Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Home- och End-tangenter?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 01:23

Har köpt mig en Mac Mini med tillhörande Apple-tangentbord. Två tangenter som jag saknar något oerhört är Home och End, som är väldigt smidiga att använda när man redigerar texter. Finns det några motsvarande tangenter eller kortkommandon på Apple-tangentbordet?

Apple - vänsterpil Home
Apple - högerpil End

Tror inte de funkar exakt likadant som i Windows dock. Här är några andra kortkommandon som inte brukar stå med i kortkommandolistorna.

Apple - uppåtpil Page up
Apple - nedåtpil Page down

ctrl - A Hoppa till början av stycket.
ctrl - E Hoppa till slutet av stycket.
ctrl - D Radera framåt.
ctrl - K Radera resten av meningen.
ctrl - O Lägg till en radmatning, men stå kvar med pekaren.
ctrl - T Hoppa en bokstav till höger och dra med bokstaven bakom insättningsmarkören.

Alt - Radera Radera ordet till vänster om insättningsmarkören.
ctrl - B Flytta pekaren en bokstav bakåt.
ctrl - F Flytta pekaren en bokstav framåt.
ctrl - N Flytta pekaren ned en rad
ctrl - P Flytta pekaren upp en rad

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 13:27

Vadå? Det finns visst home och end på Apples tangentbord. Inte på de bärbaras inbyggda, men på de vanliga USB-tangentborden finns det. De sitter på samma plats som på Windowstangentbord också.

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 13:46

Det enda jag ser där är två tangenter, en med en diagonal pil upp och en med en diagonal pil ner. Inget händer när jag trycker på dem. Däremot fungerar tangenterna bredvid som vanliga PgUp/PgDn. Men Home/End verkar inte finnas på USB-tangentbordet?! Osmidigt...

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 13:49
Ursprungligen av Macvarg:

Det enda jag ser där är två tangenter, en med en diagonal pil upp och en med en diagonal pil ner.

De två knapparna är just home och end. Kontrollera att ditt operativsystem är inställt på rätt tangentbordslayout!

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 13:55

Japp, inställt på Swedish - Pro men fungerar inte bättre för det. Vill minnas att jag provat de tangenterna på andra macar och de har inte fungerat som home/end där heller.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-05 14:17

Jag har heller aldrig fått igång de tangenterna. Jag har också Swedish - Pro som teckenlayout. Om någon vet ett sätt att få igång dem så vore det guld.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-05 14:25

Har det problemet med.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-05 14:28

I vilket/vilka program funkar ej detta?
Jag sitter och home-ar och end-ar i denna lista just nu (Firefox). Funkar ju bra, vettja.

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 14:32

Aha, det är så de fungerar på mac. På PC fungerar home och end så att om du stor i början av en mening så kan du trycka på end för att komma till slutet. Eller om du står i mitten av en mening kan du trycka på home för att komma till början. På mac fungerar det tydligen så att man går till början/slutet av ett dokument, knappast lika användbart.

ctrl - A Hoppa till början av stycket. = home på PC
ctrl - E Hoppa till slutet av stycket. = end på PC

Fast betydligt långsammare och osmidigare att behöva göra den tangentkombinationen på mac för att åstadkomma samma sak som en knapptryckning på PC. :/

Ursprungligen av Macvarg:

ctrl - A Hoppa till början av stycket. = home på PC
ctrl - E Hoppa till slutet av stycket. = end på PC

Fast betydligt långsammare och osmidigare att behöva göra den tangentkombinationen på mac för att åstadkomma samma sak som en knapptryckning på PC. :/

Ren vanesak. Apple har valt att i stället använda sig av samma kortkommandon som redan sitter hårt inpräntade i ryggmärgen på varenda Unix/Linux-människa, och själv tycker jag att det är en bättre väg att gå. Men jag förstår ärligt talat inte hur det ska kunna vara "betydligt långsammare", skulle snarare hävda att det tar längre tid (och mindre ergonomiskt) att flytta fingrarna en decimeter bort på tangentbordet för att komma åt home/end, om vi nu ska klyva hår och räkna hundradelar.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-05 15:01

Precis, jag vill ha det som i Windows

Ursprungligen av Ree_Tab:

Precis, jag vill ha det som i Windows

Jag har inte testat detta själv men det kanske hjälper?
http://www.aaronadams.net/index.php/2005/03/01/change_the_behavior_of_the_home_and_end_/

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-05 15:33

Bara att byta till Windows(:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 15:47

ctrl + vänster/högerpil hoppar till början respektive slutet av en rad. MS Word är undantaget, där fungerar home- och end-tangenterna som de gör i Windows.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-05 18:38

Jag vill ju såklart inte byta till Windows Lösningen som ./Stefan länkar till verkar dock intressant. Ska se om jag vågar mig på att följa manualen Är det någon som ser några direkta fel i den? Är lite skraj för att skapa filer i Library mappen med terminalen ...

• Oregistrerad
  • 2005-09-05 20:23

Tack för tipset Stefan, det fungerar jättebra!

Som sagt, man vill ju inte byta till Windows, men standardfunktionen av Home/End på Apple-tangentbord är väl inte så jätteanvändbar direkt.

Det gick snabbt och enkelt att fixa den där textfilen, och om man inte är nöjd är det ju bara att ta bort den, ingen fara att man förstör något.

Senast redigerat 2005-09-05 20:37
1
Bevaka tråden