Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Henkan:

Nä, har man USB 2.0 är det nog jättebra. Vanliga iPod stödjer FireWire 400, dvs typ samma fart som USB 2.0.

Undrar om Clas Ohlsons USB 2.0 PCI-kort funkar till G4:an. Det verkar som att OS X har inbyggda drivrutiner -- jag hittar flera olika PCI-kort på nätet som sägs stödja Mac.

Ja, jag har testat det kortet och det fungerar bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 11:21

Vet inte, men 5/5 skulle jag vilja ändra till 4/5. Om man bortser från priset så är det ju löjligt vad mycket den brusar!

Utan någon musik igång hör man klart o tydligt ett brus/sus som ligger på konstant. Visserligen ingen "hifi-unit" men trist...

Ursprungligen av Snoken:

Vet inte, men 5/5 skulle jag vilja ändra till 4/5. Om man bortser från priset så är det ju löjligt vad mycket den brusar!

Utan någon musik igång hör man klart o tydligt ett brus/sus som ligger på konstant. Visserligen ingen "hifi-unit" men trist...

Blev förvånad av att läsa detta, så jag provlyssnade i det tystaste rummet vi har här på jobbet, men jag hör verkligen inget brus. Kan inte dra mig till minnes att 3G-iPoden eller shufflen jag har gjort det heller.

Är det fler som har detta problem?

Senast redigerat 2005-09-14 11:51
  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 13:26
Ursprungligen av Snoken:

Vet inte, men 5/5 skulle jag vilja ändra till 4/5. Om man bortser från priset så är det ju löjligt vad mycket den brusar!

Utan någon musik igång hör man klart o tydligt ett brus/sus som ligger på konstant. Visserligen ingen "hifi-unit" men trist...

Jag hade samma brusproblem med min Shuffle. Dock märktes det bara med ett par känsliga lurar, dvs mina Shure e3c. Koss Porta Pro fungerade utmärkt. Jag vet inte hur det var med originallurarna eftersom jag lyssnade en endaste gång när jag precis hade fått spelaren.

För övrigt är jag nöjd att jag fick en 6GB iPod mini innan de tog slut. Inget brus. Inget kladd. Ingen repa! Det verkar korkat med högglansig plast. Men visst ser nanon läcker ut i sin förpackning.

Inget brus här.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-09-14 16:34

Är det nån som har sett både den svarta och den vita? Överväger en svart men fingeravtryck och annat kladd kanske framgår mer på den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-14 18:15

Armbandet

Tja, är det någon som vet hur tajt podden sitter i armbandet? Funderar mest på om den sitter tillräckligt bra för att man ska våga sig ut och springa med den. Det är inte så roligt att ha den där tanken i bakhuvet att den kanske hoppar ur.

  • Medlem
  • 2005-09-14 19:49
Ursprungligen av _Jolle_:

Är det nån som har sett både den svarta och den vita? Överväger en svart men fingeravtryck och annat kladd kanske framgår mer på den?

...jag fingrade på en svart nano idag och ja - mycket "klet" verkar det bli. Denna var ju ett butik-ex men det var slående hur gammal den ändå redan verkade med alla sina småstreck och fingeravtryck! Förstår inte hur man kan göra en så här högblank spelare, det är väl inte en spegel det ska vara? Möjligen en baktanke för att sälja nano-tubes...? iPod nano är mycket vacker som utställningsobjekt, men daglig användning borde få den att se rätt sliten ut fort.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-09-14 22:38
Ursprungligen av Ma:

...jag fingrade på en svart nano idag och ja - mycket "klet" verkar det bli. Denna var ju ett butik-ex men det var slående hur gammal den ändå redan verkade med alla sina småstreck och fingeravtryck! Förstår inte hur man kan göra en så här högblank spelare, det är väl inte en spegel det ska vara? Möjligen en baktanke för att sälja nano-tubes...? iPod nano är mycket vacker som utställningsobjekt, men daglig användning borde få den att se rätt sliten ut fort.

Hmm... Störigt... Kanske man får införskaffa en vit trots allt då? Om det nu inte är så att den vita kladdar lika mycket. Känns som att det inte borde synas lika mycket på den tycker man.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:29
Citat:

iPod nano är mycket vacker som utställningsobjekt, men daglig användning borde få den att se rätt sliten ut fort.

Vad som var så bra med Minin är att den var snygg OCH funktionell. Aluminium gjutet i ett stycke och en nedsänkt skärm.

Tålig, inga fula fingeravtryck och inte lika lättrepad.

Är så glad att jag hann köpa min 6 GB-mini med 18 timmars batteritid för 2200:-, matchar min Mac Mini perfekt.

Vad får man för det nu? Hm, gick visst inte ens att köpa en iPod på 6 GB längre.

Det närmaste man kommer är en Nano på 2 GB för 2000 kronor, med lättrepad plast, lättkladdig metallbaksida, 6 timmars mindre batteritid och 4 GB mindre utrymme.

Inte särskilt prisvärt eller smart.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 09:17
Ursprungligen av Macvarg:

Vad som var så bra med Minin är att den var snygg OCH funktionell. Aluminium gjutet i ett stycke och en nedsänkt skärm.

Tålig, inga fula fingeravtryck och inte lika lättrepad.

Är så glad att jag hann köpa min 6 GB-mini med 18 timmars batteritid för 2200:-, matchar min Mac Mini perfekt.

Vad får man för det nu? Hm, gick visst inte ens att köpa en iPod på 6 GB längre.

