Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så fick jag mer diskutrymme på enkelt sätt.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej där!

Förmodligen en bunt med folk som redan känner till det här men det gjorde inte jag så jag delar med mig av följande:

Jag kör en Imac OSX 10.2.8. Jag märkte att jag började få lite ont om plats på min disk. Har 12 g modell....
Det enda jag gjorde var att LOGGA UT och LOGGA IN igen (kör med en anvädare och automatisk logg in när jag startar upp datorn annars)
Nu gick jag alltså in under Äpple menyn och loggade ut....

Plötsligt fick jag 1 G extra utrymme! Det var ju praktiskt! På min lilla disk så är 1 g mycket plats!

(Om någon snäll kan förklara vad det var som hände så blir jag nog ändå lite glad...jag misstänker att det har att göra med den där avbilden som filevault gör av hemmappen eller något liknade...)

Ha det bra och hoppas kanske någon får använding av detta "knep"

Eller så slängde systemet de så kallade swap-filerna, som är stora filer där systemet sparar ner data från minnet när det inte används för att frigöra minne för program som behöver det bättre.

Ursprungligen av Jerry Boman:

Hej där!

Förmodligen en bunt med folk som redan känner till det här men det gjorde inte jag så jag delar med mig av följande:

Jag kör en Imac OSX 10.2.8. Jag märkte att jag började få lite ont om plats på min disk. Har 12 g modell....
Det enda jag gjorde var att LOGGA UT och LOGGA IN igen (kör med en anvädare och automatisk logg in när jag startar upp datorn annars)
Nu gick jag alltså in under Äpple menyn och loggade ut....

Plötsligt fick jag 1 G extra utrymme! Det var ju praktiskt! På min lilla disk så är 1 g mycket plats!

(Om någon snäll kan förklara vad det var som hände så blir jag nog ändå lite glad...jag misstänker att det har att göra med den där avbilden som filevault gör av hemmappen eller något liknade...)

Ha det bra och hoppas kanske någon får använding av detta "knep"

Svårt att säga utan att kunna titta på systemet. En möjlig förklaring är att du hade program som körde och hade filer öppna. Om man raderar en fil medan ett program har den öppen så försvinner den så att den inte syns i filsystemet längre. Den kommer dock inte att faktiskt raderas från hårddisken förrän programmet antingen avslutar eller stänger filen.

Vad som alltså skulle kunna ha hänt är att ett program hade en fil öppen som sedan raderades och sedan fortsatte programmet att köra. När du väl loggade ut så avslutades det och filsystemet fick tillbaka utrymmet.

Ursprungligen av thevil:

Håller på Scooterbabes teori. Om du tittar i /private/var/vm/ så kommer du att se filer som heter swapfile0, swapfile1, swapfile2 osv... Om du exempelvis kör ett program som suger åt sig minne och gör det under en lång tid så kommer du att få fler swapfiler än vad man brukar ha och utrymmet kommer att minska.

De återställs när du startar om och du får tillbaka ditt utrymme.

Han staratde inte om. Han bara loggade ut.

Ursprungligen av thevil:

Håller på Scooterbabes teori. Om du tittar i /private/var/vm/ så kommer du att se filer som heter swapfile0, swapfile1, swapfile2 osv... Om du exempelvis kör ett program som suger åt sig minne och gör det under en lång tid så kommer du att få fler swapfiler än vad man brukar ha och utrymmet kommer att minska.

De återställs när du startar om och du får tillbaka ditt utrymme.

Kan man inte göra sig av med swapfiler utan att starta om/logga ut?

Jag har kört OS X på många olika Macar med olika mycket minne. Gemensamt är att OS X samlar på sig swapfiler och blir allt segare. Det hjälper inte att avsluta program.

Ursprungligen av Olav Rust:

Kan man inte göra sig av med swapfiler utan att starta om/logga ut?

Jag har kört OS X på många olika Macar med olika mycket minne. Gemensamt är att OS X samlar på sig swapfiler och blir allt segare. Det hjälper inte att avsluta program.

Systemet blir definitvt inte sgare av många swapfiler. De tar däremot diskutrymme.

Svaret är att ja, det går på något sätt, men jag har inte brytt mig tillräckligt mycket för att ta reda på hur.

1
Bevaka tråden