Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"AFP Guest access" endast i lokalt nätverk?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ställa in OS X-servern på att tillåta AFP "Guest Access" för en volym, men att detta endast fungerar inom det lokala nätverket och inte via "internet".
Det vore smidigt att låta en av våra volymer vara utan lösenord, men att det endast går att ansluta till den via det lokala nätverket. Däremot ska andra volymer på samma server vara åtkommliga även "utifrån" om man har användarnamn och lösenord.

Omöjligt eller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-27 17:17

Vad kör du för version av OSX Server? Ligger användarna i ett OD eller i NetInfo? Har ni användarkatalogerna på servern eller lokalt?

Vad jag kan komma på nu så tror jag inte att det går att göra så att det inte krävs lösenord internt och att du ska komma åt samma tjänst externt, fast då med lösenord. Däremot tror jag säkert att man kan uppnå ungefär samma sak, men det beror lite på hur din server är uppsatt och hur ni hanterar konton etc.

Senast redigerat 2005-09-27 17:35

Du kan uppnå effekten av att interna användare inte behöver logga in på något av följande sätt:
- Spara namn och lösenord på användarnas nyckelringar.
- Om du har en Open Directory Master kan du med MCX-settings ange att servervolymer automatiskt skall monteras när användarna loggar in.
- Om din servervolym delas ut av Open Directory Master, och dina användare är Network- eller Mobile Users (eller har Kerberos aktiverat på annat sätt), får du Single Sign On, d.v.s. att användarna varken behöver ange namn eller lösenord när de ansluter till servervolymen.

1
Bevaka tråden