- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
För några år sedan hade vi en diskussion på 99mac där vi funderade på att starta en egen AppleStore i brist på butiker i Sverige. Mycket har hänt sedan dess - idag finns ett dussintal butiker spridda över landet.
Nu undrar vi - köper du i butik, köper du på nätet eller använder du butiken som showroom och handlar på nätet efteråt?
(motivera gärna ditt svar - gärna med inköpsställe etc!)
Varför inget alternativ för att både handla på nätet och i butik som jag tror de flesta gör?
Ni har rätt - har ändrat omröstningen.
Apple har gjort det lite svårt, som andra påpekade, att student-handla i butik. Men annars föredrar jag att handla i butik.
Dock, jag tror det finns en liknande proportionalitet mellan lättheten att se och erfara en IT produkt i en butik, och mellan det stora varusortimentet på nätbutiker. Vet man vad man vill ha, är det lättare att hitta sig fram till en passande produkt på nätet, än om en butik bara har en lösning, som den trycker på för att sälja.
Å andra sida, i sin stora helhet, som med utanför-stan inköpscentra, är jag rädd att allt för mycket nät-handel kan leda till att riktiga 'bricka and mortar' butiker blottas ut, och den underbara diversiteten försvinner.
Rent tekniskt vore detta möjligt. Men, sedan kommer männskliga faktorer in i spelet. Vill man alltid vänta tills nästa Postleverans för dagligvaruor som tex. mjölk?
Jag tror näthandel är speciellt lämpad till vissa ting - ting som var konsumenten vet vad de skall ha, utan att behöva pröva och känna sig fram, och där, att ha ett stort sortiment, är långt mer komplicerat i verkligheten (tex. IT prylar, böcker).
Å andra sida, finns det många ting som, mer eller mindre, pröva/känna sig fram ting, som tex. kläder, och diverse specialiserade ting som hemdekoration, ja, och diverse specialistprodukter av diverse slag.
Dessutom ger mediet, man ser en nätbutik igenom, datorskärmen, en hel annan upplevese än en riktigt butik. Hur många har, av tillfälle, hittat något annat relevant i en riktig butik, bara genom att kika ett annat håll i en riktig butik?
Kan man tänka sig att en bransch lär sig av en annan? Jag tror jag läste en statistik för ett par år sedan, att de butiker som har både en virtuell och réel tillvaro, lyckats bäst.
Känner att den oförpliktiga 'browsningen'/undersökelsen av butiken, och tillgång till mycket information, som finns på nätet är väldigt trevlig. Ofta, när man kommer in i en butik, känns det som man måste lämna med något under armen, även om man ofta inte gör så får man starkt den känslan.
Claes Ohlsson, Kjell och Co är nästan lika utförliga på nätet som i verkligheten, och tror de står som ett bra exsempel för den symbios av online/offline.
/rant
Jag köper nästan uteslutande på nätet både vad gäller datorprodukter och annat såsom böcker och musik. Det är sällan butiken som ligger närmast har det bästa erbjudandet. Vad gäller trygghet och service ser jag ingen skillnad mellan näthandel och handel över disk.
Köpte min iBook från Applestore och min iMac från Scandinavian Photo. Båda affärerna har utmärkt service vad jag har erfarit.
/J
Jag köper nästan uteslutande på nätet både vad gäller datorprodukter och annat såsom böcker och musik. Det är sällan butiken som ligger närmast har det bästa erbjudandet. Vad gäller trygghet och service ser jag ingen skillnad mellan näthandel och handel över disk.
Du menar att om du behöver support eller reparationer får du lika bra bemötande oavsett om du köpt av butiken eller via postorder/AppleStore?
Du menar att om du behöver support eller reparationer får du lika bra bemötande oavsett om du köpt av butiken eller via postorder/AppleStore?
Jag tänker mig att ett av argumenten för att handla från en butik på stan är att det är tryggare samt att man får en mer personlig service.
Om man tar Scandinavian Photo som exempel upplever jag det som att de har bra priser (och hyfsade kreditregler) kombinerat med en riktigt bra site (som har uppmärksammats i Internetworld för övrigt) och en bra telefonförsäljning. Butiken ligger dock i Mölndal varför jag ytterst sällan är där. När något krånglar är de ofta ivriga att göra rätt för sig. Det finns alltså inget riktigt bra skäl att handla på Expert eller Japanphoto då de är dyrare, ofta inte kan sakerna lika bra, har ett mindre sortiment osv.
//J
Edit: Hur är det föresten med butikernas och Applestores ansvar vid reklamation av en Appleprodukt? Om jag inte minns fel anger konsumentköplagen att konsument har rätt att reklamera inom två år medan Apple-garantin bara täcker ett år.
Claes Ohlsson, Kjell och Co är nästan lika utförliga på nätet som i verkligheten, och tror de står som ett bra exsempel för den symbios av online/offline.
Tror du dagens AppleCenters (många går endast halvbra) satsar för mycket på att sälja in Applekonceptet? Jag tror att många återförsäljare ägnar oändliga timmar på att förklara och presentera Appleutbudet och när det är dags för köp är det lägsta pris som gäller.