Det närmaste man kommer är en Nano på 2 GB för 2000 kronor, med lättrepad plast, lättkladdig metallbaksida, 6 timmars mindre batteritid och 4 GB mindre utrymme.

Inte särskilt prisvärt eller smart.

vem försöker du övertyga?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 00:19

Det tycker inte jag, jag tycker skärmen på Nanon är ganska medelmåttig och är inte särskilt tänd på designen heller. Ser mest ut som en överkörd iPod Photo/U2.

Om man ser på minin bredvid Nanon så inser man lätt varför de de tog bort minin - Nano är en ipod - minin är det inte till utseendet. Jag tycker nästan att minin är ful ijärmförelse.

Ang. kladdig svart Nano - jo jag har en svart, den e läcker men kanske vit vore bättre med tanke på fingeravtryck men den är helt enkelt superläcker trots allt. Men det blir nog att köpa något skinn till den.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 09:18

Ingen, ingen alls. Jag är bara förvånad att alla sväljer nanon med hull och hår/repor och flott.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 09:32
Ursprungligen av Macvarg:

Ingen, ingen alls. Jag är bara förvånad att alla sväljer nanon med hull och hår/repor och flott.

det gör de nog inte. de flesta tror jag bara anser att den totalkrossar den numera äckelfula minin totalt. (jo, har en själv. den ska väck!).

Senast redigerat 2005-09-15 09:50
Ursprungligen av Macvarg:

Ingen, ingen alls. Jag är bara förvånad att alla sväljer nanon med hull och hår/repor och flott.

Jo jag är såld på Nanon, det kan jag erkänna. Minin blev jag aldrig kär i som jag blev efter de presenterade Nanon. Ha begäret var gigantiskt mycket större än med minin.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-09-15 11:17

Klart man blir kär! Personligen har jag hellre en mindre spelare med mindre utrymme än en större. Det var lite det som gjorde att jag väntade med att köpa eftersom det inte fanns någon tillräckligt liten 4GB i min smak, nånstans. Nanon var helt klart värd all väntan! *välja-färg-ångest*

Ursprungligen av _Jolle_:

Klart man blir kär! Personligen har jag hellre en mindre spelare med mindre utrymme än en större. Det var lite det som gjorde att jag väntade med att köpa eftersom det inte fanns någon tillräckligt liten 4GB i min smak, nånstans. Nanon var helt klart värd all väntan! *välja-färg-ångest*

Precis.

Nu har jag en liten fråga till er därute ang. Nanon och itunes, fanns det ingen shuffle funktion även till Nanon och om hur fixar man den?

För om jag säger att den ska uppdatera automatiskt så får inte mitt bibliotek plats och då väljer den antagligen slumpvis från mitt bibliotek - problemet är att jag även har ljudeffekter inlagt i itunes och dessa vill jag inte lyssna på, hjärtat kan ju stanna när helt plötsligt ett pistolljud kommer.

Kan man inte styra detta på nått sätt - man kanske kan göra en smartlista.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 12:03

Rätt enkelt är väl att slumpa från en smart playlist där du som sagt har allt utom dina ljudeffekter (typ genre sound effects eller vad det står)?

Jo det får bli den lösningen

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 13:32

Har också hunnit lyssna nu och det är ju sorgligt vilken dålig ljudkvalitet. Ska man inte kunna lyssna annat än med Apples skabblurar? Minin har i och för sig inget fantastiskt ljud heller, men den brusar inte som en 200-kronors-mp3-spelare från Clas Ohlson. Borde inte Apple tänka på helheten? Snygg design (Nano), funktion (Mini) och bra ljud (Creative t.ex.).

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 15:50

Min brusar då inte...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-09-15 20:24

Ilounge.com påstod i deras test att ljudkvalitén var förbättrad gentemot tidigare ipod-modeller... Återstår att se. En svart är påväg åt mitt håll i alla fall... Min första appleprodukt som faktiskt är min egen. En applåd?

Saxat från: http://www.ilounge.com/index.php/reviews/comments/apple-computer-ipod-nano-2gb-4gb-ipod/

"If you liked the sound of your old iPod, there's generally good news on the audio quality front: iPod nano's audio is every bit as good as a full-sized iPod, and for one reason, a little better. Apple appears to have entirely eliminated the last remaining traces of the audio defect that plagued fourth-generation black-and-white and color iPods, a noise which overlapped the beginnings of tracks during hard drive access. We're not sure whether this is simply because of nano's lack of a hard drive or other engineering changes that will also improve future full-sized iPods, but we're happy to hear it nonetheless."

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 10:53

det som är intressant är om den är lika bra el. bättre än shufflen. Nån som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 12:35

Jag har både nano och Shuffle och jag tycker nog att ljudkvaliteten och volymen är ett litet snäpp bättre på Shufflen...men det är ju en subjektiv bedömning...

Hör definitivt inte att ljudet skulle vara sämre på min Nano än på min stora ipod.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 01:14

Hej alla mac-vänner!

Jag har precis beställt en svart iPod nano. Min fråga är: Kommer hörlurarna också i svart???

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 01:54

Nej, de kommer i vitt men du kan lika gärna lägga undan skräplurarna som följer med och köpa ditt ett par svarta Koss Porta Pro istället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-09-17 19:53

Är det bara jag som tycker att kombinationen svart nano + vita lurar är helskön?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 18:58

Jag fick just min svarta iPod nano, å jag måste hålla med om att det är snyggt med vita hörlurar till!

Bevaka tråden