Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D i OS X med Maya eller Lightwave

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är hyfsat nybliven Mac-ägare (körde Windows innan) och ska så småningom fördjupa mig i Maya i OS X. Tänkte kolla om nån har lite bra/dåliga erfarenheter av tunga 3D projekt på Mac?

Har "sniffat" lite på Maya och lärt mig grunderna, men har inte hunnit komma igång så mycket så jag börjat rendera nåt krävande. Men det jag gjort har verkat fungera bra och det har flutit på fint när jag slängt på massor med polygoner på objekten.

By the way så har jag en dual 1,8GHz G5 PowerMac, ATI Radeon 9800 XT, 1GB RAM.

Funderar på att införskaffa Apples Cinema Display 20" skärm. Nån som har erfarenheter av den när man jobbar med 3D. Den ska ju ha 16ms i responstid, märker man av att skärmen inte hänger med riktigt i Maya eller Lightwave?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-28 17:44

Det du kommer få problem med när du sitter på en mac med maya är i själva modelleringsfasen. Konvertera saker till sub-div ytor och sätt displayläget till det bästa. Det är då omöjligt att jobba i maya. Dessvärre så tillverkar varken nvidia eller ATI workstationkort till maccen pga för liten marknad. Så så länge inte dina scener blir allt för avancerade samt att du undviker mycket sub-div ytor så kommer det gå bra.

Att 16ms skulle eftersläpa i 3D-applikationer har jag svårt att tro. 25ms upplevs oftast som släpiga av folk som spelar mycket FPS-spel och ibland av andra också. Så 16ms borde fungera utmärkt.

Jag testade att fläska på med skitmycket subdivision surfaces och det verkade inte lagga mer än på en Windowsburk. Men svårt att kolla när man bara gör en snabbtest i o för sig. Gör man samma sak i Windows så fetlaggar det oftast där också om man inte har ett riktigt 3D proffskort. Vi får väl se hur väl det går att jobba med 3D sen när jag har tid att komma igång med det. Annars kan jag ju alltid använda min PC till 3D och Macen till allt annat. Men jag tror inte det ska bli några större problem, har PC:n som backupalternativ i a fall (Kaan ju allltid installera Linux ;). Allt funkar ju svinbra på Macen, hade varit konstigt om inte 3D skulle funka också, men man har ju hört att den inte ska ha så bra Open-GL stöd som i Windows.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-28 18:00

Jag arbetar med 3D-animation, modellering och visualisering. Har använt både Maya och Lightwave, båda fungerar bra i MacOS X med en G5:a. Apples skärmar fungerar alldeles utmärkt med 3D-program, kör själv förra versionen av 23" Cinema HD Display som har 25 ms responstid och har aldrig sett några eftersläpningar.

Jag rekommenderar dig också att ta dig en titt på mitt favorit-3D-program, Cinema 4D, som är ett mycket kompetent alternativ både till Maya och Lightwave, lite beroende på vad du ska arbeta med. Du kan läsa mer på www.maxon.net om du är nyfiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 19:49

Jag har också tänkt att ge mig in i 3D världen på riktigt, och har väl tänkt mig att börja försöka lära mig ett utav programen, frågan är bara vilket man ska lägga ner sitt blod svett och tårar på? Maya, LightWave, Cinema 4D?? vad skiljer dom åt? vilket program är bäst för vad..

//F

Ursprungligen av Fredric:

Jag har också tänkt att ge mig in i 3D världen på riktigt, och har väl tänkt mig att börja försöka lära mig ett utav programen, frågan är bara vilket man ska lägga ner sitt blod svett och tårar på? Maya, LightWave, Cinema 4D?? vad skiljer dom åt? vilket program är bäst för vad..

//F

Maya, 3dsmax, Lightwave och SoftImage XSI är de stora proffsprogrammen som flest företag använder. Så därför ska man ju helt klart lära sig nåt av dem. De fyra kan i princip göra samma saker. Det som skiljer dem åt är interfacen och att det ena programmet har en funktion som det andra inte har, men då finns det oftast som en plugin i det program som saknar det som default. Så det är mest en smaksak vilket program man väljer. Man får testa dem och se vilket man trivs bäst i och sen fokusera på att bli vass på det.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-28 20:42
Ursprungligen av Fredric:

Jag har också tänkt att ge mig in i 3D världen på riktigt, och har väl tänkt mig att börja försöka lära mig ett utav programen, frågan är bara vilket man ska lägga ner sitt blod svett och tårar på? Maya, LightWave, Cinema 4D?? vad skiljer dom åt? vilket program är bäst för vad..

