Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vet du nån som switchat tack vara Mac mini?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 19:35

Jag själv ska byta ifrån Pc till Mac. Har aldrig haft en Mac innan men har blivit väldigt sugen på en Mac Mini.

Japp, visst har man switchat

Vi bytte från PC till Macmini efter ett besök hos Macforum i GBG. Vi föll för designen och smidigheten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-18 16:21

Switcher tack vare min mor ...

Efter flera goda råd i forumen här så köpte jag en Macmini till min mor som är 70 år. Anledningen till att jag köpte den var att jag och min familj kommer att flytta utomlands och vi tyckte då att det skulle vara trevligt att barne och vi skall kunna kommunicera med farmor via datorn - mail och ip telefoni. I övrigt så använder hon bara datorn för att skriva lite, surfa och för att lägga in sina bilder från digitalkameran. Allt detta gjorde att en mini kändes helt rätt både vad gällde pris, prestanda och interface.

En mini inköptes från Macoteket och en skärm från Elgiganten. Jag har aldrig använt mig av en mac innan så det var med stor spänning som förpackningar bröts och grejer kopplades ihop. Måste säga att det var en fröjd att sätta upp det hela. Allt var så snyggt - cleant - och allt funkade från första början. Det enda som jag fick strul med var att komma in på det trådlösa nätverket. Apple har 40 alt 128 bitars kryptering, medan Windows verkar ha 64 alt 128 bitars. Innan jag kom på att jag måste ändra wepkoden från 64 till 128 så tog det viss tid.....

Efter att ha installerat Skype och Yahoo Messenger (det enda som vad jag vet funkar för att kunna köra webcam mellan mac och pc så tog jag med grejerna till min mor för att visa henne hur allt fungerar. Hennes omedelbara reaktion var att allt verkade så mycker enklare än windows. Klart tydligare vart man skall klicka etc. Det enda problemet vari apple musen - vacker att se på men inte särskilt användarvänlig, åtminstonde inte om man har kommit lite upp i åren. Vid ett flertal tillfällen så har min mor ringt och berättat att flera ikoner i dockan har försvunnit. Vad som skett är att hon har klickat på t.ex. safari ikonen och sedan inte lyft upp handen utan låtit den vila på musen. Resultatet har då blivit att hon för ikonen utanför dockan och poff så försvinner i ett moln. Vad jag vet så finns det inte ngt sätt att låsa ikonerna i dockan - eller ...? Det andra är att med skumma ögonen försöka placera muspilen på scrollranden för att komma upp/ner på en sida..... ett scroll hjul är klart bättre. En annan mus är naturligtvis lösningen men ändå...

Nåväl, jag är nu själv på väg att gå över till den andra sidan. Då vi flyttar utomlands behöver vi köpa en dator till och det blir självklart en Mac. Hade siktat in mig på en Imac 20 tum men så kom detta med Intel. Tänkte då först köpa en mini 1,42 med 1 gig ram som dotter skulle få ta över när Intelburkarna kommer. Insåg sedan att man för samma pris fick en imac 17 tum. Jag har precis kollat med Mcoteket om de kan sälja en till mig tax free och det kunde de!

Aldrin

Hej!
Har haft PC sedan 1992, och bytte till Mac för 3 v sedan tack vare Mac minin.De flesta i min omgivning fattar inte varför. Bytte mest för att jag vill ha en tyst och liten dator som förhoppningsvis inte drabbas av virus så lätt. Men enligt mina bekanta är dessa 3 argument inget att komma med, de påstår att det finns små PC som är tysta, och med ett bra virusskydd så är det lugnt. Jag har dock aldrig sett någon sådan PC ute i handeln, och orkade inte leta efter en sådan heller.
/Anders

AMD har visserligen utvecklat något de kallar för 'The Personal Internet Communicator' som kör Windows CE. Läs på http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_12264_12262,00.html. Ful som stryk men en liten PC kan man väl nästan säga att det är? Minin spelar emellertid i en helt annan division och det är en sådan vi ska ha om morsan får bestämma!

