Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående PowerBookens underlägsenhet

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Något som jag saknar i diskussionen är hanterbarhet. Det tycker jag är ett mycket stort problem hos skrämmande många knädatorer, PC framför allt men även Macarna. Nya Powerbook har knappen för långt in, det är obekvämt, mycket sämre än Lombard/Pismo. Jag har ännu aldrig provat en bärbar PC som man inte blir helt spattig av och omgående kopplar in en mus på för att slippa de vidriga kontrollerna. (Hur Vaio är vet jag inte, har inte provat.) Typiskt för en PC är att de två musknapparna är för små och sitter knöligt så man i bästa fall kan styra med två händer.

Vanesak, jo, i någon mån är det förstås det, men jag tycker nog att bra placering av styrplatta och knappar är nåt man känner av rätt fort.

Ursprungligen av Svampisen:

11 - 9 "vinner" PowerBooken med, man ska dock komma ihåg att jag inte har tagit hänsyn till vissa saker; till exempel att S.M.S. kanske inte är lika viktigt som bra grafikkort.

Den dagen datorn åker i backen är man nog mer betjänt av sms än ett vasst grafikkort, så jag skulle i alla fall inte vikta det på samma sätt som du. Jag kan nog ta lite sämre spelprestanda i utbyte mot något säkrare data.

* Vaion är plastig som fan.

Ursprungligen av Svampisen:

Till att börja med vill jag säga att jag inte är ute efter att starta något datorkrig.
Under den senare tiden har det diskuterats mycket om PowerBooken ligger efter andra bärbara datorer (bärbara PC-datorer), något som jag skulle vilja bevisa att så inte är fallet.

Det jag vill ha är en diskussion om prisvärde, prestanda och annan funktionalitet som de båda datorerna äger. Än en gång; jag är inte ute efter att starta en smutskastningstråd.

Här är jämförelsen:

PowerBook G4 17" VS Sony Vaio VGN-A397XP (Sonys 17" Vaio)

Jag har använt information från följande sidor vid min jämförelse:

http://vaio.sony-europe.com/PageView.do?site=ite_sv_SE&page=ProductTechnicalFeatures&section=Products_ITE&productmodel=%2FComputing%2FVAIO+Notebooks%2FVN+A+Series%2FVGN-A397XP&productcategory=%2FComputing%2FVAIO+Notebooks%2FVN+A+Series&productsku=VGNA397XP.EC1

http://www.apple.com/powerbook/specs.html

Varje fördel jämtemot den andra datorn ger en poäng, i slutet räknas alla poäng ihop vilket ger en hyfsad bild ifall datorerna är jämna eller inte.

Vaions fördelar

  • Snabbare RAM

  • Kan bränna Dual-Layer DVDs

  • Högre upplösning

  • Bättre grafikkort

  • "Fack" för Memory Stick

  • Trådlös mus medföljer

  • Bättre pris

  • Snabbare DVD-enhet

  • S-ATA hårddisk

PowerBookens fördelar

  • Möjlighet till 2 GiB RAM

  • Större hårddisk

  • BlueTooth 2.0

  • Sudden Motion Sensorn

  • Bakgrundsbelyst tangentbord

  • Dual-link DVI (Vaion har bara VGA)

  • Optiskt ljud in och ut

  • Bättre batteritid

  • Lättare

  • FireWire 800

  • Inkastmatad brännare

  • Scrollbar trackpad utan tredjepartslösning

11 - 9 "vinner" PowerBooken med, man ska dock komma ihåg att jag inte har tagit hänsyn till vissa saker; till exempel att S.M.S. kanske inte är lika viktigt som bra grafikkort.

För att göra det hela lite jämnare kan man dessutom lägga till några saker till Vaions fördel.

  • Högre klockfrekvens (behöver inte betyda snabbare)

  • Snabbare Front Side Bus

  • Fler USB-portar

  • Fler knappar

Då är det plötsligt fördel Vaio, 13 - 11, vad vi då inte har räknat med är jämförelsen Microsoft Windows XP Pro mot Tiger.

Jag tycker att den här jämförelsen ger en okej bild, macen ligger efter i råprestanda men kompenserar det med vissa finesser såsom BlueTooth 2.0 och att den är lättare.
Till slut blir det en fråga om smak.

Kommentera gärna min jämförelse och säg vad jag hade kunnat gjort bättre, att jag kanske inte är speciellt opartisk på grund av att jag sitter inne på 99Mac vet jag redan :).

EDIT: Jag la till att Vaion har högre FSB, även om det egentligen borde tillhöra "Högre klockfrekvens". Som en följd av det ändrade jag också att det blev lika till att Vaion "vann".

EDIT TVÅ: Vaion har snabbare läsare, dock inte slot-loading som PowerBooken har. La till dem två parametrarna i listan.

EDIT TRE: Vaion har S-ATA, varv per minut är samma på diskarna. Lägger till S-ATA som plus för Vaion.

EDIT FYRA: Vad jag vet så har Vaion ej scrollbar trackpad, något som PowerBooken har. Lägger till det till fördel för PBn.

Sony Klarar 2GB ram enligt Sony och manualen!

Bevaka tråden