//F

Testa Cinema 4D, det är ett stabilt, macvänligt och robust program som är enkelt att komma igång och lära sig de grundläggande principerna med. Känner du att du gillar 3D och vill satsa på det professionellt, se till att bli grym på att skapa bilder/filmer oberoende av programvara som helst så löser sig resten automatiskt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 21:35

Om man sedan vill ha hjälp med cinema 4d så finns det ett svenskt forum.
c4d.se, forumet är väl hyffsat nystartat, men det verkar som det börjar komma mer folk dit.
Tänkte det kunde vara intressant att veta.

"Problemet" med Cinema4D är att det inte riktigt klassas som ett proffsprogram i branschen. Men det har ju helt klart blivit grymt mycket bättre genom åren. Jag tycker dock att renderingsmotorn verkar kass jämfört med de "riktiga" 3D programmen. Man brukar oftast kunna se att en bild är gjord i det.

Jag tänker inte lära mig Cinema4D eftersom jag lättare vill kunna få jobb inom 3D. Det bästa är om man kan något eller flera av de största: Maya, SoftImage XSI, 3dsmax och Lightwave. 3dsmax har jag jobbat mest med, men det finns inte till Mac så nu måste jag omskola mig till Maya! Har suttit endel i SoftImage XSI också men det finns ju inte heller till Mac. Lightwave provade jag också lite för några år sen, men gillade inte det riktigt då.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-28 20:38
Ursprungligen av tobiwan:

"Problemet" med Cinema4D är att det inte riktigt klassas som ett proffsprogram i branschen. Men det har ju helt klart blivit grymt mycket bättre genom åren. Jag tycker dock att renderingsmotorn verkar kass jämfört med de "riktiga" 3D programmen. Man brukar oftast kunna se att en bild är gjord i det.

Jag tänker inte lära mig Cinema4D eftersom jag lättare vill kunna få jobb inom 3D. Det bästa är om man kan något eller flera av de största: Maya, SoftImage XSI, 3dsmax och Lightwave. 3dsmax har jag jobbat mest med, men det finns inte till Mac så nu måste jag omskola mig till Maya! Har suttit endel i SoftImage XSI också men det finns ju inte heller till Mac. Lightwave provade jag också lite för några år sen, men gillade inte det riktigt då.

Du ger intrycket av att inte vara särskilt påläst när det gäller varken Cinema 4D eller 3D-branschen i allmänhet.

Du har missuppfattat det där med hur anställning på studios går till litegrann. Seriösa företag letar inte efter kompetens i första hand baserat på dina programvarureferenser, utan genom att titta på din portfolio. Att lära sig artistiska sidorna av 3D tar år, att lära sig en speciell programvara går fort. Oftas använd inhouse-verktyg på större studios som du helt enkelt får sätta dig i skolbänken och lära dig innan du börar arbeta.

Missförstå mig rätt nu, men det är lite naivt att tro att du ska få jobb baserat på att du kan en viss programvara si eller så bra, det handlar till 95% inte om det utan om att visa grundläggande artistiska egenskaper och känsla för färg, form och animation. Knapptryckare som kan Maya utan och innan men inte kan måla/rita och saknar känsla för färg och form kommer ingen vart i branschen tyvärr.

Sen är det klart att det är en fördel att kunna programvarorna som används, självklart. De flesta jag jobbar med dock är duktiga på 3D och ser bara programvaran som ett verktyg, det är den inställningen du måste ha om du vill komma någon vart i den här branschen.

Ursprungligen av akesson:

Du ger intrycket av att inte vara särskilt påläst när det gäller varken Cinema 4D eller 3D-branschen i allmänhet.

Du har missuppfattat det där med hur anställning på studios går till litegrann. Seriösa företag letar inte efter kompetens i första hand baserat på dina programvarureferenser, utan genom att titta på din portfolio. Att lära sig artistiska sidorna av 3D tar år, att lära sig en speciell programvara går fort. Oftas använd inhouse-verktyg på större studios som du helt enkelt får sätta dig i skolbänken och lära dig innan du börar arbeta.

