Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur frigöra diskutrymme?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2005-09-16 23:00

Skulle vilja frigöra diskutrymme på OS 9 på min eMac. På OS X har jag bara 755 MB kvar och på OS 9 har jag 10,8 GB! Båda diskarna är på 19 GB vardera. Jag vet inte om jag vågar lägga över filer från X till 9 utan att något försvinner. Kan jag frigöra utrymme på 9 för att öka på utrymme på X?

Du lever onekligen lite farligt när det börjar närma sig slutet så där. OS X kan ställa till en hel del problem om man får helt slut på hårddisken.

En bra start är väl att du flyttar alla dina dokument och jobbfiler till skivan med mest utrymme. Håll ned kommando när du drar filen till andra disken så får du en förflyttning.

Har du några rejäla stoppklossar installerade som du inte använder? iMovie? GarageBand? iDVD?

Har du mycket musik på hårddisken? I iTunes inställningar kan du peka ut en ny mapp för musik. Skapa i så fall en mapp på den andra disken och flytta filerna dit.

Du kan även använda programmet Xupport till att flytta OS X s k "swap-filer" till den andra skivan. Det är alltså virtuellt minne som systemet skriver ner till hårddisken.

Xupport har du här:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16212

Klicka fram fliken Optimization : Virtual Memory Optimizer. Välj OS 9-disken under Swap Storage Volume. Klicka Set och sen är det nog troligen en omstart:

i OSX installeras ju en massa som man aldrig använder. Skrivardefenitioner på många hundra MB, språkfiler etc.
Skrivardefenitionerna är ju enkla att hitta och radera men går det på något ofarligt sätt att bli av med språkfilerna utan att installera om.

Har man överhuvudtaget någon nytta av andra språkfiler?

• Medlem
  • Falköping
  • 2005-09-20 15:26

Tack Anders för hjälpen. Vad jag förstår så kan jag flytta dokument och bilder till OS 9 utan att något konstigt händer när jag öppnar dem - de olika diskarna är "bara" utrymme?!
Jag har inte så mycket musik (109 MB) men en hemskans massa spel (7,3 GB) och fotografier (2,25 GB) så nu ska barnen få sätta sig och rensa, resten lägger jag över till OS 9!

Tack Örjan för hjälpen. Skrivardefinitionerna behövs väl inte antar jag. Sparade den för den skrivaren jag har nu men vad händer om jag köper en skrivare vars definitioner jag slängt? Vad gäller språkfilerna hittade jag inga när jag letade, men jag kanske letade på fel ställe (Library under User och Library under OS X).

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-20 16:26
Ursprungligen av MacAnna:

Tack Anders för hjälpen. Vad jag förstår så kan jag flytta dokument och bilder till OS 9 utan att något konstigt händer när jag öppnar dem - de olika diskarna är "bara" utrymme?!
Jag har inte så mycket musik (109 MB) men en hemskans massa spel (7,3 GB) och fotografier (2,25 GB) så nu ska barnen få sätta sig och rensa, resten lägger jag över till OS 9!

Tack Örjan för hjälpen. Skrivardefinitionerna behövs väl inte antar jag. Sparade den för den skrivaren jag har nu men vad händer om jag köper en skrivare vars definitioner jag slängt? Vad gäller språkfilerna hittade jag inga när jag letade, men jag kanske letade på fel ställe (Library under User och Library under OS X).

Om du har bilderna och musiken i iTunes och iPhoto måste du sedan också vara nogrann att du anger de nya platserna du lagt bilderna och musiken i efter att du flyttat dem. Se också till att flytta hela iPhoto-library och iTunes-library mappen så att allt följer med vid flytten.

Mitt tips är att du börjar med att flytta över alla spel till en egen mapp på MacOS 9-skivan och väntar lite med bilderna och musiken om du redan har dem upplagda i iPhoto och iTunes.

En ny, större och snabbare disk skulle väl inte heller sitta fel. Annars lär det snart bli fullt hur mycket det än städas. Kanske att originaldisken bara är på 5400 rpm? 30-40GB? Kasta sedan in den gamla hårddisken i ett externt firewirekabinett och ha som backup.

Skaffar du ny skrivare så finns alltid drivisar på nätet om de inte följer skrivaren.

1
Bevaka tråden