Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag egna kortkommandon att sparas?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa

Jag har försökt söka om detta men hittar inget, kanske har problem att formulera mig eller något. I alla fall, jag vill ta bort kortkommandot för Spotlight dvs äpple + mellanslag eftersom det kommandot använder ProTools för att starta inspelning. Problemet är att vare sig jag ändrar spotlights snabbkommando till något annat eller avaktiverar det helt så är standardvärdena återställda efter omstart. Så.. hur gör jag för att få det permanent? Jag kör 10.4.2

  • Medlem
  • 2005-09-11 12:41

Flyttar till rätt forum.

Mod

I systeminställningar kan du välja vad som ska trigga Spotlight.

Hade precis samma fel, men jag lyckades fixa det.
Vad jag tror orsakade att spotlight hela tiden tog tillbaka sitt gamla var en konfilkt i kortkommandon.

När jag i Inställningspanelen Tangentbord och mus, tabben kortkommandon ändrade spotlight och tog bort det andra kommandot som störde så är det bra även efter omstart.

Kanske var det så att det är här man ska ändra spotlights kommando och inte i Spotlights fönster.

Hoppsan hamnade fel, ursäkta.

I alla fall, problemet är inte att andra kortkommandon stör. Det finns i alla fall inget kommando i tabben kortkommandon som är likadant. Jag kan skriva in vilket galet kommando som helst och även om jag avaktiverar att Spotlight ens ska ha ett kortkommando så är det tillbaka till urprungsinställningarna efter omstart.

Jag har även hittat ett kommando, bulle + F5, som inte gör vad det ska nämligen sätter av eller på Voice Over. Istället stänger den av full keyboard access. Detta kommando går fint att ändra eller avaktivera men Spotlight totalvägrar alltså. Mystiskt och skitirriterande detta...

Uppdatering: Det är i Spotlights fönster man ska ändra och inte i systeminställningarna. Avmarkerar jag snabbkommandot i spotlights egna inställningar avmarkeras det också i systeminställningarna och stannar nu avmarkerat efter omstart. Sköööönt.. tack för hjälpen!

Testa ändå testa ändra spotlight kortkomamndon ifrån tengentbordsinställningen, kanske håller den en omstart då.

1
Bevaka tråden