Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa funktionsadress av typen alla@domän.se

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jepp, hur gör man det enklast i Mac OS X Server (10.3.9)?

Att göra maillista är ju inte samma sak, och det verkar inte finnas ett enkelt uppenbart sätt att t.ex göra alias. Hur är det egentligen tänkt att man skall göra?

Jag vill helt enkelt ta ett dussin konton så att de får posten som adresseras till alla@domän.

//Mikael

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-22 09:06

Det är inte speciellt svårt, men det finns inte stöd i de grafiska verktygen för det. Jag förklarar:

• Skapa en ny användare som har ett kortnamn som motsvarar adressen du vill använda. Jag har en som heter "info".
• Se till att den användaren har en hemmapp angiven. Min ligger i /Users/mailusers/info.
• Poppa igång terminalen och ta dig in nämnd hemmapp.
• Skapa en textfil som heter ".forward" (obs punk i början på namnet) där du lägger alla användare/adresser som mejlen ska vidarebefordras till. Kom ihåg radbrytning efter varje adress.
• Klart.

Tack Kalle,

Precis så gjorde jag till slut.

Men det är ju väldigt B att göra så. Det borde gå att t.ex skapa en grupp med de användare man vill ha med och adressera till gruppen (på något vänster). Inte är det någon särskilt unik åtgärd att göra funktions- eller gruppadresser.

//Mikael

Det kanske mest korrekta sättet att göra gruppmails-adresser är att använda "postfix style aliases" så som dokumentationen beskriver (sid 42):
http://images.apple.com/server/pdfs/Mail_Service_v10.4.pdf

Om man är lite finurlig kan man scripta upp skapandet av gruppmails-alias. Jag gjorde ett sådant script för en kunds räkning för ett tag sedan. Scriptet läser alla OD-grupper med id-nummer inom ett visst intervall (man kanske inte vill att alla grupper automatiskt skall bli mailgrupper?) och skapar sedan en postfix alias fil. Scriptet kan enkelt schemaläggas att köras regelbundet.

1
Bevaka tråden