FIXAT! Äntligen.
Felet var att jag har ett Ö i det användarnamn jag kör med på windowsmaskinen. Använder följaktligen samma login för att logga in med PB:n och komma åt delade kataloger samt skrivaren. Fildelning har alltid fungerat fint, men utskrifter var tydligen en annan historia.
Jag skapade en ny användare på windowshinken, med ett namn utan specialtecken, och gav denne rättigheter till skrivaren. Raderade den gamla användaren ur nyckelringen på PBn, raderade skrivaren och la till den pånytt, med det nya användarnamnet. Nu funkar det hur bra som helst.
För övrigt hittade jag drivrutiner för Laserjet 1100 i Foomatic-projektet. Allt funkar hittils...
Frågan är, är det Apples (sambas) eller Windows' fel att Ö inte fungerar? Jag har skrivit ut på precis samma sätt från min gamla bärbara PC, med ett Ö i användarnamnet, flera år utan problem. Är det Windows som inte lyssnar på Samba, eller Samba som skickar trasiga tecken?
Jag har förgäves letat efter nåt sätt att meddela apple om detta, men utan att lyckas. Nån som har nåt tips så det kanske blir fixat i nästa minor release?