Tjena,,,

,,,har haft pc i alla år men har tröttnat på alla säkerhetsuppdateringar, virus o allt annat som strular på windows plattan,,, så efter en tids fundering och lite läsning på nätet och kolla med mac polare så,,, ,,,på en businesstrip till NY den 10 aug inhandlades en mac mini (den sk superDrive på 512 mb)på Apple Store i SOHO,,,

,,,kan inte säga annat än att jag e supernöjd,,, minin kostade bara totalt ca 5700 kr (699 USD + NY skatten),,, den ligger ju på ca 7200 kr i sverige:(

(PS... jag använder pcn ca 1% efter jag köpt minin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 14:11
Ursprungligen av thomasnetboy:

kan inte säga annat än att jag e supernöjd

Kul att höra! Välkommen till den ljusa sidan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 09:58

Blev nyfiken på mac när ja såg exets brorsas pb 17" för ca 2 år sen.
Har velat ha en sån sedan dess, men min ekonomi tillåter inte det tyvär
Men igår kom switchningen, eller iaf bröt jag isen. Inhandlade nya mac minin med superdrive. helt galet snygg och tyst. Nu är ju allt helt nytt för mig, med OSX, men ser fram emot många timmar framför de, när tjejen reser bort på tisdag Är så otroligt trött på Windows XP och alla virus och spionprogram som man måste rensa bort iaf en gång / månad. Nu kommer PCn endast nyttjas för spel iaf under en lång period
Ser fram emot en skön tid i höst mörkret nu, framför min söta lilla tysta mini

edit: nu när polarna ser den, och får pilla lite i osx, kan kanske tom någon där, bli sugen
Har ingen mac kompis förövrigt

Senast redigerat 2005-09-01 10:46
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-15 20:06

Nu har jag efter mycket vånda beställt en Mini.
Tycker jag inte om MacOSX så kan jag alltid installera OpenBSD, eller en lämplig Linux.

Inte för att jag kört Windows om jag kunnat undvika det tidigare. (Mina övriga datorer kör Linux)
Men nu kanske jag kan klassas som en switcher.

Har köpt min mini mac nu! (oki någon vecka sen men ändå...). Var dum nog att köpa en pentium 4 3ghz.are för lite mer än ett år sen. Har hatat den sen dess, kände ju mac väl då jag innan har kört med mac sen 1994, från OS 7.5.

Såg och tyckte om mac mini från att den lanserades men kopplade inte (trög som jag är...) inte föräns för några veckor sen att jag nästan kan få mer för min PC än vad det kostar att köpa en mac mini... Självklart switchade jag så fort jag hittade en ok begangnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 21:20

Tjena! Mac användare sedan en vecka tillbaka och den står fortfarande på skrivbordet,,,, Jag är en extrem Wdoze nörd,men jag ville ha ngt virusfritt att labba med.Labbandet är över och den huvudsakliga datorhanteringen är nu överflyttad till min lilla Mini-Mac,med MKT gott resultat.Lite småskit som total nätverkskompabilitet återstår men det lär nog ge sig.En total switcher blir jag aldrig (då jag är en notorisk gamer)men en mkt nöjd combo är jag helt klart!
//Björn

Väntar på min mini som borde komma imorgon. Jag är himla trött på PC och har stora förväntningar på min nya läckra designade mini...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-22 22:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 23:04

Detta hade jag/vi andra nya gärna sett i förra bumpen, trodde inte det skulle hända, iaf på ca ett halvår
Just hårddisken och superdriven, hade inte vart fel med snabbare. Hade 16x i min gamla PC, hoppa från 16 till 4 va inte lika skojj :eek:
De andra kvittar imo.

processoruppgraderingarna blir inte stora om det där stämmer, och man behöver ju inte direkt ångra om man beställt en mini innan dessa kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 14:28

Var tydligen en på macrumors forumet, som fått den nya uppgraderingen.
5400 varvs hd, snabbare blåtand, processor 1.5ghz och 64mb grafik minne.

Wow, det där var ett gäng det, du har jobbat hårt, tobiwan

Ursprungligen av Adrian B:

Wow, det där var ett gäng det, du har jobbat hårt, tobiwan

Jupp! Man gör vad man kan för att hjälpa sina kompisar att få det bättre!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-06 17:14

Jag switchar nu inom någon vecka. Har kört PC i många år och har beställt en mini nu, ska bli spännande.

Jag har en kompis som kört PC hela livet, pluggar till dataingenjör, som nu köpt en PowerBook 12" för att kunna leka lite med Mac OS X.

Bevaka tråden