Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan program täcka hela skärmen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 11:25

Kanske passar det här inlägget bättre i switcher-forumet? Nåväl.

Är det bara jag som tycker bättre om när programmen på windows-manér täcker hela skärmen, d.v.s. att även om man inte har nåt fönster öppet i programmet, så ligger det en grå bakgrund som tar upp hela skärmen, och med fönster öppna ovanpå så är det den man ser bakom. I OSX ser man ett gitter av alla andra öppna program. Går detta att få till i OSX?

Den andra frågan, men den tror jag redan är besvarad tidigare: går det inte att få OSX att stänga ner programmen när man stänger fönstren?

Ja, det är bara du nämen allvarligt så vet jag faktiskt inte, varken din första eller andra fråga. Sorry. Svaret på andra frågan sklulle jag också vilja ha.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-18 11:49

funkar inte som standard, men ska tydligen finns plugins eller applescripts som ger den funktionen..
Vill själv ha den med tanke på att jag sitter på en 12 tummare och att oftast arbetar jag bara med ett fönster å då som sagt e det lite små irriterande när det e massa bakom..
Dock den funktionen jag saknar mest från windows är ordna sida vid sida, det hade varit så oerhört bra, för ibland vill jag jobba med två program samtidigt och det är banne mig osmidigt att sitta ocha nvända expose eller alt tabba..

Tryck alt + Äpple och H så gömmer man övriga program så man baraa ser skrivbordet bakom det program man jobbar i. Det brukar kännas lite mindre rörigt om man har mycket igång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-18 14:41

Man kan inte få program att avslutas när man stänger fönster, för på Mac funkar det helt enkelt inte så - ett program är inte = ett fönster. På Mac är ett program mer som en miljö. Ett program kan visa ett eller flera fönster eller inga fönster alls.

Det är bättre att vänja sig vid Macens system - det är inte så svårt. När man väl har vant sig kommer man tycka att det är mycket smidigare att man kan stänga ett fönster som man inte använder, men ändå slippa ladda om programmet nästa gång man vill använda något annat i det.
Avsluta program gör man med [wiki]cmd[/wiki]-Q - inte med ett klick i kryssrutan.

Att man vill ha en tom grå ruta som tar upp hela skärmen i onödan kan jag inte förstå ... Bättre att vänja sig vid att man kan göra flera saker samtidigt, så blir man otroligt mycket effektivare i längden. När jag använder Windows blir jag obeskrivligt frustrerad av den där grå bakgrunden - man kanske vill se tex två FileMaker-fönster och ett utforskar-fönster ibland, men det går inte, för när man klickar i ett av FileMaker-fönstrena, täcks utforskar-fönstret över med en tom grå yta som bara är meningslös ...

Kanske kan man fixa med några specialprogram så att fönsterhanteringen blir som i Windows, men då förstör man en stor del av Macupplevelsen - varför inte använda och lära sig dra nytta av den överlägsna fönsterhantering man nu har fått när man bytt till Mac?

• Oregistrerad
  • 2005-09-18 16:23
Ursprungligen av Rajje:

Att man vill ha en tom grå ruta som tar upp hela skärmen i onödan kan jag inte förstå

Rajje: I windows är det uppdelat på program och fönster, du kan välja att ha programmet maximerat över hela skärmen (grå ruta) men fönstrena från det programmet liggande ovanpå varandra, eller också de maximerade. Men du kan också välja att inte ha programmet maximerat, utan bara låta det ta upp en del av skärmen, och med fönstren maximerade i själva programmet så blir det som på mac. Jag jobbar aldrig med mer än ett program i taget (och alt-tab eller exposé är ärligt talat vädligt snabbt och smidigt när man lärt sig), så det handlar egentligen om att få arbetsro, när man sitter i photoshop så vill man ha all fokus på bilden, och då är en neutral grå bakgrund att föredra. Valmöjlighet är ordet.

Kan förstå att det där med att stänga kan vara något man lär sig, men är inte med på hur det skulle kunna vara bättre. Hur många program tar mer än nån sekund att öppna (förutom neooffice som går mot oändligheten).

edit: hur får man tillbaka fönstren efter att ha alt-kommando-h:at bort dem?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-18 16:50
Ursprungligen av råddan:

Klicka på dem i Dock.

