Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator tar 5 minuter för att logga in!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 11:39

Hej!

igår när jag skulle logga in på min dator så tog det minst 5 minuter för ikonerna att komma fram. Som om inte det vore nog så kommer jag inte ut på internet (jag sitter på skolan nu).
Jag har kontrollerat hårddisken men den hade inga fel. Jag tror att det är någon fil som ligger och spökar. Det senaste jag installerade var Mono, som ni kanske läste om i min andra tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=83961
Jag vet inte om det är det här som ställer till problem, men det finns ingen avistallerare för programmet, så jag har bara tagit bort filerna som kom upp när jag sökte på Mono, fast utan resultat. En annan sak jag gjorde var att testa att installera osX Tiger från skivan som följde med min pappas G5 som han köpte för nån månad sedan, det gick ju inte att installera, så jag tror inte att det skulle ha nån betydelse.
Någon som vet vad jag ska göra? ska jag behöva formatera om hårddisken?

Tacksam för snabba svar (jag står inte ut utan dator )

G5 skivor funkar inte på bärbara maskiner.
Det är inte så att det är en massa program som ska startas vid login som gör att det tar tid?
Prova att hålla nere shift direkt efter det att du loggat in.
Då hoppar systemet över att autostart saker.

• Oregistrerad
  • 2005-09-08 13:00

Nej, jag har kollat vilka startprogram jag har och det är samma program som jag hade innan det här började, vilket är typ konfabulator, little snitch, iscrobbler. Och det går segt för alla andra användare på datorn, så det är inget med startprogramen iaf. och även om det vore det så skulle ju internet fungera.
Jag har för övrigt en imac G4, fast skivorna fungerar inte endå.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-08 13:08

Jag är inte tillräckligt tekniakst bevandrad för att fatta själv. men jag fick exakt det problemet i samma ögonblick som jag bytte internetleverantör och gick från fast till dynamisk IP. Från första inloggingen till den nya leverantören har det går långsammare än tidigare. Förr small datorn igång omedelbart utan snurrande badboll. Nu måste jag vänta litegrann. Inte alls mycket, men ibland nån minut, medan badbollen snurrar.

Jag tror det har med uppkopplingen att göra och att datorn konfigurerar sig (nytt IP, osv) och att du inte ens kommer ut på nätet tyder ju på att det är just nätverksinställningarna som Macen försöker få ordning på, men inte hittar.

Har du kollat med din ISP om dom har problem?

• Oregistrerad
  • 2005-09-08 13:16

ISP? är itne så bra på sånna här termer. för övirgt kör jag Telia. jag bytte till 2mbit för ett tag sedan, fast det har ju funkat ett bra tag. Vart ställer jag in internet inställningarna i osX? lite osäker...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-08 14:59

ISP = Internet Service Provider, dvs internetleverantör.
I Nätverksinställningar.
Men ring din ISPs support först o kolla att inte dom har problem...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-08 15:17
Ursprungligen av rot8:

Hej!

igår när jag skulle logga in på min dator så tog det minst 5 minuter för ikonerna att komma fram. Som om inte det vore nog så kommer jag inte ut på internet (jag sitter på skolan nu).
Jag har kontrollerat hårddisken men den hade inga fel. Jag tror att det är någon fil som ligger och spökar. Det senaste jag installerade var Mono, som ni kanske läste om i min andra tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=83961
Jag vet inte om det är det här som ställer till problem, men det finns ingen avistallerare för programmet, så jag har bara tagit bort filerna som kom upp när jag sökte på Mono, fast utan resultat. En annan sak jag gjorde var att testa att installera osX Tiger från skivan som följde med min pappas G5 som han köpte för nån månad sedan, det gick ju inte att installera, så jag tror inte att det skulle ha nån betydelse.
Någon som vet vad jag ska göra? ska jag behöva formatera om hårddisken?

Tacksam för snabba svar (jag står inte ut utan dator )

Jag hjälpte en som hade samma problem som du har. Då var alldeles för många typsnitt igång.
Stäng av många typsnitt och se om det gör någon skillnad.

/Bauer

Testa att kasta /users/[användare]/Library/Preferences/loginwindow.plist
och starta om

Testa att göra om din användare till Admin användare om den inte är det.

• Oregistrerad
  • 2005-09-08 17:12

Admin är jag redan.

Det lät farligt att kasta Loginwindow.plist-filen.

Ja men det låter ju konstigt, för jag har ju inte installerat något nytt typsnitt på senaste tiden. så det känns konstigt om det skulle ara det, eftersom det hänt så plöstligt.

tack allihopa. ska testa när jag kommer hem.

Os 10.4 är seg när du inte har en uppkoppling till ett nät.
Om du har några program i din users login items som försöker koppla upp sig kommer du att få ännu längre uppstarts tid.

Hoppas det hjälper lite.

/Eric

• Oregistrerad
  • 2005-09-08 17:49

Men jag kör 10.3.9
men jag ska kolla upp min "user login items" endå

Tror att det var ganska segt i 10.3 oxå!

Vad har du för dator?
Hur mycket RAM?
Hur snabb är Disken?

• Oregistrerad
  • 2005-09-11 20:08

Hade liknande problem nyss. Jag kör afs och vill att det ska starta när jag bootar, men om jag använder trådlöst nätverk så fattar inte datorn att det finns nätverk vid boot och startar inte afs. Det kommer ganska sent i boot-processen... Alltså tog jag bort raden som kollar om det finns nätverk och startar alltid afs. Smart tänkte jag. Men det tar runt fem minuter att starta om man inte har nätverk. Ändrade tillbaka och nu bootar den som det ska. Så nu blir det till att plugga in sladd om jag ska köra afs.

Kanske att du har något som väntar på nätverkskontakt? En alldeles för lång time-out någonstans...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-11 20:18

Inte helt säker här men....
"Nätverk/Nätverksportinställningar" ger en lista över diverse portar o konfig´s.

Dra raderna så att de hamnar i en annan ordning. I mitt fall har jag för mig att det hjälpte att dra "Airport" till sista raden när jag hade lång uppstarttid. (Jag använder Airport)

Ledsen för ett något svävande svar men jag har för mig att det hjälpte mig för läääänge sedan.

/Bauer

1
Bevaka tråden