Missförstå mig rätt nu, men det är lite naivt att tro att du ska få jobb baserat på att du kan en viss programvara si eller så bra, det handlar till 95% inte om det utan om att visa grundläggande artistiska egenskaper och känsla för färg, form och animation. Knapptryckare som kan Maya utan och innan men inte kan måla/rita och saknar känsla för färg och form kommer ingen vart i branschen tyvärr.

Sen är det klart att det är en fördel att kunna programvarorna som används, självklart. De flesta jag jobbar med dock är duktiga på 3D och ser bara programvaran som ett verktyg, det är den inställningen du måste ha om du vill komma någon vart i den här branschen.

Jag menar inte att tracka ner på ditt favvisprogram! Jag försöker bara ge den bild jag har fått av hur det fungerar. Efter att ha pratat med folk som jobbar i spelbranschen bl.a. på företag som Massive, Digital Illusions och Jungle Peak Studios så tycker jag ändå att jag har rätt bra koll. grejen är ju den att de flesta stora företagen använder nåt av de stora programmen och de vill helst att man kan det program som de har licenser till och använder i sin pipeline. Använder ett företag Maya så kör de oftast bara med Maya för att det ska gå så smidigt som möjligt att skicka filer till varandra och ändra i varandras material i firman. Det är rätt logiskt. Samma sak om du jobbar på en reklambyrå, kör de med QuarkXPress så måste man kunna det för att få jobbet. Kan du bara InDesign t.ex. så kommer nån annan få jobbet eftersom de söker en som kan QuarkXPress. Förstår du?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-28 23:45
Ursprungligen av tobiwan:

Jag menar inte att tracka ner på ditt favvisprogram! Jag försöker bara ge den bild jag har fått av hur det fungerar. Efter att ha pratat med folk som jobbar i spelbranschen bl.a. på företag som Massive, Digital Illusions och Jungle Peak Studios så tycker jag ändå att jag har rätt bra koll. grejen är ju den att de flesta stora företagen använder nåt av de stora programmen och de vill helst att man kan det program som de har licenser till och använder i sin pipeline. Använder ett företag Maya så kör de oftast bara med Maya för att det ska gå så smidigt som möjligt att skicka filer till varandra och ändra i varandras material i firman. Det är rätt logiskt. Samma sak om du jobbar på en reklambyrå, kör de med QuarkXPress så måste man kunna det för att få jobbet. Kan du bara InDesign t.ex. så kommer nån annan få jobbet eftersom de söker en som kan QuarkXPress. Förstår du?

Jag förstår vad du menar, inga problem! Du får använda vilket program du vill, testa alla och välj det som du producerar bäst material på kortast tid med, det är det enda som räknas. Jag har arbetat med 3D i snart 10 år och vet hur det fungerar i branschen. Jag tyckte bara du verkade alldeles för fokuserad på programvara i sig, när det inte är alls det det handlar om i fall du vill ha ett jobb.

När jag arbetade med rekrytering av animatörer fungerade det så att vi tog in dem som kunde animera, fullständigt oberoende av medium och programvara. Det går snabbare att lära en animatör att använda ett 3D-program än att lära en Maya-knapptryckare att animera, nämligen

Ursprungligen av akesson:

Jag har arbetat med 3D i snart 10 år

Har du arbetat sen du var 13? Var de barnarbete då ?
Ja var bara tvungen....

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-29 14:19
Ursprungligen av Johan S:

Har du arbetat sen du var 13? Var de barnarbete då ?
Ja var bara tvungen....

Nja, sen jag var 14 Har dock pluggat vid sidan om jobbet också...

Ursprungligen av akesson:

Du ger intrycket av att inte vara särskilt påläst när det gäller varken Cinema 4D eller 3D-branschen i allmänhet.

Du har missuppfattat det där med hur anställning på studios går till litegrann. Seriösa företag letar inte efter kompetens i första hand baserat på dina programvarureferenser, utan genom att titta på din portfolio. Att lära sig artistiska sidorna av 3D tar år, att lära sig en speciell programvara går fort. Oftas använd inhouse-verktyg på större studios som du helt enkelt får sätta dig i skolbänken och lära dig innan du börar arbeta.

