Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömma Iphoto

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-14 22:19

Hej, jag använder mig av iphoto rätt mkt och vill därför kunna gömma iphoto genom att trycka på den röda knappen istället för att stänga programmet.

Vill att den röda knappen ska fungerar som den gör med t.ex itunes.. går detta att fixa?

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 22:23
Ursprungligen av mitra:

Hej, jag använder mig av iphoto rätt mkt och vill därför kunna gömma iphoto genom att trycka på den röda knappen istället för att stänga programmet.

Vill att den röda knappen ska fungerar som den gör med t.ex itunes.. går detta att fixa?

Hej!

Prova äpple+H för att gömma iphoto.

/JOHAN

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-14 22:31

tack, men vet att jag kan använda äpple + H, men eftersom man i nästan alla program använder sig av röda knappen så trycker jag automatiskt den när jag vill gömma iphoto och även andra program som jag egentligen inte vill avsluta..

Nu stör jag mig inte så mkt på de andra programmen mest för att dom inte tar så lång tid att öppna igen och att jag inte använder dom lika flitigt som jag gör med iphoto..
Hur som, ska försöker leta efter nån plugin eller liknande som kanske kan fixa det åt mig, men hmm känns som om det inte borde vara så svårt att bara ge den knappen i iphoto "hide" funktionen istället för close.
Hur som om nån vet nåt sätt att fixa detta på så vorde det skit bra..

Du kan använda äpple + H i alla prgram, lika bra att vänja sig vid det istället för att trycka på röda knappen

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:33

Vet ej, men jag skulle vilja veta varför Apple är inkonsekventa med detta. Vissa program avslutas med röda knappen medan i andra stängs fönstret och programmet är fortfarande på. Så var det med Garageband 1, i 2an så kommer ett fönster och frågar om man vill öppna nytt eller avsluta (det gör också iMovie och iDVD vilket jag tycker är bra)

En del windows användare stör sig på röda knappen. De tror att röda knappen = windows krysset. Det som är dåligt är att i vissa fall, som iPhoto, DVD spelaren, systeminställningar, så stämmer det.

Edit: jag jobbar i Panther fortfarande, antar att det är så i Tiger, eller har jag fel?

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-15 00:26
Ursprungligen av elsevero:

Edit: jag jobbar i Panther fortfarande, antar att det är så i Tiger, eller har jag fel?

jepp är så i tiger.
Switccha för inte så länge sen och tyckte att program inte stängde sig ordentligt var lite små jobbigt, men nu tycker jag det är en riktigt bra grej för det mesta, men som sagt riktigt jobbigt att dom har det så okonsekvet. Dom kunde gett en ett alternativ iaf, typ välja i pref för de flesta program om man vill att man ska gömma eller stänga.. men men tjapp får väl helt enkelt bara tänka på det mer ofta gällande just iphoto...

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 00:29

Apple är numera kända för att gå helt emot sina egna designprogram och ha en osalig blandning av funktioner i olika program och olika utseende (nu uppe i tre stycken) på programmen. Illa, illa.

• Medlem
  • 2005-09-15 08:28

Konsekvens för sakens egen skulle ger jag inte mycket för. Jag skulle gärna vilja se ett bra argumment för att den röda knappen inte ska avsluta iPhoto.
Vill man slippa äpple+H kan man alt-klicka på något annat program, tex det man vill gå till, eller skrivbordet. (Åstadkommer samma sak som äpple+H.)

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 08:32
Ursprungligen av Baron:

Konsekvens för sakens egen skulle ger jag inte mycket för. Jag skulle gärna vilja se ett bra argumment för att den röda knappen inte ska avsluta iPhoto.
Vill man slippa äpple+H kan man alt-klicka på något annat program, tex det man vill gå till, eller skrivbordet. (Åstadkommer samma sak som äpple+H.)

Konsekvens ger bättre användarvänlighet. Varför avslutas just iPhoto men inte iCal eller Adressbok?

