Jag sitter med en Dual 1.42 GHz med system OS X 10.2.6 som fungerar klockrent.
Jag har förutom den ordinarie DVD-brännaren även stoppat i en riktigt snabb CD-brännare bakom den lediga luckan. So far so good. Inga problem.
Utom nu helt plötsligt. Som en blixt från klar himmel. Om jag har en CD i datorn. Spelar ingen roll i vilken av enheterna. Som jag inte använt på ett par minuter. Så att den typ spinner ner och stannar, om den nu gör det. I alla fall, när jag inte använt skivan på kanske 10 minuter så kan jag inte komma åt den längre. Skivan ligger kvar på skrivbordet men dubbelklickar jag på den så dyker bara bodbollen upp och finder slutar svara. Ända sättet att få ut skivan verkar vara att starta om datorn, genom att hålla inne startknappen ett par sekunder så att hela skiten slocknar. :eek: En vanlig omstart funkar ej då badbollen aldrig försvinner.
Försöker jag komma åt skivan från typ Photoshop eller så så kommer badbollen även där och så slutar Photoshop svara. Toast likadant, även systeminformation och alla andra program också för den delen.
Stoppar jag i en CD, använder den och sedan matar ut den direkt så är det inga problem. Problemen uppstår alltså när jag lämnar en CD-kvar i maskinen. Musik eller data spelar ingen roll.
Det jag har gjort med datorn den senaste tiden är att installera FTP-servern CrushFTP då den inbyggda servern i systemet suger. Jag har även aktiverat brandväggen där jag öppnat portarna för FTP (PASV).
Jag vet inte om detta påverkar CD användningen, borde ju inte göra det men det är det ända jag kommit på att jag gjort den senaste tiden.
Förutom att uppgradera iTunes och QuickTime till de senaste versionerna också.
Någon som har något förslag på hur man kan rätta till detta?