Missförstå mig rätt nu, men det är lite naivt att tro att du ska få jobb baserat på att du kan en viss programvara si eller så bra, det handlar till 95% inte om det utan om att visa grundläggande artistiska egenskaper och känsla för färg, form och animation. Knapptryckare som kan Maya utan och innan men inte kan måla/rita och saknar känsla för färg och form kommer ingen vart i branschen tyvärr.

Sen är det klart att det är en fördel att kunna programvarorna som används, självklart. De flesta jag jobbar med dock är duktiga på 3D och ser bara programvaran som ett verktyg, det är den inställningen du måste ha om du vill komma någon vart i den här branschen.

Du får gärna ge mig namnet på ett par stycken kända spelföretag eller specialfx studios som kör med Cinema 4D och visa nåt bra de gjort till nåt spel eller liknande, så kan du ju lätt bevisa att det är många som använder det!

Och självklart måste man ha grym talang för att kunna få en karriär inom 3D! Vi diskuterade programvaror och hur de fungerade och vad som var bra till vad. Jag om någon har den filosofin att ett program bara är ett verktyg för att man ska kunna uttrycka sin konst. Jag har jobbat med 3dsmax, SoftImage och Maya. Så du kan ju inte komma och säga att jag bara bryr mig om en programvara. Det är bra att ha insyn i alla och testa vilket verktyg man gillar bäst. Principerna är ju de samma i programmen så det går ju ganska fort att lära sig ett nytt när man väl kan ett.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-28 23:54
Ursprungligen av tobiwan:

Du får gärna ge mig namnet på ett par stycken kända spelföretag eller specialfx studios som kör med Cinema 4D och visa nåt bra de gjort till nåt spel eller liknande, så kan du ju lätt bevisa att det är många som använder det!

Sony Pictures Imageworks. The Mill. ILM. Orkar inte lista fler...

Men det kvittar väl, eller? Cinema har worldwide ungefär lika många användare som Lightwave och är på stark frammarsch. Men vi lägger ner den här diskussionen, kör vilka program du vill och som du tror ger dig en bra väg in i branschen

Ett litet tips: Testa gärna Cinema 4D ordentligt innan du uttalar dig om programmets förmågor, lättare att göra jämförelser då. Alla program har sina för- och nackdelar...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 00:35

Jag har också testat många av programvarorna och måste säga att cinema 4d inte långt efter dom "stora" programvarorna. Du akn skapa på pricken samma saker och om jag inte minns fel så är c4d's renderingsmotor baserad på xsi's..eller om d va brazil..hmm..någon av dom var det i allafall. Har du å andra sidan kört 3dsm så bör du kanske känna igen dig i maya lite. Det enda sättet att välja program är att test alla under en tid, dom kan prestera i princip samma saker, bara på olika sätt.

.....

Cinema4D - Mental Ray?

Ursprungligen av akesson:

Sony Pictures Imageworks. The Mill. ILM. Orkar inte lista fler...

Men det kvittar väl, eller? Cinema har worldwide ungefär lika många användare som Lightwave och är på stark frammarsch. Men vi lägger ner den här diskussionen, kör vilka program du vill och som du tror ger dig en bra väg in i branschen

Ett litet tips: Testa gärna Cinema 4D ordentligt innan du uttalar dig om programmets förmågor, lättare att göra jämförelser då. Alla program har sina för- och nackdelar...

Har du något att visa upp som du gjort i Cinema4D? Har Cinema4D Mental Ray inbyggt eller motsvarande nu?

Var jobbar du någonstans?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-29 14:22
Ursprungligen av tobiwan:

Har du något att visa upp som du gjort i Cinema4D? Har Cinema4D Mental Ray inbyggt eller motsvarande nu?

Var jobbar du någonstans?

Ja, Cinema 4D har en renderingsmotor motsvarande Mental Ray. Jag driver ett företag som heter Pixeleye. Jobbade tidigare på bl.a. Starbreeze Entertainment, vad det nu har med saken att göra...

Ursprungligen av akesson:

Ja, Cinema 4D har en renderingsmotor motsvarande Mental Ray. Jag driver ett företag som heter Pixeleye. Jobbade tidigare på bl.a. Starbreeze Entertainment, vad det nu har med saken att göra...

