Tack för alla svar!
Anledningarna till att jag vill byta system är många. Det största är nog att jag trivdes med Amigan som dator. Med PC´n har jag aldrig riktigt trivts, däremot gillat det enorma utbudet av tillämpningar och program, (som i och för sig varit en spretig djungel) men windows upplever jag som instabilt och fult. Jag har aldrig varit en riktig hacker, aldrig funnit energin och tålamodet att dyka riktigt djupt in i datorns hemligheter. Men med en levand Mac kultur och massa hjälpsamma männisor, inte minst här på forumet, så skall jag nog kunna lära mig använda OS X, eller internalisera Macen (som nog Vygotskij skulle uttryckt saken )
Jag har nog tänkt behålla dumburken ett tag för att föra över filer samt ha en bro tillbaka om jag inte gillar macen.
Men vad jag hoppas på med en mac är att det skall bli kul med datorer igen, att uppleva ett snyggt stabilt och väl integrerat system. Att burken är snygg och inte minst tyst är inte heller helt oviktigt. Jag tänkte skaffa mig ett hårdisk/hub kabinett (säljs bla. på kullander&kullander) stoppa in en 160GB disk från Pc´n, så jag hoppas att macminin i nästa inkarnation inte blir större