Apple har designat iPhoto bla, och sitt OS på ett eget sätt och tänkt igenom det mesta på ett eget sätt. Det är därför många Macanvändare gillar Mac OS. Det finns, tror jag, en tanke bakom varför iPhoto stängs av när man trycker på den röda knappen (till skillnad från andra program), dvs det är inte en miss vi talar om.
Varför finns det folk i alla fall som uppfattar det som ologiskt, ogenomtänkt osv? Det är inte fråga om logik. De bara inte tänker inte som Apple gör. Ska användarna behöva lära sig hur Apple har tänkt egentligen? Är inte användarvänlighet precis motsatsen? Jag tror att man ska lyssna på switchers/nya användare, det finns saker de ser som mer erfarna användare inte ser för att de är redan inskolade. Inskolningen behövs men den ska vara så kortvarig och lätt som möjligt.
Apple är bra på användarvänlighet. Kolla på iPoden. En stor del av framgången tror jag ligger i att de har lyckats sälja avancerad elektronik till massorna pga att på någon minut kan nästan vem som helst förstå den. Men detta med röda knappen tycker jag inte är lyckat (än).
Nu tror jag att det räcker för min del, har lagt för mycket tid på en diskussion kring en röd knapp.