Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över data MacOS 9.2 -> Win XP?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerMac som kör MacOS 9.2 och på den ligger det en massa filer som jag vill tanka över till min bärbara dator som kör Win XP. Vad är det smidigaste och billigaste sättet? Jag vill helst undvika att köpa en extern hårddisk eller bränna skivor.

Kan jag få windowsmaskinen att hitta en fildelad mapp på macen? Kan macen ladda upp data till PC:n via FTP eller någon annan form av fildelning?

Jag har experimenterat lite med just FTP, men maskinerna verkar inte vilja prata med varandra trots att de befinner sig på samma nätverk - PC:n ansluten trådlöst till en Netgear Router och Mac:en ansluten med vanlig TP-kabel. Dock är det mycket brandväggar och skit som kan strula (en i routern, en på Mac:en och en i PC:n).

Tacksam för alla tips!

Ta bort alla brandvägger och kör ftp låter som lättaste vägen.

Okay, jag får testa det igen. Jag gillar ju inte att plocka ner brandväggar hur som helst utan öppnar hellre vissa portar under begränsade tider, men jag är nog bara lite nojjig och det ska gå bra att ta ner rubbet en kväll eller två.

Du tror inte att det är några problem med routern och IP-numren? Konfigurationen är att routern har det fasta IP-nummer jag har tilldelats av min internetleverantör. I routern kör jag sedan NAT och routern delar ut IP-nummer till de anslutna maskinerna (DHCP). Det borde då inte vara några problem att t.ex. på maccen skriva ftp://192.168.0.3 (eller vilket IP-nummer PC:n nu får) och därmed ansluta till den FTP-server jag har startat på PC:n? Eller tror du att det är lättare att starta någon form av FTP-server på maccen och ansluta till den med PC:n?

Annars borde det väl finnas något sätt att ansluta till en delad mackatalog från PC:n? PC-Mac Lan fanns det något som hette och som jag körde på Win NT för många år sedan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 10:02

är det inte alltför många gig, så lägg upp allt på en ftp från mac sen logga in från PC och tanka hem, det torde fungera enkelt....

/Tangen

Det finns alltså en inbyggd FTP-server i MacOS 9, eller måste jag köra någon tredjepartsprogramvara - typ BulletProof FTP, Rumpus FTP eller något liknande? Annars finns det ju en IIS, som jag har på den bärbara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 10:24
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Det finns alltså en inbyggd FTP-server i MacOS 9, eller måste jag köra någon tredjepartsprogramvara - typ BulletProof FTP, Rumpus FTP eller något liknande? Annars finns det ju en IIS, som jag har på den bärbara.

www.versiontracker.co m
finns en mängd olika ftp klienter som är gratis - ladda hem och dra iväg filerna, brandväggen när du för över filer från maccen kan du stänga av - i PC kan du köra CuteFtp på psvmode (passiv) alternativt i internet explorer dock kanske med brandvägg

/Tangen

• Medlem
  • 2005-09-09 10:17

är det en engångsgrej kanske det går att starta macen i targetmode (T under uppstart) och koppla den till pc:n som en FW-skiva. Det går väl även till en pc med så "modernt" system som XP? Kräver kanske firewire, iofs.

Ursprungligen av Baron:

är det en engångsgrej kanske det går att starta macen i targetmode (T under uppstart) och koppla den till pc:n som en FW-skiva. Det går väl även till en pc med så "modernt" system som XP? Kräver kanske firewire, iofs.

Det var en intressant lösning! Det finns firewire både på mac:en och på PC:n, men det är tveksamt om PC:n kan läsa en hårddisk som är macformaterad (MacOS Extended tror jag den är formaterad som - 4 partitioner)?

Ursprungligen av Thomas Kahn:

Det var en intressant lösning! Det finns firewire både på mac:en och på PC:n, men det är tveksamt om PC:n kan läsa en hårddisk som är macformaterad (MacOS Extended tror jag den är formaterad som - 4 partitioner)?

Då måste du nog använda MacDrive
http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

• Medlem
  • 2005-09-09 10:32

Det kostar inget att testa, va?

Ursprungligen av Baron:

Det kostar inget att testa, va?

Det stora problemet för mig är tid. Jag har två små barn och därför blir det inte mer än högst en eller ett par timmar ledig tid per dygn så denna timma måste utnyttjas effektivt. Jag har alltså inte tid att testa en massa olika saker utan vill gärna veta att det funkar (teoretiskt) innan jag provar.

• Medlem
  • 2005-09-09 10:43

hade du testat t-mode hade du varit klar nu.

tror ftp-lösningen är bäst.

t-mode mellan mac-pc...hm...rapportera gärna om det fungerar!

Citat:

hade du testat t-mode hade du varit klar nu.

Så PC:n kan alltså läsa en macdisk rakt av, eller måste jag använda MacDrive?

Jag sitter på kontoret just nu så jag kan inte testa och så måste jag hitta en lämplig kabel.

Tack för alla tips!

• Medlem
  • 2005-09-09 10:56

det hänger väl på om WinXP kan läsa MacOS Extended? Kan den det borde det ju bara vara att sätta igång. Någon kanske kan mer om WinXP än jag (som inte kan nånting).

Ursprungligen av Baron:

det hänger väl på om WinXP kan läsa MacOS Extended? Kan den det borde det ju bara vara att sätta igång. Någon kanske kan mer om WinXP än jag (som inte kan nånting).

MAn måste använda sig av MacDrive som det tidigare har påpekats i inlägget!

• Medlem
  • 2005-09-09 11:43
Ursprungligen av EricBradley:

MAn måste använda sig av MacDrive som det tidigare har påpekats i inlägget!

sorry, missade det.

Ursprungligen av Baron:

sorry, missade det.

No Sweat!

Jag skulle använda USB-minne. Klart smidigt.

1
Bevaka tråden