Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej mata ut CD (Dual 1.42)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-22 18:20

Jag sitter med en Dual 1.42 GHz med system OS X 10.2.6 som fungerar klockrent.

Jag har förutom den ordinarie DVD-brännaren även stoppat i en riktigt snabb CD-brännare bakom den lediga luckan. So far so good. Inga problem.

Utom nu helt plötsligt. Som en blixt från klar himmel. Om jag har en CD i datorn. Spelar ingen roll i vilken av enheterna. Som jag inte använt på ett par minuter. Så att den typ spinner ner och stannar, om den nu gör det. I alla fall, när jag inte använt skivan på kanske 10 minuter så kan jag inte komma åt den längre. Skivan ligger kvar på skrivbordet men dubbelklickar jag på den så dyker bara bodbollen upp och finder slutar svara. Ända sättet att få ut skivan verkar vara att starta om datorn, genom att hålla inne startknappen ett par sekunder så att hela skiten slocknar. :eek: En vanlig omstart funkar ej då badbollen aldrig försvinner.

Försöker jag komma åt skivan från typ Photoshop eller så så kommer badbollen även där och så slutar Photoshop svara. Toast likadant, även systeminformation och alla andra program också för den delen.

Stoppar jag i en CD, använder den och sedan matar ut den direkt så är det inga problem. Problemen uppstår alltså när jag lämnar en CD-kvar i maskinen. Musik eller data spelar ingen roll.

Det jag har gjort med datorn den senaste tiden är att installera FTP-servern CrushFTP då den inbyggda servern i systemet suger. Jag har även aktiverat brandväggen där jag öppnat portarna för FTP (PASV).

Jag vet inte om detta påverkar CD användningen, borde ju inte göra det men det är det ända jag kommit på att jag gjort den senaste tiden.

Förutom att uppgradera iTunes och QuickTime till de senaste versionerna också.

Någon som har något förslag på hur man kan rätta till detta?

• Medlem
  • 2003-06-22 18:36

Jag vet inte vad problemet beror på, men vissa liknande saker kan lösas genom att köra reparering av rättigheter. Ladda ned Cocktail från versiontracker.

Testa också att stänga av funktionen att enheter dyker upp på skrivbordet, och se ifall det hjälper. Det finns ett i mina ögon oheligt förbund mellan Dock, Finder och skrivbordet, som kan resultera i att samtliga slutar svara.

Vissa säger också att program från Unsanity (haxies) kan ställa till problem. Jag tycker att fördelarna med deras hack överväger nackdelarna, men testa att stänga av dem om du har någon.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-23 01:08

Nej, tyvärr det gjorde ingen skillnad. Så fort en CD spunnit ner så vägrar datorn läsa på den igen.

Så fort något program försöker accessa CDn så slutar programmet svara. Högst irriterande.:mad:

Har du ställt in rätt "Master" och "Slave" på enheterna?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-23 09:40

Ja det har jag gjort.:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Spooky
Ja det har jag gjort.:(

Bombis?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-23 09:46

Ja, den har ju fungerat skitbra i flera månader. Nu helt plötsligt är den knäpp. Jag kan läsa och skriva på den utan problem. Det är bara när den stått still ett par minuter som den bråkar. Jag hade den i en annan dator innan där den fungerade friktionsfritt. Men jag ska stänga av datorn och kolla för säkerhets skull. Men jag utgår ifrån att det är korrekt.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-23 12:23

Nu har jag strappat om den från Cabel Select till Slave. Men det funkar precis lika kasst. Nu försvann iof CDn från skrivbordet (tillfällighet?) men inte fasen öppnades luckan inte.

Kan det finnas ett samband med multisession skivor? Kan det vara så att OS X inte fixar icke stängda skivor? Ska nog ta och kolla det också.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-06-23 12:56

Det spelar tydligen ingen roll vad de är för skiva. Har den en gång spunnit ner vägrar den spinna upp igen.

• Oregistrerad
  • 2003-06-23 18:48

Kan ju vara värt att kolla om det finns någon firmware uppgradering till spelaren. Kolla vilken version den är på och vem tillverkaren är.
Jag hade en Philips spelare i min dual 1.25 G4 som spökade och plötsligt spann ner i tid och otid och speciellt när när jag brände skivor. Funkade bra under 9.1 men under 9.2.2 och X blev det bara problem.
Efter att jag uppdaterat firmware från A4.2 till N7 fungerade plötsligt allt väl igen under både X och 9.2.2.

Kruxet var att jag var tvungen att ta ur spelaren och sätta in den i en PC för Philips hade endast firmware uppgraderingar för PC. Pratade med Apple's feedback avdelning och de lovade att ta en titt på det men har inte sett någonting än.

Äntligen en som har EXAKT samma problem som jag har!!!

Enda svaret jag har sett överallt annars är "starta om med bla-bla-bla intryckt så får du ut den"... Problemet är ju sen att man måste starta om burken flera gånger om dan om man glömmer att ta ut cd/dvd direkt man använt den. Hoppas iallafall att problemet löses om man formaterar om burken helt o hållet. Ska i o för sig sälja burken snart, men vill ändå ha den i topptrim.

Har G4 800 MHz, OSX 10.3.9, Pioneer DVD-RW DVR-106D (insatt för typ 1,5 år sen, men har funkat problemfritt i över ett år. Minns ej heller om jag installerat nåt särskilt när den började strula.
Har provat allt möjligt utan resultat. Borde nästan vara firmware som är problemet, får väl trixa mer med det, hittade nån Mac firmware men vet inte hur pass bra det egentligen funkade. Hittade den på www.rpc1.org om någon har en annan länk vore det schysst att ha den.

Har Spooky löst problemet?

Oj! nu ser jag att tråden skrevs 2003... hehe. Då får vi hoppas på att Spooky löst problemet
Om det är fler som har samma problem så skriv nåt. Detta är iallafall enda exakta beskrivningen av "kan ej mata ut CD" som jag har hittat på nätet som passar mitt problem.

1
Bevaka tråden