Hallå!
Jag har haft lite olika problem med min Powerbook 15" sedan i våras. Jag ska försöka beskriva dem kort.
Det började med att Mail nollställdes, när jag startade programmet så sa den välkommen till Mail, fyll i dina uppgifter. Detta skedde också med trillian (icqklient) ett par gånger. Jag körde repair permissions och repair disc och körde vidare. Sedan hände samma sak igen med Mail någon månad senare. Efter det gick det inte att reparera med disc utility. Provade även med Disk Warrior, men det funkade inte. Jag raderade partitionen och installerade systemet på nytt, och det funkade i ett par veckor. Ett par program fungerade lite sämre. Sedan började saker gnissla igen och efter att lagat några gånger med disc utility utan att problemen upphörde så skar sig saker lite mer rejält och efter det gick det inte att laga med disc utility eller disc warrior igen. Jag formaterade nu hela hårddisken med valet att skriva nollor på hela disken. Installerade systemet igen, men nu ville inte ens datorn starta efter installationen. Jag provade då installera på en fw-drive och det kör jag nu och det verkar fungera. Jag har dock inte installerat alla mina program jag brukar köra.
Innan detta har jag haft hårdvaruproblem med min PCMCIA-plats, ett kort brann och gjorde att platsen har funkat lite halvt. Jag har inte heller fått ett lånat airportkort att fungera, när jag satte i det ville först inte datorn starta och sen hittade den inte kortet. Men dessa hårdvaruproblem har jag struntat i och de hände också kring förra hösten, alltså långt före dessa problem jag beskrivit ovan.
Jag kör Panther och datorn är en Powerbook 15" combo, inköpt jan 04.
Någon som har nåt tips? Är felen som kommit upp relaterade till de andra hårdvarufelen, eller är det bara min hårddisk som är felaktig? Borde man inte se i nåt kontrollprogram om hårddisken är trasig? När det har varit problem med den har den liksom fastnat i nåt läge och låtit som att den läst från samma ställe om och om igen. Kanske delar av hårddisken har blivit skadade..? Kan det vara nåt annat?
Tacksam för svar.