Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera med vilken codec?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-22 09:08
Ursprungligen av Stefan Aronnsson:

Aha, men problemet jag har haft med moviegate är att jag inte kan trycka på någon annan knapp än "donate"... får prova igen.

När du lagt in filmen tryck på Add som ligger direkt under Choose knapparna så får du upp lite mer val.

Ursprungligen av Kentor:

När du lagt in filmen tryck på Add som ligger direkt under Choose knapparna så får du upp lite mer val.

Hehe.Perfa. Jag upptäckte det. Men jag har fortfarande problem. När jag lagt in filmen, satt ut nya chapter markers etc. och ska trycka på 'start' så får jag upp följande felmeddelande: "Video encoding failed. File not found." Mycket irriterande. Syftar den på några mencoder eller nånting? Jag har dock installerat dem, vilket borde vara konstigt.

Om jag öppar konsollen (vilket är ett val i felrutan som kommer upp) så står detta:

"2005-09-22 09:46:31.796 MovieGate[3389] VideoEncodingCompleted : failed, /Volumes/LACIE 1/video_exports/track-1.m2v file not found"

Det vore ju konstigt om den säger att den saknar en fil som den väl ska göra i processen som jag faktiskt satt igång.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-22 09:57

Hehe.Perfa. Jag upptäckte det. Men jag har fortfarande problem. När jag lagt in filmen, satt ut nya chapter markers etc. och ska trycka på 'start' så får jag upp följande felmeddelande: "Video encoding failed. File not found." Mycket irriterande. Syftar den på några mencoder eller nånting? Jag har dock installerat dem, vilket borde vara konstigt.

Vad för slags "videofil" är det? berätta exakt hur du "skapat" den så ska jag försöka återskapa felet om möjligt. Vad händer om du slänger in en "vanlig" .mov fil t.ex en trailer från Apples QuickTime Apples Trailer sida?

Det är alltså en fil jag exporterat från FCP. "Export Quicktime movie", self-contained. Ska prova med en trailer.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-22 10:22

Om du har fått Trailern att funka? är jag ganska säker på att i ditt FCP projekt har du använt inte bara DV material utan också någon bild/ljud som inte stöds av MovieGate, då blir det till att exportera först som self contained.

Har provat med alla möjliga format nu och jag får samma fel. Skumt.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-22 10:25

Har provat med alla möjliga format nu och jag får samma fel. Skumt.

Ja då har du inte fått MovieGate installerat rätt, har nog inga tips mer än att ominstallera.

Ursprungligen av Kentor:

Ja då har du inte fått MovieGate installerat rätt, har nog inga tips mer än att ominstallera.

Faktum är att jag redan provat det, men jag försöker väl rensa igen då. Tack!

Nu har jag faktiskt fått igång det! Rullar på 16% just nu. Bara att hoppas att det funkar som det ska nu då! Tack för all hjälp!

Edit: 5 timmar senare står den på 63%. :eek: Undrar om jag aldrig klickade av att den skulle decode:a med mplayer.

Avbröt och provade utan mplayer-decodningen men då fick jag samma felmeddelande som tidigare.

Senast redigerat 2005-09-22 17:29

Ok. Jag har fortfarande några frågetecken jag skulle vilja räta ut. När jag kört Quicktime-filen genom Moviegaten så får jag fyra st. filer, dessa heter; track-1.ac3, track-1.m2v, track-1.mpg, track-1.wav. Hur sjutton gör jag en DVD av dessa filer? Uppenbarligen kunde man inte dra in dem i ett DVD-video-projekt i Nero. Jag trodde ju jag skulle skapa Video_ts-filer med moviegate.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-24 00:11

Fick du inte en mapp också som heter MY_DVD? "om du nu inte ändrat namnet" däri ligger VIDEO_TS mappen.

Det har du rätt i. Hehe, tack.

Har bränt ut DVD:n jag skapade med MovieGate och vad jag ser så blev det inte alls lika bra flyt i bilderna som när jag skapade en video_ts med ffmpegX. Det hackar vid panoreringar osv. Så blev det inte med ffmpegX. Men men, ett steg närmare nu iaf.

Senast redigerat 2005-09-24 13:29
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-15 11:32

Är den här tråden lämplig som "klibbig"? Är informationen up-to-date?

• Medlem
  • Oslo
  • 2009-02-15 20:08

Ja och ne!j ffmpeg informationen är fortfarande up to date, dock så har Movie Gate vuxit och är ett shareware program som kostar 20 USD. länken funkar ej.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-16 20:59

Har det inte hänt något på codec-fronten på fem år?

Hej. Jag levererar material till Tv 4 lokalt och har alltid levererat med codec JPEGB motion. Nu sedan uppgraderingen till Lion så har jag strul med QT och behöver använda ny codec. TV säger att jag kan använda i stort sett vilken som helst. Sist levererade jag H.264 men tycker att den komprimerar ner filmen så att den blir matt och platt. Jag renderar ut från premiere CS5.5. Förslag på annan codec önskas.
(Uh det var en gammal tråd det här)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 13:26

Kan du leverera "vad som helst" så kör Uncompressed 8- / 10-bit eller ProRes 422 HQ i en QuickTime container.

Photo JPEG eller Animaton kan fungera bra men det finns en risk i att gå över till en RGB-codec.

Jag kan tänka mig denna tråd är en blandning av up-to-date och out-of-date info.

EDIT: Jag tror man numer kan leverera via Adtoox till TV4 Lokalt. Det är förstås en smart väg att gå också.

Senast redigerat 2012-02-07 14:02
Bevaka tråden