Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windowsanvändares rättigheter vid anslutning till MacOS X 10.3.x server.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-09-06 21:18

Hej!

Frånsett en kort presentation är detta mitt första in lägg här så ni får rätta mig om jag är i fel forum och sätter rubriken felaktigt.

Vi kör en MacOS X server på skolan. ( Ni kan inte ana vilket framsteg det är att vi få göra detta.) Någon utbildning har jag inte fått men det är ju Mac och jag är läskunnig så det har gått ganska enkelt att få det att fungera bra. En sak som inte var så bra upptäckte jag häromdan. Vi har en Public-mapp med en massa undermappar. Till Public-mappen kan både Windowsanvändare och Macanvändare ansluta. Två av undermapparna har jag ställt till brevlådemappar. Funkar bra mot macanvändare. De kan bara lägga in filer. Windowsanvändare däremot kan öppna och titta och dessutom radera.

Vet någon hur man kan undvika detta?

Björn

Om du tittar under visa info på mappen (äpple + i), där finns en del som heter ägare och rättigheter. Där kan du styra användarna. Det kan bero på hur dom loggar in, som vilken användare.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-09-07 12:59
Ursprungligen av wibbskii:

Det kan bero på hur dom loggar in, som vilken användare.

Tack!

Kom just på att jag var inloggad som Admin när jag kollade. Kollade nyss med ett vanligt användarkonto och då fungerade allt som det ska även från Windows.

Björn

1
Bevaka tråden