Ursprungligen av råddan:

Redit: hur får man tillbaka fönstren efter att ha alt-kommando-h:at bort dem?

... eller cmd-tabbar och väljer program

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-09-18 17:53

nej, det enda är att windows gör det lätt att arbeta mde t.ex två, tre fyra eller fler fönster samtidigt med tanke på att man har sida vid sida funktionen.. riktigt smidigt, kan faktiskt inte förstår hur man inte implenterat en sådan funktion i os x, speciellt när man i princip ser funktionen i exposé men att man inte kan stanna,,

jaja hoppas jag hittar nåt plugin,,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-18 20:06
Ursprungligen av råddan:

Men du kan också välja att inte ha programmet maximerat, utan bara låta det ta upp en del av skärmen, och med fönstren maximerade i själva programmet så blir det som på mac.

Funkar bara i vissa program - i tex FileMaker eller Photoshop måste det vara en grå ruta som paletterna och alla öppna fönster flyter runt i. Dessutom har varje programfönster sin egen verktygs- och menyrad, vilket slösar massor med utrymme det också.

Ursprungligen av råddan:

Jag jobbar aldrig med mer än ett program i taget (och alt-tab eller exposé är ärligt talat vädligt snabbt och smidigt när man lärt sig), så det handlar egentligen om att få arbetsro, när man sitter i photoshop så vill man ha all fokus på bilden, och då är en neutral grå bakgrund att föredra. Valmöjlighet är ordet.

Att använda fler program samtidigt och utnyttja drag-n-drop är ett väldigt effektiviserande arbetssätt som man nog lär sig att använda när man har vant sig vid Mac.
Just det - valmöjlighet är bra. I Mac OS kan man ju alt-klicka på ett program, så göms alla andra - då får man det lika rent som i Windows. I Windows kan man däremot isällan få det lika smidigt som med Mac.

Ursprungligen av råddan:

Hur många program tar mer än nån sekund att öppna (förutom neooffice som går mot oändligheten).

Ganska många, speciellt när man inte har den nyaste datorn. Tex Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Pages, aMSN, Word, GarageBand, för att nämna några.
Och även om ett program öppnas ganska snabbt, är det ändå otroligt mycket smidigare slippa ladda om det hela tiden, om man vet att man kommer fortsätta använda det.

Nej, jag står fast vid att Mac OS fönsterhantering är grymt mycket bättre än Windows. Det gäller bara att förstå tankesättet och hitta de rätta knepen, så upptäcker man att Mac-sättet är väldigt mycket flexiblare, smidigare och ger så mycket mer valfrihet

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-19 11:45
Ursprungligen av råddan:

Rajje: I windows är det uppdelat på program och fönster, du kan välja att ha programmet maximerat över hela skärmen (grå ruta) men fönstrena från det programmet liggande ovanpå varandra, eller också de maximerade. Men du kan också välja att inte ha programmet maximerat, utan bara låta det ta upp en del av skärmen, och med fönstren maximerade i själva programmet så blir det som på mac. Jag jobbar aldrig med mer än ett program i taget (och alt-tab eller exposé är ärligt talat vädligt snabbt och smidigt när man lärt sig), så det handlar egentligen om att få arbetsro, när man sitter i photoshop så vill man ha all fokus på bilden, och då är en neutral grå bakgrund att föredra. Valmöjlighet är ordet.

Kan förstå att det där med att stänga kan vara något man lär sig, men är inte med på hur det skulle kunna vara bättre. Hur många program tar mer än nån sekund att öppna (förutom neooffice som går mot oändligheten).

Just i Photoshop och illustrator kan man få till den gråa bakgrunden om man vill kolla i Tools paletten längst ner.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 19:00
Ursprungligen av juanito:

Just i Photoshop och illustrator kan man få till den gråa bakgrunden om man vill kolla i Tools paletten längst ner.

eller genom att trycka på F. det är nog min favorit-knapp i photoshop

• Oregistrerad
  • 2005-09-18 14:59

testa LiteSwitch, det gör att man automatiskt kan gömma programmen man inte vill jobba i

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14857

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 11:11

okej, smaken är som baken. förhoppningsvis vänjer man väl sig, frågan gällde mest om nån visste nåt sätt att få till det på det här (eventuellt sämre) sättet, med de gråa rutorna. tack för gömma-fönster-tipset, det var bra.

1
Bevaka tråden