Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafik från från Motion till Final Cut Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-22 11:19

Sitter och gör grafik i Motion som ser kalasbra ut. Anänder preset "DV-PAL" då jag tänker att det borde vara bra när jag sen skall klippa ihop grafik med DV-bilder i FCP 4.5. När jag gör en export (från Motion) med "current settings" ser resultatet inte alls lika bra ut längre... Randigt och "oskarpt". Dessutom blir bakgrunden svart i stället för genomskinlig..
Provar med "animation" codec och då funkar det det fint när jag tittar via QT. Prolemet är bara att när jag sen importerar denna fil till FCP och DV-PAL-codec försvinner stinget igen. Tänker jag helt fel... hur ser egentligen arbetsgången ut för att få till en "krispig" grafik med bibehållen alphakanal? Om någon vet så tas tips tacksamt emot.

Jag gör så att jag "spara som" så att jag får ett motiondokument och sen importerar jag det dokumentet i FCP. Då slipper du göra export från motion och kan lät ändra dokumentet igen i motion och sen ta reconnect i FCP.

Fördelen med dett är att du får med alla "lager" in i fcp.

Intressant tips det martinwenn skrev.

Angående suddighet och randighet efter exporten; Jag har uppmärksammat att Motion inte är så bra på att krympa exempelvis bilder genom att man skalar ner dem, utan det bästa är att hantera materialet i så nära "rätt" upplösning från början för att undvika detta.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-22 14:46

Tack för tipset. Har inte ens tänkt tanken att man skulle kunna importera Motionprojekt direkt in i FCP..! Men det funkar ju lysande. Härligt med folk som vet!

samma med PSD dokument där får man också med sig sina lager.
fast det visste ni säkert

En fråga, kan man göra detta i FCE HD med på något vis? Jag funderar på att skaffa motion 2 men har absolut inte råd att skaffa FCP med Så kan FCE HD och Motion jobba med varandra vore det fin fint..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 23:33

FCE HD kan jobba med Motion 2, ja. Dock behöver du NOG exportera en QuickTime DV-fil från det senare för att FCE HD ska hantera motion-filerna. Men det kanske går med "döpa om motion-projekt" lösningen (dvs. lägga till ".mov" till ett motionprojekt så ses det som en QT-fil). Det funkar för FCP och AE i vart fall.

Vad gäller "krispighet" så kommer DV i regel alltid förstöra ditt material. Du går ner i för upplösning och får en bild som är komprimerad 5:1. Så ja, det kommer se "luddigare, suddigare och blockigare" ut. DV stödjer heller ingen alpha, då får du köra med en högre codec än så (Animation ex).

Om det blir bättre eller sämre att köra:

Motion-app -> DV-fil -> FCP
Motion-app -> Motion-fil -> FCP (renderas till DV)

Vet jag inte. BORDE inte göra någon skillnad. För att få krispighet bör du köra med ett bättre format än DV, ex DV50 eller okomprimerat. Ställer dock mkt högre krav på dina diskar.

Sen bör det tilläggas att preview-läget i FCP ger inte en rättvis bild på hur det kommer se ut då du exporterar tillbaka till band.
I mitt senaste projekt importerade jag in två flash-filmer, och det såg för taskigt ut i preview. Men när jag exporterade den färdiga filmen till kameran, och senare till DVD så ser det faktiskt helt ok ut, med tanke på att det är flash genom FCP

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 12:37

Tja, kör du FCP ut på TV/ref-monitor så vet du precis hur det kommer se ut när det hela är klart. Men sitter du och kör endbart mot canvasen i FCP så får du en missvisande bild.

1
Bevaka tråden