Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Installationsskiva för OS 9.2. Tror jag...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-09-01 11:14

Jag har råkat radera systemmappen för OS 9. Min installations-CD är 9.04. Vilket inte funkar på Tiger.
Har sökt här i forumet och fått för mig att det går att installera om jag har installations-CD:n för OS 9.2.

Har jag uppfattat saken rätt? Om ja, kan någon vänlig själ förse mig med en 9.2 installations-CD?

/Bosse

• Medlem
  • 2005-09-01 12:39

Kan du inte installera 9 och göra uppgraderingen i efterhand? länkar finns här npnstans om du söker lite.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-09-01 13:04

för ngt år sedan fanns den fortfarande att köpa på applestore om man ringde (ej på hemsidan) för 250:- spänn, men det kanske är slut med det?

• Medlem
  • 2005-09-01 13:38

Uppdateringarna från 9.0.4 är gratis.

• Medlem
  • 2005-09-01 14:36

Problemet är att det inte går att installera. När jag försöker installera från CD:n, får jag upp ett meddelande som säger att ingen systemmapp hittades.
Så det går inte alls.

Jag har även försökt attt clona över innehållet på cd.n till hårddisken. Funkade inte heller.
Eller kan det funka att kopiera över innehållet och sedan uppgradera till 9.2?

/Bosse

• Medlem
  • 2005-09-01 17:01

Det låter som om du har en uppgraderingsskiva, eftersom den letar efter den systemmapp den själv ska installera.

• Medlem
  • 2005-09-01 18:08
Ursprungligen av Baron:

Det låter som om du har en uppgraderingsskiva, eftersom den letar efter den systemmapp den själv ska installera.

Skulle i så fall vara uppdragdering från OS 8 till OS 9. Det är "köpeskivan" jag använder.
Det går inte heller att starta från skivan (uppstart + C).

Satan, satan, satan... Ska jag inte få spela mitt kära Myst fler gånger...? Faktiskt enda anledninen för mig att överhuvudtaget ha OS 9.

• Medlem
  • 2005-09-01 19:50

Har du testat den i nån annan dator? Ser den fräsch ut?

• Medlem
  • 2005-09-01 22:12
Ursprungligen av Baron:

Har du testat den i nån annan dator?

Nix. Har bara en.

Ursprungligen av Baron:

Ser den fräsch ut?

Fattar inte. Vad ska se fräscht ut?

/Bosse

• Medlem
  • 2005-09-01 22:16

Skivan. (Sorry.) Ser den repig ut eller så? Du kanske ska testa skivan i nån annan dator och se om den öht går att läsa.

Har samma problem. Har 9.2.1 orginalskiva och det funkar inte heller.
Den funkar på andra datorer men på min så letar den bara efter systemmappen.
Kunde bota om från skivan men inte installera.

/MTW

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 14:52

Datorn måste uppgraderas till 9.2.2 och det måste du gå till www.apple.se och hitta. Man måste m.a.o. ladda hem denna uppgradering och den är helt gratis men sjukt krånglig att hitta på deras hemsida.

Dessutom om du råkat radera systemmappen som han ovan så måste du intallera mac os 9 från scratch och inte från 9.2.1.

Det finns (tror jag) tre uppgraderingar på Os 9 på apple's hemsida. Du ska ladda hem alla tre men installera dem försiktigt, dvs. Efter första installationen MÅSTE du göra en programuppdatering, när du gjort det installerar du nästa uppgradering.

På detta sätt funkar det definitivt. Tog mig en tid att fatta det själv (på den tiden då jag fortfarande hade OS9 i classic miljön.). Jag lovar att det kommer funka om du gör på detta sätt.

• Medlem
  • 2005-09-26 15:29
Ursprungligen av AIR172:

Datorn måste uppgraderas till 9.2.2 och det måste du gå till www.apple.se och hitta. Man måste m.a.o. ladda hem denna uppgradering och den är helt gratis men sjukt krånglig att hitta på deras hemsida.

Dessutom om du råkat radera systemmappen som han ovan så måste du intallera mac os 9 från scratch och inte från 9.2.1.

Det finns (tror jag) tre uppgraderingar på Os 9 på apple's hemsida. Du ska ladda hem alla tre men installera dem försiktigt, dvs. Efter första installationen MÅSTE du göra en programuppdatering, när du gjort det installerar du nästa uppgradering.

På detta sätt funkar det definitivt. Tog mig en tid att fatta det själv (på den tiden då jag fortfarande hade OS9 i classic miljön.). Jag lovar att det kommer funka om du gör på detta sätt.

OK, då är cirkel sluten; Var hittar jag en CD med originalnian? Jag har som sagt 9.04 och det går inte att installera med den.
Är det någon här som sitter på CD:n och vill skicka mig den som en dmg-fil som jag kan bränna vore jag djupt tacksam.

Jag fick låna en skiva från en kompis som fick med den när han köpte mini.
Så nu funkar det.
Kolla på affärer i närheten som säljer mac, de kanske skänker dig en os9 skiva om de har förmånga.
Kan vara värt att pröva.

MTW

Vad är det för dator vi talar om? De flesta ska funka med 9.2.1 (t.ex. Pismo), men min Globe funkar bara med OS9 om jag installerar från iMac-originalskivan.

• Medlem
  • 2005-09-27 09:00

Eureka!

Jag hittade en dmg-fil som heter Mac OS 9.2.2 install Support. Den installerar 9.2.2 på burkar som inte har OS 9. Funkade alldeles utmärkt på min dator (PB Titanium)
Huruvida det är lagligt eller ej, vet jag inte (laddade ner som en torrent-fil). Skicka mig ett PM för ev. vidare diskussion.

/Bosse

1
Bevaka tråden