- Gäst
- Oregistrerad ●
Är det så att Os X versionen av "Alt-Tab" fungerar på annorlunda sätt än Windows?
Jag vill att ett program som är minimerat/gömt, och/eller har fönster som är minimerade dyker upp när jag väljer det programmet i Alt-Tab.
Tänk Er safari med en massa fönster, jag minimerar det för att titta på ett program som ligger bakom, nu vill jag ha upp det igen, Alt-Tab = ingenting händer då det är minimerat.
Några tips till alternativ ? Ska man köra Kringa-Alt-Tab eller något annat puckat ?
Jag gömmer program istället för att minimera dem, då är det bara att tabba tillbaka.
Varför använder du inte Exposé?
För:
* Det tar längre tid att välja program, först F9, hitta rätt program, trycka på enter, få fram programmet. Med ALT-Tab växlar jag genom att bara använda en kombination
* Jag har en Mac-Mini, och innan den fattar att den ska rendera bilden har jag skaffat en ny kopp kaffe
* Jag har en Mac-Mini, och innan den fattar att den ska rendera bilden har jag skaffat en ny kopp kaffe
Din Mac mini är ovanligt seg isåfall, nu är förstås min överklockad till 1.5GHz men den kör igång exposé ögonblickligen om jag trycker på F9...
Just nu hade jag 8 olika fönster uppe och det var inga problem alls förutom att det kanske hackar lite...
Jag kör samma konfig, och instämmer till hundra procent. Att äpple-tabba har jag nästan helt slutat med.
Jag använder kommando-tabb för att växla program och Exposé för att växla fönster i ett program, tycker jag fungerar bra. Kommando-tabb är svårslaget i snabbhet när det gäller att växla fram och tillbaka med två program ofta (t.ex. när jag växlar fram och tillbaka mellan Firefox (som jag använder för 99mac) och Safari (som jag använder för att surfa fram sidor att skriva om)).
Kommando-tabb är svårslaget i snabbhet när det gäller att växla fram och tillbaka med två program ofta (t.ex. när jag växlar fram och tillbaka mellan Firefox (som jag använder för 99mac) och Safari (som jag använder för att surfa fram sidor att skriva om)).
Brukar också använda mig av kommando-tab för att växla mellan program.
Men idag upptäckte jag att man kan använda Exposé F9 och sedan tab för att växla mellan programmen och när man hittat programmet man vill jobba i trycka på enter. Kanske inte lika snabbt som kommando-tab men klart flashigare.
Kan du förklara ?
Givetvis. Jag citerade memark.
Jag har lagt mina exposéer på ctrl-, cmd- och alt-högerklick. Hur smidigt som helst!
Det vill säga, i Systeminställningar kan man välja vilka tangentbordskommandon som aktiverar Exposés funktioner. Jag (vi) har där valt att istället för att aktivera de tre funktionerna med F9, F10 och F11; bundit om dem till Ctrl-högerklick, Alt-högerklick och Cmd-högerklick.
För mig fungerar det så bra och så snabbt att jag mycket sällan mimimerar fönster eller använder Cmd-Tab (och slipper därmed det mycket irriterande problemet med att minimerade fönster inte kommer upp när man väljer dem).
Tips! ÄPPLE-TAB – Visar vilka program som är igång, här kan du också trycka på "H" med en ikon markerad för att gömma programmet, eller Q för att avsluta det.
Eh... hur gör du detta? Håller nere cmd och tabbar fram till rätt program, trycker sedan H? Inget händer hos mig.
Eh... hur gör du detta? Håller nere cmd och tabbar fram till rätt program, trycker sedan H? Inget händer hos mig.
Du behöver inte tabba. Håll ned Kommando och leta på programikonen med musen istället. Då är det även lättare att hitta H-tangenten.
Tryck ned Kommando-Tab en gång, flytta till en ikon med musen, tryck ned H, flytta vidare med musen och upprepa. Funkade på alla program jag testade med här, även program utan inbyggd kringla-H. InDesign t ex gömde sig lika fint trots avsaknad av detta.
Du behöver inte tabba. Håll ned Kommando och leta på programikonen med musen istället. Då är det även lättare att hitta H-tangenten.
Tryck ned Kommando-Tab en gång, flytta till en ikon med musen, tryck ned H, flytta vidare med musen och upprepa. Funkade på alla program jag testade med här, även program utan inbyggd kringla-H. InDesign t ex gömde sig lika fint trots avsaknad av detta.
Kom just på varför det inte funkar för mig. Alt-tab-fönstret respekterar inte om man använder en annan keylayout. Trycker jag motsvarande qwerty-H fungerar det. Dåligt.
Nej verkligen inte! Använd fliksurfningen, totalt beroendeframkallande.
Absolut, det gör jag också.
Ett Safari fönster med flikar för min sajt, admin-sajten, annons-systemet, och phpmyadmin
Ett Safari fönster med flikar för di.se, idg.se, några rss strömmar osv
Ett Safari fönster för privatsurf, aftonbladet, communitys osv.
Det är ordning på torpet
Kör med [Exposé-F9] på en specialknapp på min logitech-mus och [ALT+klick] på när jag klickar på scroll-hjulet, för att snabbt gömma ett program. När jag inte har extern mus tillkopplad använder jag övre högra hörnet för [Exposé-F9]...
Hm, mer än en månad senare kommer jag in... jo, problem med Kommando-Alt som ibland inte vill växla till det markerade programmet (ikonen). Det konstiga är att det inte händer jämt och inte med alla program. iTunes, Finder ville inte komma upp förrän man har tabbat sig till dem för andra gången - scenario:
Jag har öppnat ett Finderfönster, iTunes, Gyaz Mail, iCal och Safari.
Jag trycker på Kommando och Tab - alla program radas upp men iTunes och Finder vill inte komma upp när jag släpper Alt-tangenten. Gyaz Mail, iCal och Safari lyder.
Viktigt-om jag fortsätter hålla Kommandotangenten nedtryckt och kör en "omgång" till så kommer både Finder och iTunes upp. Man måste alltså köra och släppa Alt-tangenten _två_ gånger på samma ikon för att programmet ska komma upp.
Detta hände fler gånger, senast ett litet tag innan jag fick den "bruna skärmen av döden" i min PB15. Restart, OK
Edit 051227:
Nu har Powerboken kört lugnt och fint i ett tag utan den bruna skärmen "of death" så jag antar att systemet är stabilt. Hm, en anledning till att köra riktiga backups... OK, illbaks till ämnet - Kommando/Tab växlar mellan alla program fint men Finderfönstret måste kallas två gånger (läs ovan)
God fortsättning.