Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra "vad-som-helst" till mpg?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-13 16:51

Jag har på 99mac och ffmpegX's sida sökt och läst, sökt igen och läst ännu mer. Hittar dock ej ett begripligt svar.

Frågor
– Jag har en .dv-film som jag vill lägga på en hemsida som mpeg (som verkar vara ”standard”). Hur gör jag?
– Finns det något enklare program än ffmpegX?

Problem
ffmpgX verkar vara vad alla förordar, men jag får fasen inte till det. I ffmpgX kan jag välja fyra olika mpeg-alternativ, men inte ett enda funkar. Tre av alternativen genererar följande fel vid försök till uppspelning:
"Varning
QuickTime kan inte öppna filen: "blablabla"
filen är inte i ett format Som QuickTime kan använda
(-2048)"

Det fjärde alternativet – MPEG2 [.MPG] (ffmpeg) – ger en fil som slutar med ändelsen "ff.mpv". Den verkar dessutom bara vilja spelas upp i VLC. Utan ljud dessutom (eftersom ljudet exporterats som en separat fil).

Dessutom
Jag har tillgång även till QT Pro.

I iLife har du ju iMovie. I den kan man ju spara i diverse olika format och kvalitéer. Finns under "Dela ut" i nån meny om jag inte missminner mig.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-13 17:08
Ursprungligen av Jani Uutela:

I iLife har du ju iMovie. I den kan man ju spara i diverse olika format och kvalitéer. Finns under "Dela ut" i nån meny om jag inte missminner mig.

Jag har iMovie 3.0.3 och kan exportera för webb. Men då inte som .mpeg.

Ok. Men AVI är väl också rätt vanligt på nätet som också dom flesta spelarna klarar av.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-13 17:21

Även för oss med Mac? (utan att behöva installera en massa extra codecs o sånt)

Det finns ju iaf i iMovie 5.0 en vanlig AVI komprimering och en DivX-AVI komprimering. Förmodar att man åtminståne slipper DivX-Codecs med den "vanliga" AVI exporten. Sen hur det egentligen ligger till vet jag inte.

I värsta fall kan du väl komprimera till QT-format (mov), då kan ändå majoriteten se det formatet utan problem.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-13 19:38

Okej Jani.

Jag tror jag får hålla mig till mov-formatet så här långt.

Tack för hjälpen.

Hittade ett "MOV till MPEG" program på Versiontracker. Har inte provat den själv ännu.

Länk till programmet

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-13 23:04

Wow, liksom.
Den ska jag kolla på imorgon på jobbet. Det första jag gör (efter kaffet).

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-14 10:53

Jo, någ blev det mpeg alltid. Men tyvärr lblev filen för tung.
Nåja, jag gräver vidare.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-14 12:16

Jag tror att programmet iVCD gör det du söker. Men tyvärr så kostar det pengar, men det är väldigt lätt att använda och det blir MPEG-filer som fungerar överallt.

Det finns ett litet program som heter MMT-EZ som är gratis. Det konverterar både till MPEG1 och MPEG2 och är löjligt enkelt att använda. Sök på Google.

Konstigt dock att du inte får till det med ffmpegX, för det tycker jag funkar suveränt och har många inställningsmöjligheter. Ibland funkar det inte att släppa filen i fönstret; då får man öppna den inifrån ffmpegX. Har du prövat det?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-14 22:15
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag tror att programmet iVCD gör det du söker. Men tyvärr så kostar det pengar, men det är väldigt lätt att använda och det blir MPEG-filer som fungerar överallt.

Denna ska jag titta på.

Ursprungligen av Satyricon:

Det finns ett litet program som heter MMT-EZ som är gratis. Det konverterar både till MPEG1 och MPEG2 och är löjligt enkelt att använda. Sök på Google.

Det ska jag göra, tack.

Ursprungligen av Satyricon:

Konstigt dock att du inte får till det med ffmpegX, för det tycker jag funkar suveränt och har många inställningsmöjligheter. Ibland funkar det inte att släppa filen i fönstret; då får man öppna den inifrån ffmpegX. Har du prövat det?

Ja, så långt är allt bra. Det är de färdiga filerna som inte går att spela upp (se första inlägget).

Tack för alla tips!
Jag lovar att återkomma med resultatet, troligen under nästa vecka. (Hemma och hostar nu )

Jag använder compression master... klockrent program men kostar ju en liten slant.
Ett svenskt företag som heter popwire som har gjort det.. har jag för mig.

1
Bevaka tråden