Aha, nu förstår jag ännu mer varför du blev så upprörd innan när jag skrev om Cinema4D. Såg ut att va rätt sjyssta grejer du gjort. Måste va kul att jobba med 3D!
Du kanske borde ändra på sajten i texten där det står att du har 10 års erfarenhet inom 3D-illustratiör och animatör inom TV- och spelbranschen. Du kan väl inte ha arbetat professionellt med det för 10 år sen om du bara är 23 år nu? Låter inte så trovärdigt, fast i o för sig så vet ju inte kunderna hur gammal du är, så de går ju på det så länge de inte får reda på att du bara är 23.

Du behöver inte vara så defensiv hela tiden, får man inte vara lite nyfiken?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-29 16:27
Ursprungligen av tobiwan:

Aha, nu förstår jag ännu mer varför du blev så upprörd innan när jag skrev om Cinema4D. Såg ut att va rätt sjyssta grejer du gjort. Måste va kul att jobba med 3D!

Tack! Ja det är kul!

Ursprungligen av tobiwan:

Du kanske borde ändra på sajten i texten där det står att du har 10 års erfarenhet inom 3D-illustratiör och animatör inom TV- och spelbranschen. Du kan väl inte ha arbetat professionellt med det för 10 år sen om du bara är 23 år nu? Låter inte så trovärdigt, fast i o för sig så vet ju inte kunderna hur gammal du är, så de går ju på det så länge de inte får reda på att du bara är 23.

Jag har dock arbetat professionellt med 3D sedan jag var 14 och jag fyller snart 24, inte så mycket jag kan göra åt det

Ursprungligen av tobiwan:

Du behöver inte vara så defensiv hela tiden, får man inte vara lite nyfiken?

Sorry om jag verkat defensiv! Inte min mening. Har träffat rätt så många personer som kunnat programvaror bra (gått olika utbildningar osv) och velat ha jobb men som inte kan grunderna inom 2D/3D-design. Därför ville jag bara understryka hur vilktigt det är att arbeta med de grundläggande artistiska egenskaperna kontra olika programvaror.

Du verkar trots allt ha rätt inställning. Lås dig inte vid en programvara, lär dig grunderna och använd rätt verktyg för rätt jobb så kommer det gå bra för dig inom 3D-branschen framöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 17:11

hejsan

jag har jobbat en del med 3d-animation. Mesta dels med Lightwave och jag kan säga att det inte fungerar särskilt bra på mac, akta dig för det till och med. Fullt med buggar å annat jobbigt. Satsa hellre på Maya, dels för att det är ett bättre 3d program och dels för att det är mycket bättre som mac-3d-program i min mening.

Menar inte att Lightwave är dåligt å så, men på mac suger det tyvärr, köp en P4:a för LW-bruk.

/Fredd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 10:50

sorry läste in riktigt ditt inlägg fullt ut erkänner jag:)

men, alltså, för tunga projekt skulle jag köra Maya, och för mindre projekt, där det handlar om stillbilder eller väldigt korta enkla animationer skulle jag köra Lightwave.

Ursprungligen av fredd:

hejsan
jag har jobbat en del med 3d-animation. Mesta dels med Lightwave och jag kan säga att det inte fungerar särskilt bra på mac, akta dig för det till och med. Fullt med buggar å annat jobbigt. Satsa hellre på Maya, dels för att det är ett bättre 3d program och dels för att det är mycket bättre som mac-3d-program i min mening.

Menar inte att Lightwave är dåligt å så, men på mac suger det tyvärr, köp en P4:a för LW-bruk.
/Fredd

Jag håller inte med. LW 8.3 för Mac är tillräckligt stabilt och de flesta plug-ins finns även de till Mac. Multithreadingen fungera mkt bra på min G5 2.3 GHz DP. Maya på Mac är inte bra. Om man vill köra Maya så rekommenderar jag Red Hat Linux på x86. LightWave är numera dessutom det billigaste av de 6 stora 3D-programmen på marknaden.

Priser:

NewTek LightWave 3D v8.3 (inkl. gratis uppgradering till v9) 7552 kr (€795)

Maxon Cinema 4D R9.5 5520 kr (€602,59)
Grundversionen av Cinema 4D saknar nätverksrendering så det är bara nedanstående paket som kan jämföras med konkurrenterna.

