Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer minne?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en cube 450 mHz G4, med 320 meg ramminne och OSX 10.2. Alla skriver alltid överallt att det första man ska göra för att få datorn att funka bättre (bli snabbare) är att pula dit mer minne.
Sålunda undrar jag om jag sätter dit ytterligare 256 eller 512 meg om jag kommer att märka någon skillnad på datorns snabbhet. Om inte, märks det nån skillnad överhuvud taget?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-07 16:17

Jag tyckte mig känna skillnad när jag ökade från 256 till 512...
sen bytte jag burk och körde 128 några dagar(mer mot en vecka) och ökade med 512 och det var verkligen skillnad

Sammanfattningsvis, jag tror du märker skillnad. Då det inte är så dyrt med primärminne idag så skulle jag nog gå för en 512.

Beror väl på hur du använder maskinen, har du bara ett fåtal program program igång och småsurfar lite slött med iTunes i bakgrunden så är 256meg vara nog. Har du alltid ett dussin program igång och kanske lite stora fina bilder och annat gos uppe så kommer mer minne att ge tydlig skillnad på pestandan.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-07 18:06

Det sägs att OSX ensamt mår bäst av 512MB själv. Sedan måste man ha minne till sina program. Jag kör med 1GB minne, och det känns bra!

Man märker stor skillnad mellan 256MB och 512MB i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-07 21:02

Håller med puppet.

Vi snackar absolut inte om dussintalet program ialla fall.
Man märker skillnaden på mer ram... det är ju allmänt känt att just OSX vill ha extra mycket ram...

Jag skulle definitivt tjacka en 512a... Definitivt!

/sny

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 00:47

Ju mera RAM, desto mindre virtuellt minne på hårddisken !
Med system 9 kunde man ställa in minne manuellt i storlek.
Med OSX har du inte kontroll över minneshantering.
Men som alltid i tider är det mycket bra att ha ordentligt med RAM-minne !

• Medlem
  • 2003-02-08 14:56

Mer RAM är = Bra!

512M+ brukar rekommenderas av dom flesta experter och det beror på kärnan i MacOS X den s.k Mach kerneln.

Men att ju mindre virtuellt minne som som skrivs till hårddisken = bättre prestanda vill jag påstå är ett litet felaktigt synsätt. I stort sett alla MacOSX system kommer utnyttja det virtuella minnet. Det är snarare hur intensiv skrivningarna till/från disk är som kommer att påverka systemets prestanda. Prova att kopiera en stor fil som finns på disken från ett ställe till ett annat. T.ex en stor QuickTime Film. Medan du drar igång filkopiering studera vad som händer med minnet från top eller använd det utmärkta programmet PTCHCPUMonitor och detta programs Details fönstret. Minnet går åt som smör som det synes och det är troligt att om filen är större än vad du har i Ram så kommer du att se paging. Detta beror på att Mach kerneln utnyttjar s.k file caching. Dvs den cachar så mycket som möjligt av filer till RAM minnet fram till en viss punkt när det lediga minnet (beroende på hur mycket RAM du har i maskinen) når runt 9-10M. De filer som är i cache kan man se som Inactive i top eller PTCHPUMonitor. Detta minne kan Mach kerneln sedan begära att få tillbaka. Dvs Inactive Memory + Free är egentligen vad som är fritt minne som maskinen kan utnyttja utan direkta prestanda förluster eftersom att flytta minne från Inactive till fria listan är en ren minnesoperation. Det som syns som Wired är minne som är skyddat och som inte kan pagas ut. Hur stort detta blir beror också på hur mycket RAM minne man har samt hur mycket av drivrutiner som dina öppna program utnyttjar. Active är det RAM minne som används av dina program för ögonblicket (Kan pagas till disk eller hamna på inactive,eller free listan)

Det som påverkar prestandan är när dina program måste läsa in minnessidor som blivit skrivna till disk (Pagins) eller när andra program behöver mer minne och Fria eller Inactive listan är för liten, i dessa lägen skrivs minnesidor till disk (PageOuts). Om detta sker frekvent under kort tid (I Unix Tuning sammanhang så brukar man prata om 5-10 minuter) så märks det direkt på prestandan. Det bästa sättet att monitorera, om man misstänkter detta, är att använda vm_stat kommandot i terminalen. Om det frekvent visas att sidor skrivs in & ut till disk med dom program som man normalt kör så är det absolut nödvändigt med mer minne. Om inte så är det inte så säkert att med nuvarande kombination av progam behövs mer minne. Man bör allstå tuna sitt system när det gäller minnet utifrån de program man använder mest frekvent + en reservbuffert

Det jag vill säga är att använder du program som DirectConnect, iMovie, iPhoto, Photoshop eller något annat program som hanterar relativt stora filer så kommer du baxna om Du tittar i top och ser på PageIns och PageOut och kanske tycker Du behöver mer minne. Det du då behöver komma ihåg är det är stor skillnad på om det Pag´as minnessidor 10000 minnessidor in & ut ur minnet under 2 timmar än om samma sak händer under 2 minuter.

Jag har 768MB i min maskin och kan efter ha kört iMovie eller Direct Connect + andra standardprogram under ett 3-4 timmar ha Pagins på 50000 sidor och PagOuts på 75000 sidor utan att det stör mig. Om samma sak hände under 10 minuter med dessa program igång skulle jag definitivt installera mer RAM förutsatt att detta sker med dom program jag kör mestadels av mitt aktiva Mac brukande.

För att ytterligare visa att lite Free behöver betyda särkilt mycket i prestanda och att Mach använder sig utav File caching. Kolla med PTCHCPUMonitor eller top, gärna när Free ligger runt 10-20MB. Starta därefter terminalen och kör följande och se vad som händer med Free och Inactive

cd /; ls -latR

/Ulf

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-08 21:22

Otroligt bra beskrivning Ulf H !
Jag gillar djupa tekniska beskrivingar, tack !
Man vill veta hur OSX "tänker".
I slutändan gör RAM-minne stor betydelse.
Men också om man har snabb hårddisk gör det mycket.
Tänk om man hade serial ATA ! ojoj vilka snabba datatransporter det blir (läs o skriv).
Jätte stort RAM + mycket snabb HD = ojoj OSX !

• Oregistrerad
  • 2003-02-08 22:29

Måste även jag tacka för den intressanta läsningen. En sak förstår jag dock inte. När jag kör vm_stat i terminalen får jag uppgifterna

Pageins: 37879.
Pageouts: 42022

Hur ska jag tolka dessa? Är det så här många pageins och pagouts i minuten? Eller är det hur många det är just nu eller något annat? Vore kul att veta om man ska köpa mer RAM. Tilläggas kan att jag vid testtillfället bara körde terminalen

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PalleLindq:
Måste även jag tacka för den intressanta läsningen. En sak förstår jag dock inte. När jag kör vm_stat i terminalen får jag uppgifterna

Pageins: 37879.
Pageouts: 42022

Jösses!

Ja, antingen svälter du din dator på Ram eller så är någe fel.
Så många PI och PO skall du inte ha.

På din fråga om du skall stoppa in 256 eller 512 mera är ju givetvis svaret 512, om jag fick välja

Och ja...du kommer att märka skillnad.
Sen undrar man ju vilka andra specificationer du har under huven.
Grafikkort, Systembus etc.

[ 08. februari 2003, 23:04: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

1
Bevaka tråden