Skulle en "Claes Ohlsson" för Mac fungera bättre än ett AppleCenter? Då menar jag en butik där det är billigt, inte påkostad interiör utan snarare ett plocklager, ingen support, ingen verkstad och begränsat demosortiment.
Argumentera gärna för/emot detta!
Jag är riktigt less på postorder i alla fall när det gäller kameror! Jag försöker lova mig själv att aldrig mer köpa en kamera på postorder, efter två som varit trasiga vid ankomst och en som visade sig vara mycket tydligt begagnad. I butik kan jag kräva att få kolla att den funkar innan jag betalar. Det är jobbigt med alla argument, bevisföring, returnummer, väntetider... Det kan lätt bli flera veckor från köp till fungerande produkt!
Datorprylar har funkat bättre, lustigt nog. Det har varit hårddiskar mm, till och med begagnat. Fast jag kanske haft tur? Eller otur med kamerorna.
Macar köper jag helst i butik.
Datamedia CD/DVD-R skivor och fodral köper jag via webben från Bigpockets i England.
Mina senaste 2 datorer är köpta via AppleStore , det är det enda stället där ADC rabatten funkar .
iPoden blev köpt i HiFi klubbens butik i Göteborg nu i juli, då de var flera (4) hundra billigare på en 60GB än alla andra och jag har längre garanti på den.
Och jag köper en del via ebay.de (mest tillbehör till mina DV kameror - det blev faktiskt också en TRV900+semiproffs stativ)
Datorböcker köper jag uteslutande via nätet från Amazon UK/USA - för dyrt i Sverige och det tar förlång tid att få fram böckerna i butiken från Amazon så har jag dem här på 5-7 dagar efter utgivningen i USA.
Fast jag försöker köpa i butik så länge det inte blir (mycket) dyrare eller jag vill ha en sak NU och inte i morgon eller om några dagar som det är med postorder.
Bor man i bushen så är nätet det enda alternativet.
Exakt. Vi har en butik här i bushen, men där finns bara PC kunnande om ens det. Skall jag ha ngt och försöker förklara är det mycket enklare att beställa via nätet och hålla blodtrycket nere.
Jag har visserligen inte köpt någon ny dator någonsin, men det "smidigaste" är att köpa i butik så att man kan få support enkelt om datorn t ex lider av hårdvaru problem(vilket många datorer nuförtiden verkar göra).
Om jag t ex skulle köpa en Mac Mini Rev.A som finns nu, skulle jag köpa det från stadens återförsäljare eftersom det kan bli problem med den.
En Rev.B, möjligen via nätet. Om jag får utbildningsrabatt sedan om några år på AppleStore men inte Borås AppleCenter, så köper jag från AppleStore.
iBooken via Applestore med studentrabbatt. Idag var jag faktiskt och inhandlade minne och AirPort Express på Macoteket, ville ha det direkt. Var försås runt till andra affärer tills det slutligen blev Macoteket. Kanske inte det billigaste men inte heller det dyraste.
Handlar helst i butik. Tycker det är mycket trevligare med personlig service. Senast en iMac 2Ghz 20" på InLife. Även vid en ev reklamation (Gud förbjude! Det har hittils aldrig hänt) så känns det bättre att kunna gå till en butik.
Jag har hört att det är ganska vanligt med folk som går till ett AppleCenter - ställer frågor och jämför modeller i 20 minuter och när det är dags för köp upptäcker dom att skrivaren/datorn/iPod:en kostar 100 spänn mindre på internet - tackar för sig - går därifrån.
Är ni en av dom?
Jag har hört att det är ganska vanligt med folk som går till ett AppleCenter - ställer frågor och jämför modeller i 20 minuter och när det är dags för köp upptäcker dom att skrivaren/datorn/iPod:en kostar 100 spänn mindre på internet - tackar för sig - går därifrån.
Är ni en av dom?
Inte för 100 spänn, men visst har jag frågat, känt och klämpt och sedan gjort inköpet någon annanstans. Nydligen betalade jag mer till en Apple butik än gjorde inköpet hos en pc-handlare för att säljaren var trevligare där.
Jag är ju student och har svårt att tacka nej till 10% hos Apple Store.
Jag har hört att det är ganska vanligt med folk som går till ett AppleCenter - ställer frågor och jämför modeller i 20 minuter och när det är dags för köp upptäcker dom att skrivaren/datorn/iPod:en kostar 100 spänn mindre på internet - tackar för sig - går därifrån.
Är ni en av dom?
Jag har åtminståne varit en av dom. Jag kanske får nåt återfall ibland men när det blir dags att köpa en powerbook tror jag inte jag vågar köpa på nåt annat sätt än över disk i en butik som orkar fortsätta vårda kundrelationen även efter avslut. Det är värt, inte bara hundralappar, utan även tusenlappar, att få ett vettigt bemötande den dagen det hårdvarustrular.
Mycket gott kan man säga om apple - men de har nog börjat tulla för mycket på kvaliteten på senare tid. Jag tycker jag hör om allt för mycket strul för att vara utlämnad till en stor postorderservice liknöjda 'kundsupport'.
