Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla upp sig mot en Wintel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-02 11:59

nu med macos X 10.1 så är det ju bara frid och fröjd med det mesta och man ska kunna koppla upp sig mot Wintel-maskin utan några problem men hur? man kan ju inte se dem i "nätverksfönstret"...

Är det någon där ute som har lyckats koppla upp sig mot en PC?

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-02 12:18

Lyckades efter lite strul. Välj connect to server i menyn. skriv sen:
smb://workgroup;server/share, du måste alltså veta vilken workgroup, serverns namn och vilken utdelad katalog du vill komma åt. Dessutom är den case sensitive, tog mig sådär 10 försök innan jag kom på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-02 13:17

tack du! men finns det inget enklare så man kan se de olika servrarna?

• Oregistrerad
  • 2001-10-03 16:58

Inte ännu. Sharity kan du installera, det klarar av att visa nätverkets alla burkar.

Detta är bara ett steg på vägen är jag rädd för, men nu finns iaf möjligheten och bara det är ett stort lyft mot OS 9.

Apple varnar för att ha flera connections igång samtidigt, också ett bevis för att funktionen ligger lite i beta-stadie...

Vad störande! Men å andra sidan är det ju ofta trassligt att få Samba att fungera bra även på andra Unix-system. Men det beror ju ofta på att det är just Windows-datorer man arbetar mot, och det är ju nog svårt bara att få Windows att fungera i nätverk med Windows

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Vad störande! Men å andra sidan är det ju ofta trassligt att få Samba att fungera bra även på andra Unix-system. Men det beror ju ofta på att det är just Windows-datorer man arbetar mot, och det är ju nog svårt bara att få Windows att fungera i nätverk med Windows

Har du verkligen provat att få fildelningen att fungera mellan Windowsmaskiner? Vad du behöver ha installerat är tjänsten "Fil- och skrivardelning", sedan fungerar allting av sig självt......

Se sedan till att du kör Thursbys Dave på Macarna så är allting problemfritt.

(Samba gillar jag däremot inte alls eftersom det kan vara svårt att få det att fungera. Dessutom är klientdelen av Samba, för att själva ansluta till utdelade Windowsresurser, ingen höjdare.)

Dave är ju lysande när det kommer till att koppla upp sig mot Win nätverk.
Och Dave finns för X.

Jag har också läst lite varstans om den smått undermåliga implementationen av samba på X. Får väl testa sharity då...

Skam den som ger sig.

Jag märkte idag att Classic-program inte kan använda sig av de Windowsenheter som jag är uppkopplade mot med 10.1.

Fungerar Dave verkligen med 10.1?

Är det bara jag, eller är det usel prestanda med SMB mot en PC? Jag får cirka 300K/sek jämfört med FTP som ger 1.1MB/sek (10mbit nätverk).

Jag har försökt och försökt, men aldrig lyckats komma åt nån annan wintel burk.

Burkarna sitter på samma LAN som, hur ska jag skriva för att komma åt dem?

smb://workgroup;server/share läste jag nånstans, nån annan stans stog det att det skulle funka med CIFS://server/share

Måste server vara samba namnen eller kan det vara ett ip?

Dave 3.1 suger. Att mounta PC-burkar funkar bara ibland och jag retar mig oerhört på att vår arbetsdomän inte dyker upp under /Network/CIFS utan bara i "Connect to..."-fönstret.

3.0 funkade utan problem, ska gå tillbaka till den till officiella versionen kommer.

Måste man installer Samba på en windows 98 - dator eller är det något nätverksprogram som följer med?

/NonWindowsUser

Nej, windows burkarna har allt det där från början, det är ju faktiskt deras teknik. Precis som appletalk på mac.

1
Bevaka tråden