Maxon Cinema 4D R9.5 XL Bundle 15785 kr (€1723,28)
Maxon Cinema 4D R9.5 Studio Bundle 25656 kr (€2800,86)

Alias Maya 7 Complete 19940 kr (€2099)
Alias Maya 7 Unlimited 69815 kr (€7349)

De tre övriga finns tyvärr bara till Windows eller Linux:

Autodesk 3ds max 7 40900 kr ($3495)

Softimage|XSI Foundation 3811 kr ($495)
Lider av samma brister som Cinema 4D i grundversion.

Softimage|XSI Essentials 15361 kr ($1995)
Softimage|XSI Advanced 53861 kr ($6995)

Side Effects Houdini Select 10002 kr ($1299)
Side Effects Houdini Escape 15392kr ($1999)
Side Effects Houdini Halo 23092 kr ($2999)
Side Effects Houdini Master 130900 kr ($17000)

1 EUR=9,50 SEK
1 USD=7,70 SEK
Alla priser är angivna exkl. moms och frakt och tagna från respektive tillverkares webbutiker/återförsäljare.

Mats

Senast redigerat 2005-08-29 21:53
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-05 14:06

jag har precis skaffat en mac mini och släpat bort min gamla pc till kontoret där den får aggera filserver istället..

jobbar som produktdesigner, och skulle behöva nått cad program för att rita upp min produktidéer.. finns det något bra program, i stil med solidworks, till mac??

Ursprungligen av h0ist:

jag har precis skaffat en mac mini och släpat bort min gamla pc till kontoret där den får aggera filserver istället..

jobbar som produktdesigner, och skulle behöva nått cad program för att rita upp min produktidéer.. finns det något bra program, i stil med solidworks, till mac??

VectorWorks är särklassig marknadsledare på CAD till Macen. Använder samma solidmotor som SolidWorks, men kostar MYCKET mindre. Svensk specialkompetens på VectorWorks / Mac sedan 19 år finns här:

http://www.touchcad.com/tc3products.html

Vad krävs det för dator? Räcker en iMac G5 eller bör man köpa sig en PowerMac för att det ska flyta på?
Har testat på en eMac 700 Mhz och det var inte kul.

Ja en iMac G5 räcker om man uppgraderar internminnet eller håller sig till enklare scener. Om du däremot vill batchrendera med exempelvis ScreamerNet II så bör ha tillgång till flera Macar eller en PowerMac G4/G5 DP

LightWave 3D [8] kräver enligt NewTek följande dator:
G4 processor (G5 rek.)
512 MB RAM (1 GB rek.)
Grafikkort med 64 MB videominne (128 MB rek.)
Skärmupplösning 1024 x 768 (1280 x 1024 rek.)
CD-ROM för installation
Mac OS X 10.3.3
treknappsmus
230 MB utrymme på hårddisken för programmet (1,42 GB inkl alla exempelscener)

Alias Maya har liknande systemkrav:
G4/G5 processor
512 MB RAM
CD-ROM
450 MB hårddiskutrymme
grafikkort med OpenGL stöd
treknappsmus
Mac OS X 10.3
webläsare (Safari, Netscape 6)

Maxon Cinema 4D anger:
Mac OS X 10.3
512 MB RAM (1 GB rek.)
1 GHz processor (2 GHz rek.)
CD-ROM, hårddisk, QuickTime

Mats

Senast redigerat 2005-08-29 11:41
Ursprungligen av Laseranders:

Vad krävs det för dator? Räcker en iMac G5 eller bör man köpa sig en PowerMac för att det ska flyta på?
Har testat på en eMac 700 Mhz och det var inte kul.

G3'a med en gig ram (Pismo) körde jag Lightwave 8.2 på fram tills i våras, funkade okej, men bl.a. utan preview av texturer mm. Körde till och med Rhino 3D under VPC ett par gånger när det krisade med exporter och enkla ändringar i solidmodeller (LW hanterar inte solider).

Mitt tips: Kolla in Modo!
http://www.luxology.com/
Nytt och spännande.

Jag har börjat snegla mer och mer på rena CAD-program, eftersom jag ofta vill kunna skriva/fräsa ut mina modeller, och göra FEM-beräkningar. Även om det senare oftast kräver ommodellering.
Men snabba 3D-modellerare är bra att ha i idéfasen, Lightwave är ett bra alternativ på macen.
De "vettigaste" CAD-programen saknas dock för OSX, jag kör desa på en pc idag...

Bevaka tråden