem, och vad jag förstår är enda lösningen den du har. Men jag förstår inte hur jag ska göra!

Du skrev något om att brygga signalen från ADSL-modemet - hur gör man det? Hur gör man så att routern endast fungerar som antenn till ADSL-modemet?

Jag har Bredbandsbolaget som leverantör, om det nu skulle göra någon skillnad.

Skulle vara tacksam för hjälp - står inte ut länge till!

Ursprungligen av Polonius:

Jag har exakt samma problem, och vad jag förstår är enda lösningen den du har. Men jag förstår inte hur jag ska göra!

Du skrev något om att brygga signalen från ADSL-modemet - hur gör man det? Hur gör man så att routern endast fungerar som antenn till ADSL-modemet?

Jag har Bredbandsbolaget som leverantör, om det nu skulle göra någon skillnad.

Skulle vara tacksam för hjälp - står inte ut länge till!

Häpp!

Jag kör bara med tråd-uppkoppling just nu - iBoken är utbytt mot en iMac G5 och ape-kortet följde med iBooken (buhu).

Det är nog inte svårare än så här; gå till admin-gränssnittet, klicka på LAN IP Setup.

Ta bort bocken där det står "Use Router as DHCP Server", klicka på apply.

Inte säker, men jag tror det var så.

Häpp!

Jag kör bara med tråd-uppkoppling just nu - iBoken är utbytt mot en iMac G5 och ape-kortet följde med iBooken (buhu).

Det är nog inte svårare än så här; gå till admin-gränssnittet, klicka på LAN IP Setup.

Ta bort bocken där det står "Use Router as DHCP Server", klicka på apply.

Inte säker, men jag tror det var så.

Hej och tack för snabbt svar. Men tyvärr funkade det inte!
När jag kryssar ur DHCP Server kan jag inte surfa alls längre. Är det inget annat man måste göra? Nätverksinställningar är inte min starka sida, och det här problemet går mig på nerverna.

En sak till: Hur stänger man av brandväggen i routern?

OK. Men är det inte tillräckligt för dig med OSX egen Brandvägg då?

OK. Men är det inte tillräckligt för dig med OSX egen Brandvägg då?

jo, men inte f*n nöjer man sig med en bil som bara backen funkar på bara för att man inte har bråttom.

Hörru, ta det lugnt. Jag är bara nyfiken. Jag har en Netgear 624 på ingång nämligen, och undrar om det är något som faktiskt försämrar säkerheten, att köra med inbyggda brandväggen i stället för den som sitter i lådan, eller om det är lika säkert.

För övrigt kan jag säga att de problem du har haft med ditt Netgear är likadana som mina nedkopplingsproblem med min Apple Airport Graphite BaseStation. För mycket BT dödar uppkopplingen titt som tätt. Så det kanske är ett "OSX-problem" trots allt. (hade inga problem med samma basstation så länge jag körde OS9)

Hörru, ta det lugnt. Jag är bara nyfiken. Jag har en Netgear 624 på ingång nämligen, och undrar om det är något som faktiskt försämrar säkerheten, att köra med inbyggda brandväggen i stället för den som sitter i lådan, eller om det är lika säkert.

För övrigt kan jag säga att de problem du har haft med ditt Netgear är likadana som mina nedkopplingsproblem med min Apple Airport Graphite BaseStation. För mycket BT dödar uppkopplingen titt som tätt. Så det kanske är ett "OSX-problem" trots allt. (hade inga problem med samma basstation så länge jag körde OS9)

Sorry, jag menade inte att släppa ut något över dig. Jag tror inte på osx som orsak. Jag hade en polare här, han tog med sin bärbara compaq med netgears eget kort i. Exakt samma sak hände. Sedan jag ställt in routern på att brygga signalen så tuffar det på, vecka efter vecka utan problem oavsett p2p eller inte. Om man kollar lite olika ställen så ser det ut som om osx brandvägg sköter sig. Testa nedan.

www.hackerwatch.org/probe/
http://scan.sygatetech.com/

Sedan jag ställt in routern på att brygga signalen så tuffar det på, vecka efter vecka utan problem

Fill me in! Hur gjorde du och var?

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 10:58

Jag har haft samma problem sedan den dag (april'05) Telia bytte från inloggning till "automatisk uppkoppling". Det är hela uppkopplingen som dyker och det räcker inte att starta om routern utan jag måste starta om även modemet. Har v4.och har precis som sugplopp provat "allt", alla inställningar, ny firmware, omstart av router. Ofta är det när datorn stått i vila som den tappat kontakt med världen. Har två macar och den andra är direktkopplad mot routern på nedervåningen medan huvudatorn går trådlöst. Båda tappar kontakten.

Har ringt Telia flera gånger men de blånekar och tjatar hål i huvudet på mig om att "modemet måste sitta i första jacket" VILKET DET GÖR OCH ALLTID HAR GJORT.
Alltihop funkade bra tills den dag uppkopplingsvarianten ändrades.
Jag kör 10.3.9.
I Router status står IP-numret kvar ibland trots att uppkopplingen dykt. Dessutom var problemet mer ofta förkommande före sommaren än nu efter. Nu har jag tappat uppkopplingen bara två gånger på en månad (förutom en gång då nätet var nere). Före sommaren blev det i snitt fem gånger i veckan eller så.

Jag tror att jag flyttade sladden från wan-porten till en av de 4 tp-portarna också. Jag kan ha tvingat på själva datorn inställningar som dns-servrar och sånt.

Det som är lustigt (eller?) är att min router numera är grundkonfad, jag kör med tp-sladd precis som jag gjort tidigare och det bara fungerar. Helt smärtfritt.

Skillnaden är att nu står det en iMac härhemma istället för iBook...

• Oregistrerad
  • 2005-09-07 07:05

Tjenare Allihopa!!!

Har precis samma skumma DHCP problem med min D-Link DI-624 alltså att efter tag så får PB 169.254.XXX.XXX istället för 192.168.0.XXX. Detta problemmet får jag bara när jag försöker använda mig av WPA inte WEP. Har fått det att fungerar genom att nedgraderar min router till 2.50 med då håller eländet på att rebootar hela tiden, det gör den inte så ofta med FW 2.53b.

Någon som har knäckt nöten ?

/Joakim

Tack så mycket för all hjälp!
Och tack sugplopp, nu fungerar det för mig med! Jo, det är trist att man måste gå runt det på det här viset, men hellre det än att det kopplar ner oftare än ett opålitligt modem. Och eftersom det är trådlöst måste jag gå genom hela huset för att starta om skiten.. Hehe, låt oss hoppas det fortsätter fungera nu.

Tack.

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-12-06 13:23

Airport

Jag bytte lösen ord i min time capsule och sedan fungerar inte airport har försökt att slå av men det går inte har någon något förslag?

Bevaka tråden