Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan svenska VHS band ses i usa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:28

Jag har en massa VHS band som jag tänktet ta med mig till usa. Går de att ses på där? Finns det VHS PAL och VHS NTSC? Eller är VHS bara VHS?

Finns det något enkelt sätt att se sina svenska VHS i usa? Tex köpa en VHS spelare som fixar biffen?

/Jonas

Det ska gå att få tag i VHS spelare som klarar båda formaten eller bara PAL i USA också.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:41
Ursprungligen av Kriss Abens:

Det ska gå att få tag i VHS spelare som klarar båda formaten eller bara PAL i USA också.

oh, gött! Tack så mycket.

/Jonas

NTSC = Never The Same Color, enl. uppgift

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-09-15 15:27
Ursprungligen av Svante S:

NTSC = Never The Same Color, enl. uppgift

Fan va bra. Den hade jag inte hört förr.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Det ska gå att få tag i VHS spelare som klarar båda formaten eller bara PAL i USA också.

Går och går - men det blir nog vare sig lätt eller billigt. De enda vhs-spelare som finns på radiohandlarens hylla nuförtiden är väl bara billigast möjliga burk utan finesser då alla skaffar dvd. Lyxmodeller (som kan fixa olika format) lär vara dyr beställningsvara. Vet av egen erfarenhet att amerikanarna inte känner till eller har intresse av andra videoformat = inga dylika maskiner till salu. I Europa är vi ofta mer beresta och har större behov av internationell anpassning = tv-apparater och videomaskiner som kan spela upp alla möjliga format.

Vad handlar det om för videorullar? Är det familjeklenoder (hemvideo) kan det vara läge att dra över materialet till dvd. Förr eller senare måste man ändå göra en backup innan vhs-banden lägger av rent fysiskt. Dvd är ett mycket mer portabelt format.

SECAM = Something Essentially Contrary to the American Method

PAL = Perfection At Last

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 16:18

Humornivån är låg

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-15 21:05

Det är bara att gå in till närmaste tv-handlare i en större amerikansk stad (med mycket turister) och köpa en multistandard VHS spelare (PAL/NTSC/SECAM) och en multistandard TV de finns på samma ställe.

Är du i t.ex. i New York så finns det att köpa på varenda ställe som säljer elektronik runt Times Square.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-09-16 20:19

Eller så kan man be någon, typ undertecknad, som sitter med en multivideo som kan överföra åt alla håll och kanter, att överföra till NTSC för en ganska billig peng

1
Bevaka tråden