Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exporteras tidkoden automatiskt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-09-26 16:00

Jag ska snart leverera en långfilm från min dator till DIGIBETA och DV-CAM.
Hur är det, följer tidkoden från min timeline (FCP) med automatiskt eller måste jag
förkoda bandet och göra insert?

Du får göra det manuellt (Vilket jag tycker är bra.) Jag brukar bara stripa (förkoda) några sekunder och sen köra en assemble. Enklast är att du börjar med att stripa bandet på önskad TC med "Black and Code", jag brukar stripa 10 sekunder. Sedan kan man göra en assemble med ton/balk/klocka och inehåll i ett svep, med trailer-funktionen kan du styra hur mycket svart som läggs efter pgm.

Ex för start på 10h: Stripa från 09:58:00:00, tryck escape efter ca 10 sek. Assemble från 09:58:10:00 (80s ton/balk + 30s klocka/ID antingen på timeline eller använd funktionerna under mastring.)

(Med de flesta moderna bandare kan du köra preset hela tiden, de ställer sig automagiskt i regen när det behövs. Men dubbelkolla manualen eller växla manuellt om du är osäker.)

/inoxia

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-10-03 09:55

Tack för en utmärkt handledning.
Gäller detta även om jag kör SDI?
Eller om jag vill tanka över till en professionell DV-Cam-recoreder via FireWire?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 11:04

DV-CAM över FireWire är lite "labilt" vad gäller tidskod. Jag tror bara Sony har ett par modeller bandare som garanterar exakt tidskod och jag tror inte de tar den via FireWire, utan RS-422 styrningen - tror jag.

Kör du video i/o över SDI måste du ha en separat styrning i regel av RS-422. Jag tror även denna sköter tidskoden och är på de bandare som har RS-422 stryning frame-accurate.

Billigare DV-bandare och kameror kan diffa på +/- 1 eller flera frames vid output.

1
Bevaka tråden