Å andra sidan har jag många gode erfarenheter av postorderköp också. Tex köpte jag kameran från Technikdirekt.de det gick snabbt och bra och kameran funkar fortfarande! Men jag tror inte det hade varit kul å dra igång ett support-ärrende med dom.
Jag har jobbat som Apple-återförsäljare både på 80-, 90- och 2000-talet.
När min chef (på 80-talet) frågade mig hur jag trodde att att datorer skulle säljas i framtiden, så svarade jag att jag tror att de kommer att dels säljas i vanliga elektronikbutiker tillsammans med radio och TV samt på postorder (internet var knappt uppfunnet). Det trodde inte han.
På den tiden så såldes persondatorer enbart via personlig försäljning och i huvudsak till företag. Man skiljde på persondatorer Mac och PC (som var dyra och såldes till företag) och hemdatorer typ Atari och Commodore (som såldes till privatpersoner).
På alla de ställen jag har varit anställd som Mac-säljare så har jag propagerat för att vi borde öppna butik. Men det har varit ett kompakt motstånd mot det. Bl a har argument framförts typ "Då kan ju vem som helst komma in hit" Det har m a o funnits en snobbig attityd och jag tror att den finns kvar hos många Apple-återförsäljare. Man vill helst bara sälja till den grafiska branschen. Lika barn leka bäst.
När nu Apple storsatsar på butiker och en del Apple-återförsäljare gör likadant, så är det något jag välkomnar och har väntat på i närmare 30 år. Men fortfarande är attityden lite snobbig och man vill hellre satsa på tjusiga butiksmiljöer än att sänka priserna. Personligen så skulle jag hellre ta en rabatt på 10 % och bära ut datorn direkt från lagret än att gå upp och ner för en glastrappa och snacka med någon "guru".
På alla de ställen jag har varit anställd som Mac-säljare så har jag propagerat för att vi borde öppna butik. Men det har varit ett kompakt motstånd mot det. Bl a har argument framförts typ "Då kan ju vem som helst komma in hit"
:eek: Det var en märklig attityd, verkligen. Inte konstigt då om man har svårt att få bredd. Det är väl väldigt trevligt om man får möta lite folk som är nyfikna på Mac, och berätta om vad fördelarna är, och komma fram till om Mac är rätt lösning för den kundens problem. Fast det är väl bekvämast att ha kunder som allihop har samma sorts problem antar jag.
Fast det är väl bekvämast att ha kunder som allihop har samma sorts problem antar jag.
Handlar nog lika mycket om att det är lönsammare att att göra affärer med kunder som handlar för andras pengar(företagets) än sina egna.
Företagsförsäljningar generar betydligt större intäkter än privatförsäljning. En enda företagskund kan betyda miljonförsäljning.
Handlar nog lika mycket om att det är lönsammare att att göra affärer med kunder som handlar för andras pengar(företagets) än sina egna.
Företagsförsäljningar generar betydligt större intäkter än privatförsäljning. En enda företagskund kan betyda miljonförsäljning.
Det är helt klart, och med privatkunderna riskerar man att de kommer, klämmer, diskuterar, tar tid, blir övertygade... och går hem och beställer på postorder! Företagskunder vill ha support och kan betala för den, och bekymrar sig inte för om maskinerna kostar en tusenlapp mer när man har en bra relation med återförsäljaren.
Men å andra sidan förlorar man i längden på att vanligt folk inte vet att man kan ha Mac hemma. Ska Apple ta tillbaka ens en liten del av den förlorade företagsmarknaden så måste man sälja in Macar till folk som kan påverka företagen. Apple (och deras återförsäljare) behöver folk som säger "Vad fan har vi PC på firman för? Jag har Mac hemma och den fungerar mycket bättre!" En liten skitaffär med en enda iMac till rätt person kan på lite sikt bli en miljonaffär, speciellt om det finns kunnigt folk i butiken som vet vad det finns för Mac-program för ekonomi mm!
Jag förstår att Apple införde en skillnad i prissättning till butikernas fördel. De gör att det är en aning lättare att sälja något till folk som kommer och "klämmer".
Nätet i första hand - blir alltid överväldigad av snabbhet och pris när jag beställer grejjer - i butik som komplement när de tokrear eller när jag inte kan vänta ett dygn.
Pris är förmodligen den drivande faktorn för nätköp, på stark andra plats kommer bekvämligheten. Jag tillhör dem som saknar möjligheten att handla maten på webben med hemkörning som man kunde under den glada ITyran... kom igen nu ICA/COOP!
Nätet i första hand - blir alltid överväldigad av snabbhet och pris när jag beställer grejjer - i butik som komplement när de tokrear eller när jag inte kan vänta ett dygn.
Pris är förmodligen den drivande faktorn för nätköp, på stark andra plats kommer bekvämligheten. Jag tillhör dem som saknar möjligheten att handla maten på webben med hemkörning som man kunde under den glada ITyran... kom igen nu ICA/COOP!
Netextra plus vissa ICA kör fortfarande hem http://www.netextra.se/ och sen finns ju www.hungrigaolle.se m.fl