Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var diskuterar man sin Garageband-producerade musik?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar komma igång med Garageband, men när man så börjar undra hur man ska kunna bli bättre och komma ifrån vad många upplever som "standardljud" så inser jag inte var man diskuterar sånt. Jag menar, nånstans där man kan slänga ut lite försök och diskutera vad som kunde göras bättre ungefär. På 99musik hänger bara en massa proffs och semiproffs som jobbar med helt andra verktyg, och här handlar det rimligtvis mest om tekniken omkring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 13:07

Du kan ju alltid - precis som du nu gjort - starta en tråd i Ljudproduktion-sektionen. Lägg upp och länka till dina musikprojekt så är det säkert någon som nappar.

Musik handlar ju om så mycket mera än verktyget du använder. Jag tror att du kan posta musik på 99musik och få råd och tips på som är värdefulla och även kan tillämpas i GarageBand.

Du kanske redan har provat att posta musik på 99musik och inte fått den respons du önskar, men om du inte har det är du välkommen dit.

/Martin (som modererar 99musik)

99musik är så proffsigt att jag helt enkelt inte vågar. Hellre här då, det borde finnas lite mer utrymme för nybörjarproduktioner.

Men jag provar här och hoppas nån är nyfiken. Här är i alla fall ett provskott på en av mina:

http://www.ljuvmusik.se/strandfynd-urval/karlek-och-sex.mp3

Låten heter "Kärlek och sex" och handlar om... nåt helt annat. Texten är inte bland mina allvarligare ska jag säga.

Känt fel som ska fixas: Överstyrd sång på slutet. Det var jag som gled lite för nära miken på slutet. Det ska jag göra om.

Saker jag funderar på: Låter looparna och instrumenten för vanliga? Utslitna? Vettigt kombinerade? Vad skulle en aningen kunnigare GB-pulare göra med den? Har sången vettigt reverb eller låter den pålagd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 12:58
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Känt fel som ska fixas: Överstyrd sång på slutet. Det var jag som gled lite för nära miken på slutet. Det ska jag göra om.

Saker jag funderar på: Låter looparna och instrumenten för vanliga? Utslitna? Vettigt kombinerade? Vad skulle en aningen kunnigare GB-pulare göra med den? Har sången vettigt reverb eller låter den pålagd?

Tycker att sångreverbet ger en ganska skön nostalgikänsla, lite åt progghållet, så det för du gärna behålla för min del.

Trummorna känns en aning för dominanta i förhållande till gitarr- och basslingan och jag tror att kompressorn på just trummorna skulle låta bättre om du EQ:ade fram lite mer botten - annars blir det lätt lite väl tunt.

Nivåmässigt tar sång och nämnda trummor över ljudbilden väldigt mycket på vers och refräng, medan kongagrejen på orgelsticket i slutet fungerar desto bättre.

Arrangemanget som sådant tycker jag fungerar bra och jag störde mig inte på loopkompositionen.

Ursprungligen av Borg 64:

Tycker att sångreverbet ger en ganska skön nostalgikänsla, lite åt progghållet, så det för du gärna behålla för min del.

Trummorna känns en aning för dominanta i förhållande till gitarr- och basslingan och jag tror att kompressorn på just trummorna skulle låta bättre om du EQ:ade fram lite mer botten - annars blir det lätt lite väl tunt.

Nivåmässigt tar sång och nämnda trummor över ljudbilden väldigt mycket på vers och refräng, medan kongagrejen på orgelsticket i slutet fungerar desto bättre.

Arrangemanget som sådant tycker jag fungerar bra och jag störde mig inte på loopkompositionen.

Tack för kommentarerna! Väldigt trevlig läsning. Gitarr och bas kanske är lite klena, jag ska prova att ratta lite på dem. Speciellt gitarrslingan är nog lite väl nerdragen. Skönt att höra att det inte låter helt fel i alla fall. Det var skoj att göra men man måste se upp så man inte blir hemmablind.

Vad gäller trummorna så antar jag att jag ska slå på EQ för kanalen, och sedan, menar du öka bastrycket lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 11:07
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad gäller trummorna så antar jag att jag ska slå på EQ för kanalen, och sedan, menar du öka bastrycket lite?

Ja eventuellt, eller hitta en mer balanserad ljudbild på trummorna - går att få fram genom att dra ner lite på diskanten och laborera med mellanregistret. När man ändrar EQ bör man i regel hellre sänka frekvenserna "runtomkring" det som ska höjas, snarare än att dra upp t ex basen på max.

Ursprungligen av Borg 64:

Ja eventuellt, eller hitta en mer balanserad ljudbild på trummorna - går att få fram genom att dra ner lite på diskanten och laborera med mellanregistret. När man ändrar EQ bör man i regel hellre sänka frekvenserna "runtomkring" det som ska höjas, snarare än att dra upp t ex basen på max.

Och det där är precis såna där tips man hoppas hitta här och var i sådana här diskussioner. Kunskap är så trevligt att få mer av.

Jag kan inse varför man ska sänka för att höja, dvs jag skulle gissa att man riskerar överstyrning om man höjer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 20:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Och det där är precis såna där tips man hoppas hitta här och var i sådana här diskussioner. Kunskap är så trevligt att få mer av.

Jag kan inse varför man ska sänka för att höja, dvs jag skulle gissa att man riskerar överstyrning om man höjer.

Egentligen ska man givetvis känna sig fri att arbeta med EQ precis som man vill, men det är aldrig fel att jobba "klokt" på just den punkten; att sänka andra omkringliggande frekvenser för att höja exempelvis mellanregistret lämnar också gott utrymme för framtida justeringar och minimerar risken för att dolda missljud läcker igenom. Det är också ett finfint sätt att lära sig lyssna på hur EQ:andet fungerar i praktiken.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 00:18

Betygsättning känner jag inte för än på ett tag, om alls. En torr siffra utan motivering säger ju ingenting om vad man gjort fel. Diskutera det är desto intressantare. Kanske garageband.se kan bli något, för jag skulle helt diskutera låtar med svensk text med lyssnare som förstår den.

1
Bevaka tråden