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 11:58
Ursprungligen av Baron:

Jag har ingen bra argument, och även om jag hade så är det inte det jag diskuterar. Röda knappen betyder olika saker i olika program. Klart det finns andra lösningar till "problemet" men sånt här kan upplevas ogenomtänkt, speciellt för nya användare/switchers.

• Medlem
  • 2005-09-16 03:26

Program som inte kan ha olika dokument eller fönster öppna samtidigt bör avslutas vid krysstryck. Det finns ingen anledning till att det ska vara igång.

Varför många program inte gör det är kanske konstigt, men det är ändå bättre än i Windows där t ex Photoshop tvingas ha en container kring dokumenten, pga att det saknas en inbyggd hantering av dokumentstyrda applikationer i systemet. Det är ju det det handlar om egentligen. Man stänger dokument, men inte själva applikationen. Att Windows fortsätter, trots att de skulle kunna kopiera Apple, behandla varje fönster som en egen applikation är för mig ett mysterium.

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 07:37
Ursprungligen av stfm:

Program som inte kan ha olika dokument eller fönster öppna samtidigt bör avslutas vid krysstryck. Det finns ingen anledning till att det ska vara igång.

Jag tror också att det är anledningen. Men i användarens ögon, och användarvänlighetens perspektiv, tror jag det spelar mindre roll. Konsekvens är överordnat.

• Medlem
  • 2005-09-16 12:24
Ursprungligen av palb:

Jag tror också att det är anledningen. Men i användarens ögon, och användarvänlighetens perspektiv, tror jag det spelar mindre roll. Konsekvens är överordnat.

Det kan ju finnas en logik som inte baseras på att allt jämt är lika. Just nu är det tyvärr godtyckligt. Jag förstår inte riktigt varför man prompt vill "gömma" program genom att stänga dem iofs. Dessutom är det inte särskilt logiskt, eftersom ifall man tror att funktionen betyder "göm", så blir man besviken när man jobbar med dokument. Då stängs de nämligen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-16 13:02

Jag vet inte nu hur Nib filer egantligen fungerar men hittar du nib filen för fönstret ifråga kunde det gå att koppla om knappen till annat än quit funktionen. Det beror på lite hur saker och ting fungerar i Cocoa. Om programmen i OSX läser nib filerna dynamiskt och länkar dem till funktioner i programmen skull det kunna gå att mappa om den till stäng fönster istället för quit. Men det kan vara så att i iPhoto så är just stängfönster funktionen modiferad och anropar quit och då funkar det inte att pöva att hacka. Gör du detta var beredd på att behöva installerar om iPhoto eller ta en backup på programmet innan.

• Oregistrerad
  • 2005-09-16 14:12

Apple har designat iPhoto bla, och sitt OS på ett eget sätt och tänkt igenom det mesta på ett eget sätt. Det är därför många Macanvändare gillar Mac OS. Det finns, tror jag, en tanke bakom varför iPhoto stängs av när man trycker på den röda knappen (till skillnad från andra program), dvs det är inte en miss vi talar om.

Varför finns det folk i alla fall som uppfattar det som ologiskt, ogenomtänkt osv? Det är inte fråga om logik. De bara inte tänker inte som Apple gör. Ska användarna behöva lära sig hur Apple har tänkt egentligen? Är inte användarvänlighet precis motsatsen? Jag tror att man ska lyssna på switchers/nya användare, det finns saker de ser som mer erfarna användare inte ser för att de är redan inskolade. Inskolningen behövs men den ska vara så kortvarig och lätt som möjligt.

Apple är bra på användarvänlighet. Kolla på iPoden. En stor del av framgången tror jag ligger i att de har lyckats sälja avancerad elektronik till massorna pga att på någon minut kan nästan vem som helst förstå den. Men detta med röda knappen tycker jag inte är lyckat (än).

Nu tror jag att det räcker för min del, har lagt för mycket tid på en diskussion kring en röd knapp.

Det visste jag inte.. Att knapparna hade olika funktioner..
Har alltid använt fornminne H el. Q.
Det är enklare och går snabbare (speciellt om man är lite darrhänt som jag)
Man lär sig något nytt varje dag.

1
Bevaka tråden