Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro export via Compressor, funkar inte längre?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 11:07

[FONT="Trebuchet MS"]hej,
jag är ny här!
Jag är just nu lite desperat därför att jag gissar att en automatisk update av min dator har gjort något så att jag inte kan exportera mina videosekvenser från final cut via compresor längre.
Jag har gjort det tusen gånger och använder de alternativet framför en batch export eller quick time conversion för jag tror att valet av en mpeg2 high quality encode kan vara viktigt(men är inte helt säker).
Söker hjälp av någon som vet.
[/FONT]
och hoppas jag blir
mvh
anna/chloe

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 13:05

hej,

vad ska du göra med filera efter att du har exporterat dom? bränna en DVD? i DVD studio Pro?
vad får du för meddelande?

om du skall använda DVD studio Pro kan du alltid exportera ut dom som quicktime movie, sedan peka ut mappen dom ligger i med + tecknet i videotabben i DVD studio pro. I preferences i DVD studio Pro kan sedan ställa in en generell komprimerings inställning, som bygger på Compressor. Det brukar räcka för de flesta att ställa in den.

Det finns ett felmeddelande med compressor som har att göra med i vilket ordning man har installerat DVD studio pro och Final Cut. Bägge dessa program bär med sig compressor, och det kan uppstå förvirring i systemet vilket version som gäller. knappa in felmeddelandet på Apple discussions / Compressor och se om du får en träff.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 13:12

En lösning är att direkt från FCP köra "QuickTime Custom Conversion" vid export och välja "MPEG2" om det är panik och du inte vill grotta i fel. Där kan du köra 2-PASS VBR och få fullständigt godkänt kompriermingsresultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 00:30

Hej,
tack för tipsen.
har provat med att exportera via quick time conversion-mpeg 2 men det funkar inte dvd studio pro känner inte igen dem filerna. Men när jag exporterade i dv stream så gick det men är inte säker på kvalitén.
men undrar fortfarande hur jag kan exportera till compressor programmet eller importera in filer, eftersom det nu verkar omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 00:36

fortfarande problem med exportering och compressor från final cut

Hej,

har fått bra tips men är fortfarande oroad över att jag inte kan få in via varken export eller import mina final cut filer/sekvenser i min compressor för att göra min high quality encode mpeg 2 filer till dvd studio pro.

hej hej
anna

Flyttar tråden till Videoproduktion.

Ursprungligen av chloe:

[FONT="Trebuchet MS"]hej,
jag är ny här!
Jag är just nu lite desperat därför att jag gissar att en automatisk update av min dator har gjort något så att jag inte kan exportera mina videosekvenser från final cut via compresor längre.

anna/chloe

Programuppdateringar brukar ställa till för vissa funktioner i FCP. Det som brukar reda upp saker är att du tar och startar "diskutility" programmet i "utilities" mappen och köra reparera rättigheterna på din hårddisk. Ta och starta om efteråt!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 09:08

hej,

Jag beskrev tidigare följande arbets flöde.

* exportera som QuickTime movie från FCP

* öppna preferenses i DVD studio Pro, ställ in i Encoding Tabben:

Field order - auto

mode - two pass VBR

bitrate - 6Mbit

Maxbitrate - 8Mbit ( eller 7Mbit )

Motion Estimation - best

encode on build

peka sedan ut mappen där din QuickTime movie film ligger med + knappen.

dra in den i DVD studio Pro gränssnittet och jobba som vanligt - ingen kvalitets förlust , promise

på detta vi kommer du igång, sen får du läsa det andra problemet med hjälp av ominstallation av FCP 5 eller DVD studio. Alt. bygga om skiv rättigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 11:56

Tyvärr så är Compressor (och i viss mån FCP) väldigt käsnliga varelser i Apples system. Jag la in Shake på en maskin här om dan och vad händer då? Compressor slutar funka. Apple antar tror jag att kör man Shake 4 så kör man Compressor 2 och Final Cut Pro Studio. Det är lite kasst.

Sedan något OS lamslog mitt FCP (10.3.4 eller vad det var) så har jag inte litat på Apples uppdateringar... Vissa OS-revisioner får man rapporter om att SCSI-kort slutar funka, vissa slår ut FCP osv.

Ett tips är att hitta en stabil miljö och sedan STÄNGA AV automagisk uppdatering av systemet.

Johans lösning att köra komprimering i DVDSP funkar också. Personligen gillar jag mer att ha färdigt MPEG2-media när jag sitter i programmet. Då vet jag att det tar kanske 10 mintuer att få ut en skiva - inte 4 timmar. Men är det mycket omflyttning av filmer och så så kan det vara en lösning att titta på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 09:26

batch monitor problem

Hej,

tack för tipsen, har provat att exportera i dem andra formaten och dvd studio pro känner inte igen mina mpeg2 exporteringar via quick time conversion utan bara mina dv stream. Tyvärr så har inga av dem dvd blivit av någon bra kvalité. Är lite ny på det här området så jag känner mig lite lost ibland. Har i alla fall fåt igång min compressor via ominstallation men min batch monitor krånglar, den processar sekvenserna i timmar med början på 50 procent och räknar tiden uppåt istället för neråt???
Ska försöka göra som Johan säger , men vill så gärna ha mitt compressor program fungerande.
Hej hej
Anna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 12:57

Ny Final Cut fråga

Hej,

nu har jag provat Johan förslag vilket är guld värt i den här snariga situationen där min compressor fortfarande är "service down".
Men en annan fråga, jag jobbar med mycket mörka bilder och ibland blir mina bilder grusiga, kan man göra något åt de i final cut? Finns det något filter eller kan det vara så att det händer när jag gör min dvd i compresseringen eftersom jag inte ser bruset på den monitor jag har uppkopplad till min dator när jag redigerar.

Tack för alla svar, dem hjälper!!!! mig i nöden!!!

anna/chloe

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 13:30

ja du, mpeg 2 kodaren mår bra av rena och tydliga bilder. ju grumligare, mer felexponerade m.m
destor svårare att få ett bra resultat. vet inte hur ditt material ser ut, men du måste justera det med din colour corrector i FCP för att få upp ljusnivån på materialet, men då kommer också bruset också, som du måste få ner , med någon slags de-grainer plugin som du får försöka leta rätt på nätet

det svårt att fixa material, men det går att fixa lite grann i allefall.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 13:37

*om du kör tiger , kan du prova att starta om datorn med shift knappen nertryckt håll den nertryckt till säker start dyker upp.
det tar ett tag.

då utförs en massa underhålls scripts i bakgrunden

*testa att installlera om quicktime 7

*se till att dina hårdiskar inte är för full bör helst finnas 10 % kvar på både datorns interna och den externa.

*du kan också pröva att skapa en ny användare i konto inställningar och se om problemet försvinner när du startar i den " världen"

*sista av allt kan du testa att installera om systemet , allt finns kvar - dina inställnignar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 13:02

batch monitor problem, uppföljaren....

Hej igen,

jag har nu kunnat köra Johans alternativa export system som funkar bra. har även reparerat min disk vis diskutility men min batch monitor insisterar med att sura. Så det blir nog så att jag får ominstallera aalllllltttt. Typiskt sånt här händer alltid vid fel tajming, måste leverera imorgon en video så det känns lite tungt.
Men tar gärna emot fler tips om hur man kan lösa ett batch monitor problem

hej hej
anna/chloe

1
Bevaka tråden