Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bucklor vanliga i PB? Värt att laga?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-25 00:39

Jag kanske inte har världens mest buckliga PB12, men den tävlar nog bland de mer buckliga PB:arna som funkar som de ska.

Utan att gå in på närmare detaljer varför den blivit groteskt bucklig på två ställen, så undrar jag om det är någon som skulle våga sig på att gissa hur mycket det skulle kosta att byta ut skalet både det som är under och på sidorna, samt ovansidan (där tangentbordet sitter)? Dvs är det ens lönt att laga skadorna. Än så länge fungerar datorn perfekt... försäkringar lär väl inte heller täcka sånt här...

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-25 00:42

Har du drulleförsäkring på din hemförsäkring så kanske du får hjälp via den.
Kolla med ditt försäkringsbolag.

Annars öppnar du den och knackar till den lite försiktigt. Det är trots allt inte såå svårt och någon nytta måste man ju dra av att du har en dator i metall.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-25 08:15

Jo, drulleförsäkring finns. Ska kolla upp den.

Jodå, som tur var sitter batteriet där så det går att komma åt. den andra buckan sitter dock vid strömintaget och går inte riktigt att komma åt lika lätt.

Men samtidigt - hur kul är det att ha en bucklig PB? he he

Har kollat med LAN MASTER AB i stockholm de vill ha 1800 kr + moms för bottendelen samt 800 kr + moms för topplocket samt 1800 + moms för arbetet så det drar iväg en hel del....

Mvh

Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 16:44
Ursprungligen av animedia:

Har kollat med LAN MASTER AB i stockholm de vill ha 1800 kr + moms för bottendelen samt 800 kr + moms för topplocket samt 1800 + moms för arbetet så det drar iväg en hel del....

Mvh

Jonas

Rena rånet!

Ursprungligen av foccus:

Rena rånet!

Faktum är att både övre och undre chassi till Alu-PB är svindyra att köpa. Skall dessutom verkstaden tjäna något på servicen så drar det iväg rejält. Man får kallt räkna med de reservdelspriserna. Däremot kan man väl ha en åsikt om själva arbetskostnaden. Dock är det väldigt tidskrävande att byta det nedre chassit på PB eftersom du måste skruva ner datorn totalt.

Lite sula får det väl lov att vara på gamla prylar. Skall väl synas att burken är inkörd!?

(Bucklorna har ju, som du säger, ingen inverkan på funktionen).

Sen kunde det vara värre

Tillägg_ Den fungerar faktiskt: http://theocacao.com/document.page/251

Nu vill inte jag vara dryg... men jag har en sån sovpåse till min dator och jag har inte en repa. (12" PB) Datorn ser ut som ny! Då ska tilläggas att jag för någon vecka sedan tappade datorn från sängen ner på golvet. (utan sovsäck.) Jag har även ramlat på en isfläck ute och HELA JAG landade på datorn... Det var i sovpåse och i väska! Men den klarade sig.

Sovpåsen kostade kanske 300:- och det var välinvesterade slantar...!

är det lika dyrt till mbp? har på något väldigt väldigt väldigt skumt sätt lyckats få delen över CD-slotinen att böja sig neråt så att ja inte kan få ut skivorna(in går det bra). har inte vågat plocka ner och kolla, men det der ut som om det finns ett fäste precis där, kan det va så att det hoppat ut? nån som har koll och kan hjälpa mig lite?

Ursprungligen av ottotoorell:

är det lika dyrt till mbp? har på något väldigt väldigt väldigt skumt sätt lyckats få delen över CD-slotinen att böja sig neråt så att ja inte kan få ut skivorna(in går det bra). har inte vågat plocka ner och kolla, men det der ut som om det finns ett fäste precis där, kan det va så att det hoppat ut? nån som har koll och kan hjälpa mig lite?

www.ifixit.com har guider för att skruva isär - och sätta ihop - bärbara datorer.

Ursprungligen av ottotoorell:

är det lika dyrt till mbp?

Ligger på ungefär samma pris, någon hundralapp billigare till MBP.

1
Bevaka tråden